Pagina 1 van 1

Storing parkeersensoren VS 2.0T Initiale 2007

Geplaatst: 23 mei 2017, 10:20
door henk
Helaas heb ik een storing in de parkeersensoren V+A. Enkele maanden geleden was er tijdens het rijden op de weg een of meer spontane piepen, of begon het systeem te piepen terwijl ik stil stond en er NIEMAND of NIETS voor of achter de auto stond. Enkele weken daarna ging dat probleem spontaan over, en dacht ik 'dat het lek boven was'. Niet dus. Momenteel hoor ik bij de start een wat langere egale piep maar daarna blijft het systeem muisstil bij het parkeren. In het display verschijnt 'controleer parkeersensoren' !
Heeft iemand een idee? Ik heb dus een VS Initiale 2.0T uit 02-2007 met alle opties aan boord.

Geplaatst: 23 mei 2017, 15:54
door Heino
Ja: de lange piep duidt op een defect in je parkeersensorensysteem.
Omdat jij ze óók voor hebt, schakelt het systeem niet in bij het inschakelen van de achteruitversnelling, maar bij de start.

Je kunt gaan luisteren bij de sensoren als het systeem werkt (dus als de lange piep weg is gebleven: dan hoor je ze (heel zachtjes) klikken en ook voel je het (heel zachtjes) als je er een vinger op legt.

Maar helaas: je hebt gewacht totdat het altijd uitschakelt.
Misschien helpt uitlezen bij de dealer, wellicht geeft de computer aan of de storing voor of achter zit.

In jouw geval nam ik er de tijd voor en ging ik per sensor t.o.v. Massa meten met een Multimeter op het hoogste weerstandsbereik: een oneindig hoge weerstand is een defecte sensor en een gemeten weerstand (hoeveel maakt niet uit) is een werkende sensor. Een gemeten kortsluiting (minder dan 50 Ohm) is een kortsluiting naar massa en dat zegt niets over de sensor en alles over je bedrading.
Hou er rekening mee dat er méér dan 1 sensor defect is.

Succes!

Geplaatst: 23 mei 2017, 19:41
door henk
Heino schreef:Ja: de lange piep duidt op een defect in je parkeersensorensysteem.
Omdat jij ze óók voor hebt, schakelt het systeem niet in bij het inschakelen van de achteruitversnelling, maar bij de start.

Je kunt gaan luisteren bij de sensoren als het systeem werkt (dus als de lange piep weg is gebleven: dan hoor je ze (heel zachtjes) klikken en ook voel je het (heel zachtjes) als je er een vinger op legt.

Maar helaas: je hebt gewacht totdat het altijd uitschakelt.
Misschien helpt uitlezen bij de dealer, wellicht geeft de computer aan of de storing voor of achter zit.

In jouw geval nam ik er de tijd voor en ging ik per sensor t.o.v. Massa meten met een Multimeter op het hoogste weerstandsbereik: een oneindig hoge weerstand is een defecte sensor en een gemeten weerstand (hoeveel maakt niet uit) is een werkende sensor. Een gemeten kortsluiting (minder dan 50 Ohm) is een kortsluiting naar massa en dat zegt niets over de sensor en alles over je bedrading.
Hou er rekening mee dat er méér dan 1 sensor defect is.

Succes!

Geplaatst: 24 mei 2017, 07:58
door henk
Hoi, bedankt voor je reactie en laat je weten wat het resultaat is.