Zeer moeizaam starten

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Hein Tunnissen

Re: Zeer moeizaam starten

Bericht door Hein Tunnissen »

Ik dacht ook dat het in die omschakelknop zou zitten, maar volgens Boertien kan dat niet. In dat geval zou uitschakelen van de gascomputer (je kunt eenvoudig de connector los trekken) resultaat moeten hebben, want de motor start dan op benzine. Helaas is daarmee het probleem dan niet verholpen. Ik denk daarom dat een eeuwenoud probleem hier de kop opsteekt: slechte massa. Dat is heel vaak probleem dat zich heel langzaam maar onafwendbaar ontwikkelt. Meten en zoeken, daar begin ik maar eens mee. En veel contactspray!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.

Heino

Bericht door Heino »

Contactspray helpt je wel om de probleemplek op te sporen, maar op de lange termijn werkt het averechts, omdat het in de metalen vreet.
Goed schoonmaken, contactdruk herstellen (deels) vernieuwen van de contactmaterialen geeft betere resultaten.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hein Tunnissen

Bericht door Hein Tunnissen »

Dank iedereen voor het meedenken, de VS start weer als vanouds! Wellicht hebben alle verbeteringen cq reparaties die ik eerder, deels op jullie aanwijzingen, heb verricht ook een handje meegeholpen, maar de moeilijkheid school evident in het 'krukas opname element'. Ik ontdekte dat eigenlijk door flink te Google-en en stuitte daarbij op een Megane en een Laguna met vergelijkbare troubles. Lastig is de Babylonische spraakverwarring over Bovenste Dode Punt-sensor, Nokkenas-sensor en Krukassensor dan wel Kruksas Opname Element, waarover Renault spreekt in het werkplaatshandboek. Ik las dat vooral die nokkenassensor tot startproblemen leidt en ik ging dus op zoek naar dat ding. Je kunt er nog beter de bijbel op na slaan dan dat WHB. Ik ken nu alle motoren wel uit mijn hoofd inclusief de hele techniek omtrent de dieselinspuitkwestie. Enfin, ik bestelde bij Roskamp in Stadskanaal de nokkenassensor en daar wist men mij fijntjes te vertellen dat mijn F4R die niet heeft. Wel een krukas opname element! Ok, doe die maar! Met of zonder draadje was de wedervraag. Ik gokte zonder en dat was fout. Vanochtend auto op mijn smeerputje gezet (was ooit aardappelkelder) en direct gezien dat ik niet goed ben in gokken. Desondanks sensor losgehaald, bekeken, schoongemaakt (nogal wat bruine aanslag) en de stekkerverbinding aan het eind van het draadje gecontroleerd. Vroeeeeemmmmm! Merde, wat en opluchting! De variant met draadje is besteld en wordt dit weekend gemonteerd. Ik besluit met de diepe wens dat jullie dit nooit mag overkomen! Of vervang dat kreng standaard iedere twee jaar!
Bon voyage, mes amis!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.

Anne
Site Admin

Bericht door Anne »

Schoonmaken BDP-sensor kan inderdaad (even) helpen. Als deze nog origineel is , dan is vervangen wel een goede verzekering. Maar elke 2 jaar vervangen is normaal gesproken niet nodig.
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)

Plaats reactie