Navigatie systeem defect?

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Navigatie systeem defect?

Bericht door WillemV » 22 nov 2017, 18:52

Afgelopen vrijdag stond onze vs met een lege accu. De ANWB erbij gehaald en de auto werd gestart. Rondje om de kerk gereden om de accu wat body te geven en daarna naar accuzaan, plaatselijke accu specialist, daar doorgemeten en het ampere verbruik gemeten. Verbruik was 0.66 i.p.v. 0.02 A. Natuurlijk daarna dit forum geraadpleegd en daar wordt met name gesproken over het alarm en de autom. afstandbediening.

Het complete systeem blijft na het stopzetten van de vs volgend de Renault specialist nog een uur actief!

Zaterdag de accu aan de oplader gehangen tot aan de volgende dag.
Wel hoorde ik bij het starten van de auto de cd rommelen in het dashboardkastje. De cd werd er uiteindelijjk uitgegooid. Een keer of tig de cd in het systeem geduwd en alhoewel er op het scherm gevraagd werd om een cd te plaatsen, heb ik een cd binnen kunnen houden.
En daarop een willekeurig adres in Zaandam ingevoerd. En verrek, het nav.systeem werkte weer.

Wel gebruikten we het autom. locksysteen toen ook maar even niet.

Maar gisteren, dinsdag, stond de vs weer zonder stroom. Een Renault specialist gebeld en die heeft de vs meegenomen en aan de lader gezet.
Volgens hun geeft het nav.systeem de problemen, want men stelde dat hoewel de auto was afgesloten dat het nav.systeem de cd aan het in en uitwerpen was en dat het scherm ook weer actief werd.
Als gevolg daarvan is dat de cd half in de speler blijft zitten, met als gevolg dat het systeem aan blijft staan. 

De grote vraag is of dit daadwerkelijk de fout is. Wie het weet mag het zeggen. Maar is het nav.systeem te repareren?

En kan ik de nav.speler zonder problemen uit het handschoenenkastje halen om het ding te laten repareren. Even geen nav. of radio is geen probleem.

Onderwijl wel richtrip een pm gestuurd.

Gr. 
Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

FastEddy
Berichten: 227
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 23 nov 2017, 10:49

Ik heb lange tijd (totdat de CD-speler van de navigatie, in het dashboardkastje, was gerepareerd en schoongemaakt) het volgende meegemaakt: je zet de motor af, stapt uit, sluit de wagen en dan heb je niet in de gaten dat de navigatie nog actief is, inclusief het verlichte scherm dat gewoon de kaart weergeeft en dus stroom blijft vreten. Gevolg: slechte of "dode" accu wanneer je later weer je auto instapt.
Check, voordat je van je auto wegloopt, of het scherm ook echt uit is. Als het nog aanstaat zal blijken dat je CD speler de betreffende CD probeert uit te werpen, wat niet lukt omdat de dashboardkastklep in de weg zit.
Breng de CD speler naar een specialist (niet naar je garage want de kleinste ingreep aan de wisselaar kost je daar tegen de 1.000 Euro!) en 100 Euro later heb je een keurig schoongemaakte speler terug, perfect werkend, echter: vergeet niet dat je CD speler constant draait als je in je auto rijdt, al die uren lang; gevolg: overmatige slijtage van de speler. Vandaar om de zoveel jaar een keer laten schoonmaken.
Succes!

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 23 nov 2017, 12:49

Hallo,

Op dit moment doe ik deze check, want niets is lastiger als een niet startende auto.

M.b.t. reparatie heb ik RichTrip een PM gestuurd. Het is dus even afwachten......
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 23 nov 2017, 17:16

Tussen vanmorgen 9:00 uur en 16:00 is de afname van het voltage m.i. nog vrij hoog. Hij stond op 13.3 volt en vanmiddag stond hij op 12.5 volt.
Dat betekent dat hij in 7 uur toch nog 0.8 volt kwijtraakt.

Ik denk dat ik morgen het ampere verbruik ga meten en als dat na 1 uur (tijdsduur dat alle stroomverbruik terug moet zakken) niet terugzakt naar 0.02 ampere verbruik dan zit er nog ergens een lekstroom.

En dat gaat men dan maar zoeken.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jan 2018, 08:38

Hallo,

Afgelopen donderdag de auto voor de deur gezet en zaterdag met de wilde ik met de auto weg. De meters gingen alle kanten op en niet starten.Dus de pluspool van de accu gehaald. Even snel gemeten en de accu had nog 9.7 volt aan te bieden. Met starstartkabels de vs weer aan de praat gekregen. Daarna een rondje om Amsterdam gereden en bij een accuspecialst de cca laten meten. Deze zat op 600, hetgeen betekent dat de accu goed is.

Nu dus toch maar de multimeter doorlussen op de accupool e.d. en de zekeringen een voor een eruit halen om na te gaan waar de lekstroom zit.

Maar hoe kom ik op fatsoenlijke wijze bij de zekeringkast. Deze zit naar ik begreep achter de handrem, maar dan?

Gr.
Willm
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jan 2018, 11:12

Haha, het deurtje aan de uiterste linkerkant gevonden en daar zit een rits aan zekeringen.

Nu nog tijd vri jmaken om de boel door te meten.....
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 14 jan 2018, 12:32

Vanmorgen in de kou de ampere in combi met de zekeringen en de diverse systemen gecheckt.

Voorlopige uitslag is dat het achterremsysteem actief blijft. Het neemt ongeveer 0.55 amp per uur tot zich, dus reken maar uit.
Maar als ik de achterrem vrij maak, dan zakt het gebruik naar 0.02 tot 0.07 amp.

Nu was ik ook aan het kijken naar alternatieven om de accu op peil te houden. Dit dan als de auto bijv. 8 dagen bij het vliegveld staat.
Ik vond deze op zonnekracht oplader.
Voor mij moet de oplader via het oplaadpunt in het opbergbakje aangesloten worden en al de accu vol is, dan tijdelijk stoppen.

Ofwel is dit wat?

ZONNEPANEEL ACCULADER voor auto, boot, camper enz.
€ 48,95
http://link.marktplaats.nl/m1216545187? ... ialbuttons
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1232
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 14 jan 2018, 20:59

De achterrem mag volgens mij die stroom gebruiken bij het op de rem trekken. Daarna mag het stroomverbruik zeker geen 0,5 A bedragen.
Er is dus wellicht wat mis met dat systeem.
Maar dat kan je (nu je dat weet) zo laten:

Workaround: je VS in de "1" of "P" parkeren zònder handrem als hij langdurig uit staat.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie