Het grote km-standen topic!!!

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
nachtgans
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2014, 07:33

Bericht door nachtgans »

3.5 v6 initiale uit 2006, 182000 km waarvan ik er zelf 60 heb gereden. Ik ben 46 jaar oud.

hans de zee
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2008, 21:06
Locatie: Gronau

Bericht door hans de zee »

Zit nu bijna op 200.000 km waarvan 180.000 zelf op lpg. 46 jaar.
Vel Satis 3.5 initiale champagne LPG

Hein Tunnissen
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 dec 2008, 16:09
Locatie: Musselkanaal

Bericht door Hein Tunnissen »

1 Mei 2017. Kilometerstand is inmiddels opgelopen naar 351.555. Zojuist APK gedaan: nieuwe remblokken achter en bandenspanning wat laag!!! Keurmeester floot tussen zijn tanden bij het zien van de onderkant: Chapeau! Even voor de statistiek: originele turbo, originele uitlaat, motorblok nog nooit open geweest, anders dan voor het vervangen van de distributieriem. Moet nu onderhand wel het leer van de pookknop vervangen. Rafelt wat!
Laatst gewijzigd door Hein Tunnissen op 01 mei 2017, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK »

Rob & Jacque schreef:vandaag op de A-27 >>>> 220.000 km waarvan 90.000 zelf. Hopelijk volgen er nog vele. Tot nu toe al wat kleine dingen.Afbeelding
up-date 1 feb 2015 >> 300.000 km (turbo vervangen) so far so good
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Wauw, mooie kmstand! Hoop ik met onze 3.5 v6 ook ooit te halen.

Ben 32 jaar, 3.5 v6 Initiale uit 2002, 174.050km waarvan zelf zo'n 35.000 gereden.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Net afgelopen week tijdens vakantie in Fr. de 300.000 gepasseerd.
Rijdt nog steeds als een vorst. Op naar de 400.000....

Per ongeluk in Frankrijk E 10 getankt.... Wat een bagger is dat!
De auto reed als een natte krant en het verbruik was zeker 10% hoger.
Dan is het weliswaar per liter ietsiepietsie goedkoper maar je verbruik ligt veel hoger zodat je er per saldo dik op achteruit gaat.
Nee, dan liever gewoon 98 okt!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Grappig, ik tank normaal euro 95, maar in Duitsland altijd e10. Elke keer als ik e10 tank rijdt de auto hetzelfde, maar is wel iets zuiniger. Gemiddeld 1 op 10,2 ipv 9,8. Ben benieuwd waar het verschil in zit.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Hi Sky! Hahaha....... inderdaad best vreemd.
Kijk als ik normaal rij, dus ook naar Bordeaux, dan gebruik ik standaard altijd de cruise control. Zelfs in de bebouwde kom gebruik ik 'm zo vaak mogelijk. Constant rijden spaart peut.
Ik gebruik op de lange afstand gemiddeld dan rond de 8,7 tot 9 liter per 100 km. Dit alles gemeten via de brandstofmeter die bij mij een constante afwijking heeft, zodat ik het verbruik alleen maar met mijzelf kan vergelijken! Ik hou op de autoroute
altijd 136 km/u aan op de teller. Dat is 132 in 't echt. Gemeten met chronometer, dus geen last van ijverige gendarmes.
Op de heenreis bleek het verbruik na E10 getankt omhoog te schieten naar 10,5 liter. Dik balen dus.
Op terugreis, nadat ik tussentijds de "vuile" tank bijna had leeggereden en eens gevuld had met gewone 95 en die rond Bordeaux had leeggereden, heb ik de tank weer zoals ik om en om doe, gevuld met 98.
En ja hoor, het verbruik tussen Bordeaux en Parijs lag weer als vanouds bij 8,7. Ook met 136 km/u en alles hetzelfde, inclusief de bandenspanning die ik op de autoroute onder het rijden altijd op 2,6 heb staan.
Sterker nog, vanaf Lille, getankt bij de Auchan, tot Heemstede, inclusief een half uur file-sukkelen bij Amsterdam, zat ik op 8,1 liter per 100. Maar dat komt omdat ik niet harder dan 120 mocht rijden. Het was nog geen 19:00 op de A2...
Nogmaals: alles gemeten met die digitale doorstroommeter die standaard op mijn koets zit. De afwijking die ik met die meter heb is 10%. Dus 8,1 is in werkelijkheid 8,9 liter. Dit verschil van 10% heb ik ook altijd als ik het verschil zie tussen "verbruikte" brandstof en getankte brandstof. Ik tank nl altijd "vol".
Maar om nu terug te gaan naar die Duitse brandstof. Ik las ergens dat het met die E10 peut wel degelijk uimaakt WAT je tankt. Hierbij springt Aral E10 er bovenuit. Mensen die dat tanken melden vaker minder verbruik dan met gewone Hollandse 95.
Misschien een beetje warrig verhaal maar dat komt omdat ik zit te ..tt.. op mijn slimfoon en ja, dan mis je een beetje het overzicht met al dat gescroll.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Hi Krijn. Ik sta echt versteld van de waarden die je noemt. De 1 op 10 haal ik eigenlijk alleen in de zomer of met Duitse E10 (overigens volgens mij bijna altijd Aral getankt!). Het enige verschil wat ik verder zie is dat jij ook 98 tankt en ik alleen 95 en dat je banden wat harder staan. Die 2,6, is dat bij koude of warme banden?

Ik kan me niet voorstellen dat euro 98 en een iets hogere bandenspanning voor een zo enorm veel zuinigere auto kan zorgen... Ik rij nu, beetje binnenweg, veel snelweg, beetje file, ongeveer 1 op 9,5, dus omgerekend 10,5l per 100. En dan heb ik echt geen zware rechtervoet.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Hi Sky! Eerst maar eens met die bandenspanning beginnen. Die heb ik inderdaad met koude banden gemeten. Ik bof dat mijn bandenspannings sensoren prima werken dus ik kan dat mooi in de gaten houden. Nu het wat koeler wordt pas ik dat natuurlijk aan. Andersom ook, als het weer warmer wordt, of als ik naar Frankrijk ga of een lange Autobahnrit voor de boeg heb, dan speel ik ook met de bandenspanning dan gaat er weer een beetje lucht uit maar bij die Autobahnrit doe ik vaak weer een paar tienden bij.
Verder ben ik geneigd om de rechterbaan van een tweebaans snelweg aan te houden. Zeker met koude motor. En wat ik heel belangrijk vind is natuurlijk de cruise control. Elke keer afremmen en weer optrekken is natuurlijk energie verlies. En bij zo'n zware bak als een VS telt dat best wel mee. Tja, wat verder... bij koude motor rij ik heel kalm aan. Door de automatische brandstof verrijking zuipt de VS dan als een gek. Verder parkeer ik de VS altijd dusdanig, dat ik zó weg kan rijden en niet met koude motor heen en weer hoef te manoevreren.
Echt de auto met vol vermogen laten accelereren doe ik misschien 1 of 2 keer per maand. Voor de rest rij ik zo vloeiend mogelijk door ver vooruit te kijken en zoveel mogelijk te anticiperen. Juist in de bebouwde kom, waar het verbruik het hoogste is.
Al dat soort kleine dingetjes bij elkaar kan uiteindelijk best wel die halve tot driekwart liter per 100 km schelen. Oh ja, ik heb mijn boordcomputer altijd op gemiddeld verbruik staan. Ik probeer altijd zo snel mogelijk weer onder de 9 te komen. Nu het kouder wordt lukt dat alleen bij lange ritten. Verder heb ik nu winterwielekens er onder en dan is het verbruik natuurlijk wat hoger.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Heino
Berichten: 1311
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino »

Bij temperaturen ver onder nul zie je bij een ijskoude Vel Satis de eerste meters het momentele verbruik wel eens op "33 op 1" staan ....

En ik reed ook altijd met de cruise control aan (zelfs bij 30 km/uur) en het display op gemiddeld verbruik.
Dan wordt het een beetje een sport om het verbruik te drukken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Bas
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2010, 09:59
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Bas »

Alweer 13 jaar in bezit, en still going strong: afgelopen maand 333.333 op de teller ...
65-JZ-ST 3,5 V6 La femme en rouge

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Waauw...... Mooie km-stand! Gefeliciteerd. Ik hoop het in de toekomst eens te kunnen evenaren.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Geweldige km-stand! Daar heb ik nog wel een stukje voor te gaan. Op het moment van schrijven zit ik op 197.100 ongeveer.

Mijn plan is om een 1.000.000 te halen. Kan het display dat eigenlijk wel aan? Met 35.000 per jaar heb ik overigens nog wel een tijd te rijden... :oops:
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Sjapp
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 apr 2018, 17:22
Locatie: Angerlo

Re: Het grote km-standen topic!!!

Bericht door Sjapp »

Beetje stil geworden in dit topic. Dan maar 4 standen toevoegen, hoop doet leven:
VS 3.0d 2002 203.000 en rijp voor sloop met natuurlijk het foute koelingsontwerp van de Isuzu motor
VS 2.0T 2005 383.000 (LPG) naar de sloop wegens opgeteld teveel reparaties voor de boeg (wielophangingen e.d., vervangen hele auto goedkoper)
VS 2.0T 2005 195.000 (LPG) en still going strong
VS 2.0T 2006 28.000 (ja geen tikfout) op voorraad gezet

Al met al heden 456.000 fijne kilometers in VS, en wellicht nog meer te gaan...klopklop. Dat is met huidig minder jaarkm nog ca. 10 jaar ??
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

Plaats reactie