aandachtpunten Vel Satis

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Anne
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Anne » 02 jan 2019, 19:40

In dit topic kunnen de aandachtspunten van de Vel Satis worden verzameld. Dit topic is "sticky", d.w.z. staat altijd bovenaan.

Roept u maar. :)
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)

RenaultFrank
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door RenaultFrank » 03 jan 2019, 08:54

Bij het aankopen van een Vel Satis automaat. Zorg dat je een goede (wat langere) proefrit maakt.
De automaatbakken zijn zelf behoorlijk goed maar de stuureenheid wil nog al eens parten spelen zeker als de kilometerstand wat hoger is.
De bak hoort soepel en zonder schokker te schakelen. Bij het veel gas geven tijdens het rijden mag het toerental niet te gek hoog oplopen (flair).
Het kan zijn dat de bak prima schakelt als deze koud is maar minder goed als hij op temperatuur is. Het omgekeerde komt ook voor. Slecht schakelen als hij koud is maar beter als deze op temperatuur is. Pas op met automaat flushen dit heeft niet altijd zin en kan averechts werken op de bak. Vaak moet dan de solonoids of de brein (dit is niet de computer) vervangen worden als remedie. Kosten tot c.a. 1500 euro bij de dealer.

Verder kan de auto elektronische problemen ontwikkelen die vaak door slecht contact worden veroorzaakt (zoals dit vaak bij Franse auto's van toepassing is).
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Hans61
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Hans61 » 03 jan 2019, 09:20

Stuurkogels gaan ongeveer 50.000 km mee. Kosten inclusief uitlijnen rond de €200. Je kan het zelf voelen als je het voorwiel aan de voor- en achterzijde stevig beetpakt en heen en weer probeert te bewegen.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

StefanVelSatis
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2018, 19:37
Locatie: Denekamp

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door StefanVelSatis » 04 jan 2019, 13:13

Mooi dat er nu een topic is aangemaakt waarin de aandachtspunten mbt. de Vel Satis aan de orde komen. Hiervoor dank aan Anne.
Van de Renaults met 2 liter turbo die ik heb proefgereden, dat waren beide Espace's en Vel Satissen, waren alle uitgerust met automaatbak en naar mijn mening schakelden deze bakken nog erg goed en dat terwijl deze auto's allen ver over de 2 ton zaten. Dus geen schokken met op of terugschakelen, geen flairing en als je stil stond vanuit P naar D of R schakelen of andersom verliep ook zonder gebonk of schokken. Laatst nog een Volvo S60 gereden. Dat was een 2006 met amper 180tkm. Deze schakelde koud zonder schok/bonk in stilstand van P naar R of D. Eenmaal op temperatuur voelde je een grote schok bij dezelfde actie. Lijkt mij dus niet goed.
Wat me wel opviel aan de Renault automaatbakken was dat deze bakken actief (dwz. vanuit zichzelf) terugschakelden ook als je geen gas geeft. Dat kende ik nog niet van de andere auto's met automaat die ik ooit reed. Voordeel is dan wel dat je direct als je weer gas wilt geven in de juiste versnelling zit en dus de bak niet eerst dient terug te schakelen als je gas geeft en dus weer snelheid wilt maken. Hoe is jullie ervaring hiermee? Hoort dit zo?
Hoe zit het trouwens met de betrouwbaarheid van de handgeschakelde 6-bak op de 2 liter turbo? En de betrouwbaarheid van de automaat op de 3.5 V6 is die net zo goed als die van de 2 liter turbo aangezien de 3.5 V6 een Nissan motor is?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de sleutelkaart? Ik hoor daar nogal eens slechte verhalen over. Een collega van mij had ooit een Laguna 1.8 16v. Die auto had de neiging vaak uit te willen vallen als je een scherpe bocht nam. Hij vertelde me dat dit veroorzaakt werd door een slecht contact van de sleutelkaart en heeft toen de sleutelkaartmodule laten repareren.
Hoe is de kwaliteit van het onderstel van de Vel Satis? Aangezien dit toch een zware wagen is hoe zit het met de levensduur van draagarmen en overige ophangingsdelen?

Heino
Berichten: 1302
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Heino » 05 jan 2019, 09:54

- Ik had een 2 liter Turbo 6-bak.
Die maakte vanaf het begin (16.000 km) een licht fluitend geluid wat tijdelijk verergerde als je een keer plankgas had opgetrokken. Na een vakantierit met vouwwagen erachter was het tijdelijk minder. Uiteindelijk is vlak voordat de auto werd verkocht een onderdeel in de bak vervangen, daar waar de (vanuit de bestuurder gezien) linker aandrijfas in de bak zit. De bak heeft altijd goed geschakeld, wel met lichte speling op de aandrijving (= licht schokje tussen gas geven en gas loslaten).
- Met de turbo heb ik nooit problemen gehad.
- Het standaard door Renault ingebouwde alarm gaf alleen maar problemen (nee, met het alarm permanent aan rondrijden is NIET leuk) totdat de Renault dealer het ding onder garantie (na aankoop) verving. Daarna geen problemen meer gehad en 2-jaarlijks laten mee-keuren.
- de sleutelkaart kan je zelf repareren met een onderdelensetje van internet; als een schakelaartje kapot is kan je er zelf een in solderen. De sleutelkaart houder heeft bij mij nooit problemen gegeven.
- op het laatst was bij mij de rechter stuurstengel kapot waardoor de dame geen kik meer gaf
- zo jong als de mijne nog was, is achter al de complete stabilisatorstang vervangen omdat de rubbers waren versleten. Die rubbers in de ophanging zijn sowieso snel slijtende onderdelen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

StefanVelSatis
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2018, 19:37
Locatie: Denekamp

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door StefanVelSatis » 05 jan 2019, 13:46

Bedankt voor je info en bijdrage Heino!
Grappig dat je begint over het licht fluitende geluid in de versnellingsbak van je Renault Vel Satis. Daar schijnen bijna alle Renault versnellingsbakken last van te hebben. Mijn vader rijdt namelijk sinds 2 jaar een nieuw aangeschafte Renault Captur 0.9 TCE. Deze vertoont sinds begin ook een fluittoon in de versnellingsbak vanaf snelheden boven de 80km/h in de 5de versnelling. Vroeg me in het begin af of dit wel zo hoort. Heb ondertussen in meerdere Capturs en Clio's gereden met dezelfde motor en ze vertonen allemaal deze fluittoon. Een Renault monteur bevestigde me dat het zo hoort en in ieder geval alle 0.9 TCE's deze fluittoon hebben. Hij liet me een keer rijden in een Clio 0.9 TCE uit 2013 die al meer dan 2 ton had gelopen (was zakelijk gebruikt). Versnellingsbak was nog de originele en die maakte precies dezelfde fluittoon. De monteur bevestigde ook dat dit een producteigenschap is en dat die motoren daar heel erg oud mee kunnen worden.
De oudere types stuurstengels zijn inderdaad een zwak punt bij Renault. Dit type stengel vind je trouwens nog steeds in de huidige Twingo, Clio en Captur en ook in vele types Dacia's. Ze gaan nogal eens stuk als ze ouder worden maar zijn niet duur te vervangen en zeker goed zelf te doen voor wie een beetje handig is. De nieuwere Renaults (vanaf Megane en hoger) hebben trouwens allemaal stuurstengels die van Nissan afkomstig zijn. Die voelen stukken solider aan en zien er moderner uit.
Ik zie dat jij een Vel Satis had van bj. 2006. Vanaf 2006 schijnen er veel zaken te zijn verbeterd bij de Vel Satis. Toen kwam ook het facelift model waarbij veel zwakke punten zijn aangepakt. Oa. de sleutelkaartmodule. Inderdaad zag ik al wat tutorials op Youtube over hoe deze module te repareren. Er schijnt inderdaad op den duur een lipje in af te kunnen breken waardoor je de auto niet meer in de zogenaamde "accessoire" stand krijgt. Als deze stuk is moet je ook de start knop ingedrukt houden om de motor te starten terwijl bij een werkende module een lichte éénmalig druk op deze knop voldoende is.
Beter misschien dus maar gaan voor een facelift versie vanaf 2006. Ik lees overal dat de Renaults gebouwd vanaf bj. 2006 stukken betrouwbaarden zijn dan dezelfde modellen ervoor. Laguna 2 phase 2 schijnt ook een vrij goede en betrouwbare auto te zijn waarbij veel is verbeterd tov. de phase 1 die een drama was. Zelfde geld voor de Espace phase 2 die veel beter is dan de phase 1.

Hans61
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Hans61 » 18 feb 2019, 09:10

ik heb mijn tweede VS nu een half jaar en heb nog een aandachtspunt wat geen betrekking heeft op slecht of goed maar meer een kwestie van smaak. Mijn vorige VS had 17" en mijn huidige 18" velgen (banden). Ik vind de 18" erg stoterig ondanks het huismerk Michelin en een bandenspanning van 2.4 voor en 2.2 achter. Degenen die regelmatig met mij meerijden vonden het verschil met de vorige ook opvallend. Ik ga de boel nu niet vervangen, misschien als de Michelins over een tijdje aan vervanging toe zijn..
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RenaultFrank
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door RenaultFrank » 18 feb 2019, 12:04

Het verschil zit in de hoogte van de wang van de band. Bij beide 17 en 18 inch wielen is de omtrek van het wiel ongeveer gelijk, anders zal de kilometerteller zwaar verkeerd gaan aanwijzen. Ik weet niet of dit softwarematig is in te stellen.
De wang hoogte van een 17 inch band is dus veel hoger dan die van een 18 inch band en hier zit het verlies aan comfort in. De 18 inch zijn dus meer sport banden omdat ze minder over de wangen gaan kruipen bij snel bochten werk met inlevering van het comfort dus. Pas om met minder druk in de banden omdat ze dan makkelijk kunnen beschadigen bij stoepranden of van de velg kunnen lopen.
Een kwestie van smaak dat dus niet door het merk band maar door de wang hoogte is bepaald.

Volgens mij zit dat zo in elkaar, en ben blij met mijn 17 inch banden van Michelin.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Hans61
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Hans61 » 18 feb 2019, 15:14

ik heb de banden iets harder gezet (2,4 en 2,2) dan Renault voorschrijft (2,2 voor en 2,0 achter bij niet snelweg gebruik en geen (zware) lading). Bij snelweggebruik loopt bij mij de spanning van de voorbanden op van 2,4 naar 2,7.
Er is goed mee te leven maar als ik echt de keuze had gehad was ik weer voor 17" gegaan.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Anne
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Anne » 18 feb 2019, 19:04

Je banden harder oppompen dan voorgeschreven is niet aan te bevelen.
Ik had de banden van mijn Safrane altijd iets harder opgepompt dan voorgeschreven omdat ik toch hoofdzakeliijk snelweg reed.
Was ik eens bij Bas Risseeuw, stond hij op een gegeven moment al mijn banden wat lucht af te laten.
Wat doe je nu? :shock: vroeg ik. Iets met minder wegcontact en dus minder veilig.

Later zag ik aan mijn banden dat ze in het midden meer waren afgesleten dan aan de buitenkant. Dit is ook een teken van te hard opgepompt.
Ik hou me sindsdien aan de voorschriften...

Zie https://blog.europ-assistance.be/nl/aut ... evaarlijk/
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)

RenaultFrank
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door RenaultFrank » 19 feb 2019, 09:11

Bij mijn wagen staan de banden (17 inch) op ongeveer 2,5 bar. De nieuwe banden zijn daar eigenlijk op berekend. De waarden die Renault en de bandenfabrikant opgeeft kunnen behoorlijk verschillen.
Laatst gewijzigd door RenaultFrank op 20 feb 2019, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Heino
Berichten: 1302
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Heino » 19 feb 2019, 16:48

Door mijn bandenleverancier werd ik er op gewezen dat ik met mijn 18 inch banden met een véél te lage bandenspanning reed.
Ik hield namelijk keurig de Renault adviezen aan die in de tabel op de deurpost van de bestuurder staan.
De uitleg van de bandenleverancier was dat die door Renault geadviseerde bandenspanningen véél te laag zijn, om het gewenste comfortabele rijgedrag van de Vel Satis te verkrijgen.
De bandenleverancier zette ze op 3 Bar, wat best wel lekker reed: messcherp sturen en een prima wegligging.
Maar het bandenspanningsysteem speelde op: ik viel bij warm weer buiten de ingestelde marges.
Ik meen dat ik ze hield op 2,7 Bar voor en 2,4 Bar achter: dan blijft het bandenspanningsysteem stil (zonder foutmeldingen) en het rijdt prima.
Als je uitlijning klopt, slijten de banden ook niet/weinig in het midden extra af: daar hebben ze namelijk de radiaalband voor uitgevonden; de koordlagen voorkomen bovenmatig uitzetten van het midden van de band.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Sjapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 apr 2018, 17:22
Locatie: Angerlo

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Sjapp » 29 jan 2020, 01:28

Goed om diverse ervaringen te lezen, om aandachtspunten voor koop of onderhoud te weten. Hieronder een wat langer verhaal...
Het mooie van groot oud frans is dat de prijzen mooi laag zijn, je kan er eigenlijk geen buil aan vallen. Ze zijn er nog, VS onder de 150.000 km, voor iets van 4-5.000 Euronen. En binnenkort zijn de eerste Phase II wagens vanaf 2005 dan >15 jaar oud: Als je het geluk hebt die op je zaak te kopen, heb je maar 35% bijtelling van de DAGwaarde. Dat is van zeg 6.000 euro na LPG G3, dan inkomstenbelasting betalen over 2000 euro, ofwel minder dan 1000 euro belastingkosten perjaar op prive en de zaak rekent in "bruto"bedragen de garage en LPG af onder verrekening van BTW.
Iets anders dan Phase II moet je echt niet hebben, die kan zich nog steeds meten met hedendaagse wagens op voertuiggeleiding na..
Heb zelf na vele 2CV, 204 en 304 een groot aantal Renaults gereden van zeg 120.000 naar 250.000 km ( negen R25 ). Voor VS heb ik elders gepost over de totaal verkeerde ISUZU 3.0 dieselmotor, die houdt er echt helemaal mee op na 200.000km wegens verkeerd ontworpen koeling. Niet intrappen dus, koop geen 3.0d ook al staan ze in Frankrijk royaal met minder km voor 500 euro te koop (daarom)! Onlangs een VS 2.0 met LPG ingebouwd op 140.000km zonder enig probleem naar 390.000km gereden. Echt het enige naast normaal onderhoud waren de schijfremmen voor: wegens kromtrekken vervangen door een steviger "Race"model niet van Renault. DIe auto reed dan ook meer 170 dan 120. Andere remschijven voor zal bij de huidige VS 2.0 op LPG ook wel moeten, heeft nu van 120.000 naar 195.000 al goed zijn best gedaan, en kan met een beetje mats weer nog 200.000km verder. Zoals gezegd kan je over de afschrijving EN de garagekosten met VS geen buil vallen. En ondertussen uitgerust korte en lange ritten kunnen maken in de Grande Voiture, als is Limousine ook een passende titel. Inmiddels groeten de VS-rijders elkaar al bij tegenkomen op de weg, wat wil je ook met zoveel plezier.
Ook al heb ik mogelijk nog 3-4 jaar met de huidige VS te gaan: ik denk dat ik binnenkort toehap om weer een VS om op reserve te zetten. Stel je voor dat er een einde aan moet komen ... Deze keer zal ik hem wel bij een buurman boer binnen zetten. De huidige had na 3 jaar stilstaan een aantal vervelende (maar niet dure) her-opstart verschijnselen wegens te lang te weinig beweging (...iedereen moet sporten...) en per ongeluk accu te lang zonder spanning... DANKZIJ DIT FORUM ALLEMAAL GOED GEKOMEN. Dat moet eigenlijk weer een zeer betrouwbare VS 2.0T worden, ik las hier al over de zeer soepele motor, lekker wat jankend geluid bij wegspuiten en tot zijn 170 in de 4e automaatversnelling (van 5), zonder overtoeren ! Maar omdat ik eind jaren 80 zo genoten heb van een R30 op LPG (bij optrekken kwam eerst de neus zo mooi omhoog) zou nu een VS 3.5 wat zijn. Kan (echt waar !) via goede inbouwer ook goed een G3 gasinstallatie op. Maar verbruikt wel tussen 1:5 en 1:8 (nu met 2.0 op LPG 1:9). En klepstellen is telkens een hoge kostenpost. Dathoeft niet bij de 2.0, die heeft hydraulisch automatisch stellende kleppen. Want VS kan gereden worden als een vorstelijk glijdende koets, maar bewees zich ook als betrouwbaar scheurmonster! Grenzen heeft dat wel: ook al zijn de Franse veren steeds stugger geworden, boven de 190 moet je er niet mee willen, dan is een pink niet meer genoeg om te sturen.
Dus naast alle ongemakjes op dit forum, zijn er ook echt goede ervaringen met VS. Gewoon netjes alle onderhoud blijven (laten) doen, dat wel. En sorry voor wie rustiger en zuiniger doet met zijn VS dan ik: de VS kan het aan....Youngtimer zijn ze al, maar ze zullen er als Oldtimer waarschijnlijk niet meer zijn. Maar tussen 15 jaar oud en 25 jaar oud kunnen we nog een mooie periode genieten zonder LED lampjes: ik plan 3+4 jaren !
Aandachtspuntje van mij is dus alleen de remschijven vervangen door betere. En niet meer betalen dan een aantal duizend, ontspannen rijden is ook het gevoel dat je niet failliet bent als de VS er ooit toch mee op moet houden ! Vandaag kan je er nog wel genoeg krijgen ter vervanging, zoek zonodig binnen europa.
Laatst gewijzigd door Sjapp op 09 feb 2020, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

Heino
Berichten: 1302
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: aandachtpunten Vel Satis

Bericht door Heino » 29 jan 2020, 09:33

Sowieso kan je je aan de benzinemodellen geen buil vallen: ook de Phase I haalt zeer hoge kilometrages zonder defecten aan motor of bak.
Inmiddels klopt je opmerking over afschrijving wel. Ik heb er zelf 20.000 Euro op afgeschreven ...
En inmiddels zijn alle ingebouwde mankementen uit de Phase I wel verholpen, dus relatief gezien worden ze steeds betrouwbaarder.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie