afwijking kilometerteller

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
PFLWALS
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2016, 14:33

afwijking kilometerteller

Bericht door PFLWALS » 02 jan 2017, 19:24

Mijn VS 3.5 automaat uit 2003 geeft een hogere rijsnelheid aan dan feitelijk het geval is.
Komt deze klacht meer voor en zo ja, wat er aan te doen?

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 02 jan 2017, 20:01

dat heeft elke auto
dan moet je er grotere wielen onder zetten
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 02 jan 2017, 20:15

De maat die er onder moet zitten is (zo uit mijn hoofd) meen ik 18/45/245 of 17/55/225.
Als je er iets anders onder legt, kan het zijn dat de bandomtrek gaat afwijken, waardoor ook de kilometerteller gaat afwijken.
Je kunt bv. bij http://www.autodemontagerutte.nl/banden ... rolomtrek/ je bandenmaat invullen:
- voor 18/45/245 geeft hij aan dat de afrolomtrek (= de afstand die de auto aflegt als het wiel precies eenmaal rond gaat) 212,91 cm moet zijn.
- vul jouw huidige bandenmaat in en vergelijk de uitkomst met 212,91. Als dat behoorlijk afwijkt, verklaart dat het teveel aanwijzen van jouw kilometerteller (en afstandsteller, want die werkt hetzelfde).

Ik denk dat uit de berekening van jouw huidige afrolomtrek een kleinere afstand komt, bv. 200 cm. Bij dezelfde snelheid moet het wiel dan vaker rond, waardoor een hogere snelheid wordt aangegeven: snelheidsmeters zijn eigenlijk toerentellers voor de wielen.

Ik weet dat het binnen grenzen voor de dealer mogelijk is om in de VS-computerinstellingen te corrigeren voor andere bandenmaten (dan stel je een andere verhouding in). Wellicht kan je dat eens vragen.
Laatst gewijzigd door Heino op 02 jan 2017, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

PFLWALS
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2016, 14:33

Bericht door PFLWALS » 02 jan 2017, 20:17

Nog groter?

PFLWALS
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2016, 14:33

Bericht door PFLWALS » 02 jan 2017, 20:39

Ik rijdt met de originele bandenmaat 245/45/R18 100W, dus waar die afwijking vandaan komt.

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 02 jan 2017, 20:49

Hoe kom je erbij dat je een grote afwijking hebt?
Waar vergelijk je je kmteller mee?
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

PFLWALS
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2016, 14:33

Bericht door PFLWALS » 02 jan 2017, 20:52

Met een losse gps, als de meter bijv. 50 km aangeeft, geeft de gps 45 km aan.
R18GTS automaat
LAGUNA 2.0 sport automaat
R25 2.8 automaat
VS 3.5 automaat

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 02 jan 2017, 20:55

Dan is er niks aan de hand, dat heeft elke auto.
Zit altijd een veiligheidsmarge in zodat je niet te hard rijd.
Hoef je niks aan te doen.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 02 jan 2017, 23:00

Ashvan schreef:Dan is er niks aan de hand, dat heeft elke auto.
Zit altijd een veiligheidsmarge in zodat je niet te hard rijd.
Hoef je niks aan te doen.
Klopt, bij m'n Ducati staat zelfs expliciet in de handleiding dat de teller 7% meer aangeeft dan de werkelijke snelheid.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 jan 2017, 16:43

PFLWALS schreef:Met een losse gps, als de meter bijv. 50 km aangeeft, geeft de gps 45 km aan.
Als die 5 km/uur niet meer wordt bij hogere snelheden, is er niets aan de hand.

Ik wou nog wat zeggen over de automaat, (de lockup in de hoogste versnelling) maar dat is niet relevant.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 05 jan 2017, 10:18

Heino schreef:
PFLWALS schreef:Met een losse gps, als de meter bijv. 50 km aangeeft, geeft de gps 45 km aan.
Als die 5 km/uur niet meer wordt bij hogere snelheden, is er niets aan de hand.

Ik wou nog wat zeggen over de automaat, (de lockup in de hoogste versnelling) maar dat is niet relevant.
Lockup? Nu ben ik wel nieuwsgierig wat dat dan is :)
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 05 jan 2017, 12:03

Mijn Mondeo (:twisted:) maar volgens mij óók jouw Vel Satis, heeft een automaat, een drieversnellingsbak met (uitschakelbare) overdrive. In de volksmond heet dat een conventionele vier versnellings automaat. Kenmerk van een conventionele automaat is dat tussen de krukas en de automaat een koppelomvormer zit: die zorgt ervoor dat je stilstaand de motor kunt laten draaien met een versnelling ingeschakeld (= "gewenste slip"). Maar die koppelomvormer zit er altijd tussen en dat betekent dat die "gewenste slip" óók in de hoogste versnelling optreedt, bv. als je op de snelweg rijdt. En dat verhoogt het motortoerental: door de slip is het motortoerental altijd iets hoger dan het toerental van de ingaande as van de automatische versnellingsbak. Dat zorgt voor behoorlijk wat extra warmte in de bak (die weer weg gekoeld moet worden in de oliekoeler) en het verhoogt het benzineverbruik. Daarom zit er een extra koppeling op (de "lockup") die bij een heel laag toerentalverschil én weinig gevraagde trekkracht, de koppelomvormer overbrugt. Zodra je dus een bepaalde snelheid hebt bereikt (bij mij 90 km/uur) en je vraagt geen rare dingen van de motor, gedraagt de auto zich als een auto met een normale versnellingsbak die in de hoogste versnelling staat: het motortoerental is dan evenredig met de gereden snelheid.
Daar komt verandering in bij verlaging van de snelheid (terugschakelen, waarbij de lockup uitschakelt), of gebruikmaken van de kickdown (= ineens volgas geven: onder het gaspedaal zit een elektrisch schakelaartje wat een (bijna) volgas-stand detecteert, als wens van de bestuurder om méér trekkracht op te roepen. De automaat kijkt dan naar de dan gereden snelheid, schakelt snel 1 of 2 versnellingen terug (de 2 gaat tot 100 km/uur) en begint te sleuren aan de auto (met caravan).

Die koppelomvormer is trouwens één van de redenen waarom ik ban overgeschakeld van de Vel Satis op de Mondeo: Ik parkeer sinds de verhuizing altijd in mijn héél steile oprit. De Vel Satis 2.0T krijg je gemakkelijk die helling op in de 1/achteruit, maar dan heb je de koppeling "behoorlijk nodig". De Mondeo blijft in de 1/achteruit gewoon staan op die helling, zonder rem in te trappen. Soms kruipt hij al langzaam hellingóp! Een millimetertje gas rijdt hem soepel de helling op. En dat voelt véél fijner, los van dat als je dat een keer of 3 per dag doet, je de koppeling in de Vel Satis helemaal kapot draait.
De PK/gewicht en NM/gewicht verhouding van de Mondeo is ongeveer hetzelfde als de Mondeo: de Mondeo (145 pk/200 NM) komt met aanhanger veel beter/fijner van de plek, de Vel Satis (170 pk/280 NM) heeft meer vermogen en trekkracht, waardoor je op steile hellingen omhoog meer reserves hebt. Omlaag op die steile hellingen heb je meer aan de Mondeo, omdat die beter remt op de motor (het zwakke punt van de 2.0T).
Maar ik doe sowieso rustig aan met de Mondeo vanwege zijn leeftijd (16 jaar en "still going strong"), terwijl de operationele kosten van de Mondeo ongeveer de helft zijn.
Ik ben dus niet "zomaar" overgestapt! :lol:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie