De VS trok de Hochalpenstrasse toch niet...

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
FastEddy
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

De VS trok de Hochalpenstrasse toch niet...

Bericht door FastEddy » 10 aug 2016, 08:24

Tijdens een korte vakantie in A heb ik mijn VS uitgeleend aan mijn dochter en haar vriend. Zij wilde de Hochalpenstrasse naar de Grossglockner gaan berijden vanaf de noordkant. Terwijl ik te voet het berglandschap trachtte te bedwingen kreeg ik een verontrustend telefoontje: de VS hing zijn vermogen aan de wilgen, nog geen 20 kilometer na de start. Ik adviseerde haar om de auto te laten afkoelen en dan verder te rijden. Dat hebben ze nog twee etappes van enkele tientallen kilometers geprobeerd maar uiteindelijk zijn de pogingen gestaakt. Toch wel beschamend als je dan ingehaald wordt door oude Mercedessen, nieuwe Audi's, BMW's enz. Mijn Alpine A110 uit 1971 deed dat met 2 vingers in de neus...
De VS schakelt alle power boosters als common rail druk en turbo uit, zodra een bepaalde temperatuur is bereikt. Ik vraag me af welke unit dat regelt? Ik heb dit akkefietje van "warmlopen" ook gehad toen ik met de A110 op de aanhanger in de bergen reed; de power viel ook toen terug maar ik kon wel nog gewoon doorrijden omdat de watertemperatuur op een veilige hoogte bleef (weliswaar zo traag als een Mercedes 200D uit 1965....).
Any ideas?
Dank alvast

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 10 aug 2016, 18:22

dat zou niet moeten kunnen met een VS, dan moet er wat mis zijn met je motor of zwaar over beladen
kreeg je geen melding op je dashboard?
Werd de koelvloeistof ook echt warmer als normaal?
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 10 aug 2016, 20:47

Welke motor heb je ook alweer?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

FastEddy
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 10 aug 2016, 21:45

Het is een 2.2 DCi. Ik heb geen meldingen van "Marianne" gekregen, ook de keren niet dat ik een autoambulance trok; zoals gezegd blijft de watertemperatuur acceptabel (hoog weliswaar maar niet in de gevarenzone) maar de power systemen zijn allemaal uitgeschakeld. Ik heb begrepen dat de isolerende kap boven op de motor in de Phase II is verdwenen. Heeft het er misschien mee te maken dat er een temperatuurvoeler op een plek zit waar de motorwarmte niet snel genoeg weg kan, bijvoorbeeld vlak onder de isolerende motorafdekking? Dan zouden de power systemen te vroeg uitgeschakeld kunnen worden? Reden dat de watertemperatuur nog (vlak) onder de gevarenzone zit?

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 14 aug 2016, 10:46

Als je al na 20km al problemen hebt is er toch echt wat aan de hand.
Ik zou m maar s goed na laten zien want dit hoort echt niet zo te zijn
Koelvloeistof is wel op peil?
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 14 aug 2016, 20:50

Waarschijnlijk is de motor in noodloop gegaan.
Dan zijn er ook foutcodes opgeslagen.
Vervelend dat dit gebeurt, maar het uitlezen van de foutcodes geeft je de beste indicatie van wat er is gebeurd.
Dat kan alles zijn, van een defecte sensor tot een gescheurde slang.

Rijdt de auto normaal sinds het GrossGlockner avontuur, of blijft hij in noodloop gaan? Heb je de korte vakantie (behoudens de schrik) nog normaal kunnen afmaken?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

FastEddy
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 14 aug 2016, 22:38

@ Heino: er is helemaal niets mis met mijn VS. Deze noodloop heb ik nu een paar keer meegemaakt bij zware inspanning van de auto in de bergen met een autoambulance erachter en nu dus op de Alpenhochstrasse; net terug van een weekend Sauerland waar de VS mijn A110 op de kar naar toe heeft gesleept en elke helling prima werd genomen. Koelvloeistof is oke, niets mis met slangen of wat dan ook, gewoon een puik rijdende auto na de noodloop. Ik sprak een BMW rijder die precies hetzelfde meemaakte met zijn auto. Vreemd is dit ook niet, die noodloop is er nu juist voor dat niets in de soep kan draaien. Blijft mijn vraag waar die voeler zit die bepaalt dat de noodloop wordt aangezet.
Groeten van een verder tevreden VS rijder.

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 14 aug 2016, 22:59

Het is niet één voeler die de noodloop aanzet, de motor(computer) merkt dat hij buiten de normale bedrijfsomstandigheden komt en gaat derhalve over tot noodloop, inderdaad om de motor te beschermen.
De parameter die de afwijking vertoonde wordt opgeslagen als foutcode.
Door uit te lezen welke foutcodes zijn opgeslagen, krijg je een idee van in welke richting je het moet zoeken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 15 aug 2016, 21:02

Dit herken ik. De VS wil niet harder rijden dan ong 70 km/p/u. Ik weet niet het fijne er van maar het is een soort veiligheidsmodus. Heeft in ieder geval wel met de turbo te maken. Toen mijn turbo het begaf had ik ook dat euvel. Na vernieuwing moest 'ie gereset worden.

Plaats reactie