Het grote km-standen topic!!!

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
RichTrip

Re:

Bericht door RichTrip »

Bas schreef:
04 dec 2015, 22:11
Alweer 13 jaar in bezit, en still going strong: afgelopen maand 333.333 op de teller ...
Uit nieuwsgierigheid even gecontroleerd. 5 jaar later heeft Bas hem nog steeds, met geldige APK :mrgreen:

Bas

Re: Het grote km-standen topic!!!

Bericht door Bas »

Ja, inderdaad heb ik haar nog steeds, en de APK is net weer verlengd tot 16-10-2021. Gisteren heb ik kilometerstand 444.444 bereikt (met mijn Peugeot 504 uit 1979 een paar weken geleden 088.888...). En dat terwijl de toekomst er kort na de 333.333 even heel somber uitzag. Al een jaar viel de spanning soms heel even weg - dan resette onder meer de navigatie, en viel de snelheidsbegrenzer er af. Daar was mee te leven, totdat ineens de hele boel op zwart ging, terwijl ik op de A1 bij Muiden op de tweede baan reed, toen daar de grootschalige wegwerkzaamheden waren...Gelukkig net voor een klein stukje vluchtstrook dat nog wel beschikbaar was. Ik reed toen al meer dan 40 jaar Frans, dus geen paniek, na vijf minuten gewoon de startknop maar geprobeerd - en ze liep gewoon weer! Toen wel meteen doorgereden naar de garage in Apeldoorn. Na drie weken speuren wilden ze toch nog één poging wagen, en vervingen een schakelkastje. Daar bleek niets mis mee, maar in een voedingskabeltje dat er naar toe liep bleken alle adertjes gebroken - en daarmee was de boosdoener gevonden, getuige het feit dat ik inmiddels weer 111.000 km extra op de klok heb kunnen krijgen. Rekening € 1.000, dat was minder dan de materiaalkosten... Een flinke pluim voor Dennis de Boer en de rest van het team van S&W Apeldoorn, dus! (Kort hierna werd de nog maar 9 jaar oude Landrover Discovery van één van mijn broers in verband met een niet oplosbare elektronische storing afgevoerd naar Polen...) Sinds eind 2015 is er zo'n € 12.500 aan reparatie en onderhoud in gestoken. Maar als je geen afschrijving meer hoeft te rekenen valt dat alleszins mee, denk ik dan. Toch is het inmiddels wel de vraag of ook de 555.555 nog te halen is. Dat zou dan over een jaar of vijf zijn, maar de roest begint langzaam aan toch wel door te breken. Ook blijken sommige onderdelen niet meer nieuw leverbaar, en sloopmateriaal is voor een model dat al meer dan 10 jaar uit productie is en een vrij beperkte oplage heeft gehad ook geen vanzelfsprekend alternatief. Ik hoop nu dat ik het leven van La Femme en Rouge kan rekken tot Renault een hybride alternatief heeft op het niveau van de Espace. Anders zal het misschien maar een XC60 T6 moeten worden... één van de weinige auto's die op dit moment binnen ons budget met een beetje fatsoenlijke motor, een licht interieur en een rode kleur is te leveren.
65-JZ-ST 3,5 V6 La femme en rouge

Plaats reactie