Geen concurrentie voor de VS: de Audi RS6

Overige zaken die niet direct te maken hebben met de Renault Vel Satis
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Geen concurrentie voor de VS: de Audi RS6

Bericht door Gompie » 08 sep 2008, 22:01

Hij kost slechts € 146.000,- en dan heb je ook wat onder je motorkap......

Kijk maar naar deze VIDEO

240, 250, 260... Toch maar weer even remmen voor een (uiteraard) Nederlandse caravan. Komt inderdaad naar links, dus er mogen nog 100 km/u af van de snelheid....


Afbeelding

Begin van het jaar reed ik al met de RS6 op en in de omgeving van Paul Ricard. De brute kracht van de RS6 zou mij dus niet meer moeten verbazen. Toch gebeurde het. De V10 is groot (5.0 liter), maar dat is nog niet alles. Audi monteerde ook nog eens twee turbo’s waarmee het vermogen steeg naar 580 pk. Dat is nog eens zo’n extreme waarde per liter, wat terug te zien is in de koppelkromme. Die is prachtig vlak: van 1500 tot 6000 toeren is er 650 nm beschikbaar. Dus is er altijd kracht voorhanden, zeker ook omdat de standaard Tiptronic automaat altijd bij de les is. De noodzaak om zelf te schakelen met de flippers achter het stuur is er veel minder dan bij bijvoorbeeld een M5. Het V10 blok in de RS6 is bijna absurd krachtig. De sprint van 0-100 doet de RS6 in 4,6 seconden en vanaf stilstand tot 200 neemt 14,9 seconden in beslag.

Het zal niemand verbazen dat de RS6 is uitgerust met Audi’s befaamde Quattro vierwielaandrijving. Ondanks het overschot aan vermogen heeft de RS6 verbazend weinig moeite om zijn kracht aan het wegdek af te leveren. Dat de testauto op optioneel 20” lichtmetaal stond met 275/35 banden hielp daar zeker aan mee. Ook de bochtsnelheden liggen op stratosferisch niveau. Dat moet ook wel, want ongemerkt rijd je veel te hard met de RS6. Duik te snel een bocht in, en er is een toefje onderstuur. Laat je het gas los, dan komt de voorkant echter meteen weer in het gareel. Het Quattro-systeem is rear-biased, zodat gasgeven ook niet direct meer onderstuur roept, de RS6 blijft simpelweg lang neutraal.

Onze vrijdagmiddag op de autobahn was niet bepaald het ideale moment om het maximale uit de RS6 te halen. Oostwaarts werden de wegen geteisterd door met piepers en pindakaas overbeladen caravanners. Richting het westen waren de caravans leger, maar niet echt sneller. Dwars door de vrijdagmiddagspits moest het op de Oberhausen Straight dan toch van komen. Volgens het specificatieblaadje van Audi is onze RS6 begrensd op 250 km/u. Een snelheid die je als je ruim 20 seconden leeg asfalt voor je neus hebt, zo op de klok zet. Gelukkig zijn de remmen ook overbemeten: voor zijn de schijven maar liefst 390 mm groot. Na enkele speedruns op camera waren de schijven loeiheet, maar bleven desondanks net zo goed stoppen. Als optie (alleen in combinatie met de 20” velgen) biedt Audi nog keramische remmen aan. Die zijn nog groter (420mm), gaan volgens Audi 300.000 km mee en zijn ook nog een 12,2 kg lichter dan de stalen exemplaren.

Hoewel de RS6 niet bepaald karig is uitgerust, zijn er nog talloze opties aan te vinken om de prijs een beetje op te drijven. Voor 316 euro kun je bijvoorbeeld een fietsdrager bestellen waar 2 fietsen tot 26” wielgrootte op kunnen worden vervoerd. Leuk, maar niet essentieel. Spaar dan liever even door en specificeer voor een stevige 2830 euro dat de begrenzer opgerekt mag worden naar 280 km/u. Met een snelheid van 289 km/u maakt de RS6 dan gedecideerd een einde aan de acceleratie. Enigszins frustrerend is dat wel: de fut is er zeker nog niet uit, zodat een onbegrensde RS6 zonder moeite 300 km/u op de klok zal zetten.

Supercar prestaties dus, maar dan wel een supercar waarin je zonder moeite en in comfort met het gezin kunt gaan kamperen. Net als de reguliere A6 (Avant) is de RS6 een bijzonder ruime auto en oncomfortabel hard is het onderstel niet. Binnenin zorgen carbon sierstrips (daar zijn ze dan), sportstoelen met RS6 logo en het sportstuur met afgevlakte onderkant voor een sportief accent. Aan de buitenkant geven diverse details het potentieel van de RS6 weer: de velgen, RS6 badges en dubbele ovale uitlaten zijn overduidelijke hints. Op het tweede gezicht vallen de uitgeklopte wielkasten en het front met meer luchtgat dan iets anders pas op. Zeker in het Sepangblauw van de testauto is de RS6 geen verschijning waar je ongemerkt mee de weg op kan.

Kritiek op de RS6? Goedkoop is hij zeker niet, zonder opties kost de Audi zo’n 166.575 euro. De testauto zat met een paar opties (o.a. 20”, schuif-/kanteldak, sportonderstel, Audi Music Interface) al op 177.900 euro. Dat is een factor vier meer dan een instap A6. Een ander kritiekpunt: het is geen messcherpe rijdersauto, met een gewicht van 2025 kg is de RS6 daar simpelweg te zwaar voor. De vierwielaandrijving zorgt er enerzijds voor dat de RS6 zijn kracht kwijt kan op het wegdek, aan de andere kant beperkt het het repertoire. De RS6 is wat minder speels dan een M5 of E63. Alleen is hij ook enorm veel sneller, zeker in dagelijks gebruik als de V10 twinturbo altijd bij de les is.

Rijtest & Video: Audi RS6
Gepost op 01-09-2008 om 16:00 door Wouter (www.autoblog.nl)

Plaats reactie