Koos Spee op dreef: Puntenrijbewijs voor iedereen

Overige zaken die niet direct te maken hebben met de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Koos Spee op dreef: Puntenrijbewijs voor iedereen

Bericht door Gompie » 13 apr 2008, 22:22

Het puntenrijbewijs voor beginnende automobilisten is zodanig succesvol dat het voor alle automobilisten moet worden ingevoerd. Althans, dat is de mening van verkeersofficier Koos Spee.
Spee zei in een interview op BNR Nieuwsradio het volgende: De dreiging om het rijbewijs kwijt te raken is een stok achter de deur om je een beetje aan de regels te houden.

Het puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders is ingevoerd in 2002. Startende automobilisten moeten na drie strafpunten hun rijbewijs inleveren.
De verkeersofficier beweert dat het aantal verkeersdoden sinds de invoering van het puntenrijbewijs is gedaald. Critici benadrukken echter dat er geen relatie tussen het puntenrijbewijs en het aantal verkeersslachtoffers is aangetoond.
Ja ja Koos.... Nog even en we rijden ook nog overal 80 Km/u of zo.....Pfff

Ik heb overigens al begrepen dat áls het wordt ingevoerd, deze regel gaat gelden voor alcoholmisbruikers en zware snelheidsovertreders die herhaaldelijk in de fout gaan.

Daar heb ik dan weer minder moeitje mee.... :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 23 sep 2008, 16:55

Nóg eentje over onze vriend Koos:
Fans van Koos Spee raad ik aan om onderstaand artikel niet te lezen, het kan er namelijk voor zorgen dat je beeld van deze ‘held’ drastisch zal veranderen.
Ok, wat is het geval? Je herinnert je misschien nog wel dat Koosie Woosie begin augustus (midden in de komkommer tijd) met een ‘onderzoek’ (kuch) op de proppen kwam waaruit zou blijken dat bij maar liefst 90% van de vrachtwagenongelukken de vrachtwagenchauffeur (mede) schuldig is. Ongeveer een kwart van de ongelukken zou alleen maar te verklaren zijn door mogelijke afleiding, vermoeidheid en/of onoplettendheid van de truckchauffeur. Om tot deze conclusies te komen had Koos natuurlijk uitgebreid onderzoek gedaan (NOT). Want vandaag is keihard het tegenovergestelde bewezen.


Onafhankelijk van elkaar hebben namelijk zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) als onderzoekscentrum NEA geconcludeerd dat niet vrachtwagenchauffeurs maar automobilisten de hoofdoorzaak zijn van ongelukken met vrachtwagens. De fouten die automobilisten maken waardoor vrachtwagens verongelukken zijn:

1 onvoldoende afstand houden
2 fout in- en uitvoegen
3 verkeerd inhalen
4 snijden
Op 5 en 6 volgen de gedragingen van truckers zelf.

Onderzoeksbureau NEA heeft geen goed woord over voor het onderzoek van Spee. De eindconclusie is fout en adjunct-directeur Ad Rosenbrand gooit er zelfs nog een schepje bovenop:

“Statistisch is het gewoon niet goed gedaan. Ze zijn in de valkuil gelopen om ongevallen tussen alleen vrachtwagens of eenzijdige ongevallen met vrachtwagens mee te rekenen”

“Het percentage ongevallen veroorzaakt door een vrachtwagenchauffeur wordt natuurlijk veel hoger zo. De eenzijdige ongevallen met automobilisten worden namelijk weer niet meegerekend. Dan blijkt ineens niet 52 procent door de vrachtwagenchauffeur te zijn veroorzaakt zoals BVOM eerder concludeerde, maar 39 procent.”

Plaats reactie