Sleutelkaart vraag

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroenjota
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2018, 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Sleutelkaart vraag

Bericht door jeroenjota » 09 apr 2018, 15:37

Zojuist afscheid genomen van mijn Safrane 2.5 uit 1999. Dit was mijn tweede. Het zijn en blijven heerlijke auto's, de juiste mix van degelijkheid en souplesse.
Ik ken de nieuwe eigenaar en die is er helemaal gelukkig mee, dus de oude dame zal nog een paar mooie jaren rond mogen rijden.
Maar de tijden veranderen. Na 10 jaar Saf, was ik wel weer eens aan iets anders toe en de VS is voor weinig geld te krijgen.
Gezocht en gevonden: een mooie Initiale uit 2002 met 210000 km voor € 2000,-
Tot nu toe de koning te rijk. Wat rijdt dat heerlijk!
Hier staan ze nog zusterlijk achter elkaar :D .
Afbeelding
En dan nu mijn vraag.
Bij deze prachtige bak kreeg ik 2 sleutelkaarten. Beiden 3-knops.
Het automatisch openen en sluiten werkt echter niet. Hoe zou dat kunnen komen?
Er lijken wel sensoren in de deurgrepen te zitten.
Met de knopjes doet ie het wel en als de kaart in de gleuf gaat is starten ook geen probleem, maar ik begreep dat dat ook zonder zou moeten kunnen.
De ramen en het dak worden gesloten als ik de sluitknop indruk op de kaart. Het lijkt mij dus best geavanceerd allemaal. Iemand een suggestie?
Laatst gewijzigd door jeroenjota op 09 apr 2018, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x Renault 25 (van 1999 - 2006)
Renault Espace 2006 - 2008
Safrane 2.5 sept 2008 - mei 2016 (automaat)
Safrane 2.5 mei 2016 - april 2018 (bijna dezelfde)
Vanaf 3 april 2018 tot ??? Vel Satis 3.5 Initiale

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 09 apr 2018, 20:16

de keyless entry word geactiveerd door de autolock knop
zodra je de gewone sluit knop gebruikt is het weer gedeactiveerd
Aan je avatar te zien heb je een fase 1? die hebben nog niet keyless starten, pas vanaf eind 2005
Laatst gewijzigd door André Vos op 09 apr 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 09 apr 2018, 20:18

Deze is ooit geimporteerd zeker?
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Gebruikersavatar
jeroenjota
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2018, 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door jeroenjota » 09 apr 2018, 22:36

Bedankt voor de info!
Ja inderdaad. Hij is geïmporteerd, uit België in 2006. Waar zie je dat aan?

Het automatisch openen wil niet lukken. Ook niet als ik hem heb gesloten met de middelste knop. Maar misschien moet ik wat meer geduld hebben?
2 x Renault 25 (van 1999 - 2006)
Renault Espace 2006 - 2008
Safrane 2.5 sept 2008 - mei 2016 (automaat)
Safrane 2.5 mei 2016 - april 2018 (bijna dezelfde)
Vanaf 3 april 2018 tot ??? Vel Satis 3.5 Initiale

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 sep 2012, 12:16

Bericht door RichTrip » 10 apr 2018, 06:04

Phase II heeft horizontale lamellen in de grille. De jouwe verticale. Dat gegeven in combinatie met het kenteken uit 2006 (toen de Phase II al uit was), maakt dat de opmerking over import werd gesteld ;)

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 10 apr 2018, 07:41

Ik heb een phase I uit eind 2002 en met een drieknops sleutel. Beide systemen werken prima.

Het keyless entry systeem moet wel worden geactiveerd door de Renault dealer.

Als het werkt en je laat de VS een week of langer staan, dan het handmatige systeem inschakelen omdat het keyless entry systeem heel veel stroom opslokt. :)
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 10 apr 2018, 08:00

Even ter aanvulling: als je het keyless systeem activeerd, dan moet je de alarmlichten zien aangaan.

Daarnaast kan het zijn dat de infrarode vlakken defect zijn. In de winter werkt het openen van de deur niet bij mij aan de bestuurders kant, maar bij de andere deuren wel.

Nu het minder vochtig is werken alle deuren weer van mijn VS naar behoren.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gebruikersavatar
jeroenjota
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2018, 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door jeroenjota » 10 apr 2018, 10:27

Bedankt voor alle info.
Inderdaad zie ik de alarmlichten knipperen als ik de keyless entry activeer. En dan de laatste 'knipper' wat langer. Bij gewoon afsluiten gaan ze ook knipperen, maar dan blijft die laatste 'knipper' niet wat langer branden. Precies zoals in de gebruiksaanwijzing staat.
Maar het werkt niet.
Blijft over
1. Activeren door de dealer of
2. Infrarood sensors stuk
Ik zal het eerste eens navragen bij mijn garage.
Ach en anders druk ik gewoon op een knopje, werkt iig wel.
2 x Renault 25 (van 1999 - 2006)
Renault Espace 2006 - 2008
Safrane 2.5 sept 2008 - mei 2016 (automaat)
Safrane 2.5 mei 2016 - april 2018 (bijna dezelfde)
Vanaf 3 april 2018 tot ??? Vel Satis 3.5 Initiale

Hans61
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 10 apr 2018, 11:20

Je kan ook nog eens proberen of de lock+auto functie wel werkt als je als eerste de achterklep opent. Werkt het niet op de klep en geen enkele deur dan is de functie niet actief
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Gebruikersavatar
jeroenjota
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 apr 2018, 22:14
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door jeroenjota » 26 apr 2018, 17:43

Keyless entry werkt niet. Ik denk dat ik bij de dealer langs moet.
Of het maar zo laten.
In ieder geval allemaal bedankt voor de info.
2 x Renault 25 (van 1999 - 2006)
Renault Espace 2006 - 2008
Safrane 2.5 sept 2008 - mei 2016 (automaat)
Safrane 2.5 mei 2016 - april 2018 (bijna dezelfde)
Vanaf 3 april 2018 tot ??? Vel Satis 3.5 Initiale

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 26 apr 2018, 17:48

de interne batterij van je kaart kan ook nog overleden zijn
De dealer kan het je zo zeggen door m aan de computer te hangen
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 26 apr 2018, 22:59

In een drieknops kaart zit voor de Keyless Go functie geen batterij, maar een speciale condensator.
Die is te vervangen en ergens op dit forum staat een how-to inclusief onderdeelnummer.
De condensator wordt tijdens het rijden geladen door de spoelfunctie in de kaart.
Dat werkt op dezelfde manier (een transformator-functie) als een Braun tendenborstel. In de kaart zit een spoeltje als ene helft van de transformator en in de kaartlezer de andere helft. Doordat het hoogfrequent gebeurt, is het rendement ondanks de grote "luchtspleet" tussen kaart en kaartlezer groot genoeg om de condensator op te laden.

En inderdaad, de kaart-uitleesunit op de servicebalie van de dealer geeft meer duidelijkheid over de kaartwerking.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Sjapp
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2018, 17:22
Locatie: Angerlo

Bericht door Sjapp » 11 mei 2018, 20:42

Ondanks dat ik wat andere problemen heb met keyless, ligt het volgens mij niet aan het al of niet "opladen" in de kaartsleuf. Ik heb 7 jaar gereden 300.000 km met twee 3 knopskaarten, zonder dat die ooit in de sleuf hebben gezeten (behalve bij beurten in de garage). Het is inderdaad eerder een instelling door de dealer, geactiveerde kaart of niet. Het zouden twee indertijd vervangen kaarten kunnen zijn ?
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

Sjapp
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2018, 17:22
Locatie: Angerlo

Bericht door Sjapp » 11 mei 2018, 20:45

Keyless blijft volgens garagehandleiding 72 uur actief. Daarna moet je de deurgrendel 1x bedienen en daarmee gaan de infrarood sensoren pas weer aan. Daarmee wordt inderdaad de accu gespaard.
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

Plaats reactie