automaat

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hans61
Berichten: 497
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

automaat

Bericht door Hans61 » 24 sep 2018, 17:07

nog even een vraag over de automaatbak van mijn recente aanwinst. Wanneer ik een paar minuten moet wachten voor een verkeerslicht of een spoorwegovergang zet ik de bak in "N". want in "D" moet ik constant mijn voet op de rem houden. Is dit de beste manier of kan ik m toch beter in "D" houden. In het boekje staat niets over dit soort situaties.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 24 sep 2018, 17:26

Het is het best om de bak in D te houden, omdat dan de bak blijft worden gekoeld door de in D rondstromende olie.

Op internet vind je nadrukkelijk waarschuwingen dat langdurig stilstaan in de "N" met lopende motor niet goed is voor je bak.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

RobK
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 apr 2009, 19:42
Locatie: emmeloord

Bericht door RobK » 24 sep 2018, 17:51

Heino schreef:Het is het best om de bak in D te houden, omdat dan de bak blijft worden gekoeld door de in D rondstromende olie.

Op internet vind je nadrukkelijk waarschuwingen dat langdurig stilstaan in de "N" met lopende motor niet goed is voor je bak.


Nooit geweten, goeie tip. Geldt dat ook voor P - stand ?
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Hans61
Berichten: 497
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 24 sep 2018, 18:40

dat is goed om te weten Hein, want ik dacht dat het constant "slippen" in "D" slijtage veroorzaakte.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 27 sep 2018, 17:34

Als t goed is schakelt de bak ook vrij als je langer dan 0,x sec stil staat met de voet op de rem. Dit kun je ook goed voelen als je de rem los laat (als t groen wordt bij t stoplicht b.v.), dan voel je de automaat de 1e trap selecteren.

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 28 sep 2018, 10:40

In D is er geen (extra) slijtage als je stilstaat: de bak staat alvast in de eerste versnelling en alle slip wordt opgevangen in de koppelomvormer die tussen de motor en de bak in zit. En die kan daar gemakkelijk tegen.

Als je stilstaat is de P óók geen goed idee, omdat dan de bak ook niet wordt gekoeld, hetzelfde als voor de N.
Ik zou voor de achterliggende motieven eens moeten gaan googlen, want deze "wijsheid" heb ik uit een Amerikaans Youtube filmpje over "de 5 dingen die je nooit moet doen met een automaat".
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 497
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 28 sep 2018, 11:25

het "vrij" schakelen van de bak herken ik niet, ook als ik na een minuut of 2 de voet van de rem haal gaat ie gelijk naar voren en lijkt het niet dat de bak de 1e trap selecteert. Het zijn net van die korte periodes dat ik de motor niet uit wil zetten maar het vermoeiend vind om constant de voet op de rem te houden. Lijkt me trouwens ook niet ideaal voor de afkoeling van de remschijven. Ik kan uiteraard ook met draaiende motor de handrem bedienen.
Het blijft voor mij nog een beetje wennen aan de automaat (ook de soms merkwaardige keuze van schakelmomenten) na al die jaren alleen maar schakelbakken gehad te hebben.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 30 sep 2018, 12:49

Het kan zijn dat men de "taxi-stand" heeft geactiveerd, dan krijg dat ook niet meer. Ik heb het vrijschakelen al gemerkt bij de mijne maar ook bij een Volvo V70. Schakelen de bak in de 1 als je de rem los laat bij stoplicht.

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 30 sep 2018, 16:01

Volgens mij heeft zowel jouw bak (VS) als mijn bak (Mondeo) dat niet: in de D staat altijd een versnelling geselecteerd die past bij je actuele snelheid.
En dat betekent "kruip": als je de voet van de rem haalt gaat de auto rijden.
Dat hoort bij een conventionele automaat met koppelomvormer.

Je kunt onregelmatige afkoeling van je schijven na fors verhitte remmen tegengaan, door iets eerder stil te gaan staan en dan de rem iets te laten "slippen": je auto kruipt dan enkele cm's vooruit en koelt daarbij telkens een ander deel van de schijf.

Maar het staat je volkomen vrij om de nadelen van dit type automaat naar eigen goeddunken te compenseren (met de N, P of handrem): in automatenland bij uitstek, America, gaan de auto's (bij mijn weten) ook niet massaal kapot met allerlei typen rijders erin.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

MarcoW
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 30 sep 2018, 17:26

Toch merk ik bij volledige stilstand in de D een inschakelende schok(je) in de automaat als ik mijn voet van de rem haal, hoe verklaar je dat dan?
Dat merk ik zowel met de VS als ook met de V70 van schoonvader. Mijn 607 (EAT6 van Aisin) had dat ook net als de vorige XC90 van mijn schoonvader.

Heino
Berichten: 1265
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 30 sep 2018, 20:10

Geen idee.
Wat voor VS heb je?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 497
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 03 okt 2018, 14:49

Ik heb er de afgelopen dagen op gelet en ik moet zeggen, dat wanneer ik aan kom rijden en stop voor een verkeerslicht met de voet op de rem, het stationaire toerental van de motor na 5 seconden iets daalt. Als ik weer kan wegrijden en de voet van de rem haal voel ik een heel licht schokje. Het zou dus best kunnen zijn dat ie even in zijn "vrij" stond en weer de 1 inschakelt.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie