HELP!! Radio/geluid valt steeds uit

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
EmilevH

HELP!! Radio/geluid valt steeds uit

Bericht door EmilevH » 27 jul 2019, 16:15

Ik heb uit Duitsland een hele mooie VS Initial 3.0dCi Ph2 2005 geïmporteerd naar Frankrijk.
Natuurlijk is de auto niet helemaal foutloos, maar overall in zeer goede staat en met de opties die ik wilde. Dubbel glas, trekhaak en schuifdak.

Inmiddels een aantal zaken die niet werkten weer gefixed:
- beide achterramen weer werkend gekregen (nieuwe Temic-kastjes via eBay.de besteld en geïnstalleerd)
- Alle interieurlampjes vervangen voor LED's

Er zit echter nog 1 groot probleem in wat ik niet kan uitvogelen.
De radio valt met grote (on)regelmaat uit.
De situatie dan:
- geluid valt weg
- geen reactie op geen enkele knop, wat radio/cd betreft
- navigatie blijft werken maar zonder stem
- Temperatuurindicatie in het scherm verdwijnt ook en
- de autom. airco lijkt dan ook (soms) niet goed te werken

Ik heb de radio-unit in het dashboardkastje al eruit gehad en alle stekkers losgemaakt en weer aangedrukt.
Als ik op deze unit een goede tik geef, terwijl hij weer gemonteerd zit en tijdens een periode van uitval, gaat heel soms de radio spelen en lijkt de storing weg.

Nog 1 ander probleem, misschien gerelateerd. De kaartlezer vertrouw ik ook niet. Ik krijg bv. geen melding 'kaart insteken' o.i.d. Ik kan mij herinneren van mijn vorige VS dat dit in het display verschijnt. En er zit toch ook een lampje in wat gaat branden als je de auto ontgrendeld? Dat doet het heel soms.

Mijn gedachten gaan naar 3 verschillende oorzaken:
- De accu: omdat ook de interieurlampjes vervangen moesten worden. Misschien is de accu dan toch ook aan vervanging toe.
- De radio-unit: maar ik twijfel of deze de oorzaak is doordat bv. ook de temperatuur in het display verdwijnt en de airco-unit daar last van lijkt te hebben.
- Kaartlezer.

Concrete vragen:
- iemand ooit een uitvallend temperatuur indicatie gehad in het display?
- zit de temp. voeler/regeling op 1 of andere manier bij de radio-unit?
- herkent iemand dit/dergelijk probleem?

En natuurlijk, gedachten en suggesties voor een oplossing.
Rijden als God in Frankrijk met 3.0dCi Initiale Paris zwart/zwart Ph2 2005

RichTrip

Re: HELP!! Radio/geluid valt steeds uit

Bericht door RichTrip » 30 jul 2019, 21:46

De versterker is wel degelijk defect. Maar reparatie is mogelijk. Zoek op MP maar eens op Cabasse en Renault.

Heino

Bericht door Heino » 30 jul 2019, 22:21

- Als je buitentemperatuur-aanduiding geen correcte waarde aangeeft, ligt dat meestal aan de temperatuursensor.
Die zit in de rechter buitenspiegel (aan de onderzijde): met een zo groot mogelijk plamuurmes de spiegel uit de houder wippen en de nieuwe sensor op de doorgeknipte draden van de oude sensor monteren.
- de kaartlezer is een bekend probleem. Op dit forum staat een handleiding hoe je de kaartlezer eruit kunt halen en repareren (= stuk tie-rip erin lijmen). Er zijn ook forumleden en bedrijven die dat voor je doen. Als je een helemaal nieuwe kaartlezer aanschaft is dat een kwestie van vervangen, die hoeft niet te worden ingeleerd.
- zorg expliciet voor goed onderhoud van je koelsysteem (dus voorkom een te laag koelvloeistofniveau en gebruik exact de juiste koelvloeistof): als je eenmaal een lekke koppakking hebt, kun je de hele auto weggooien.
- neem zo weinig mogelijk de accu los: accu los geeft vaak extra problemen.
- de accu gaat max 4 jaar mee. Na drie jaar kan je allerlei vage foutmeldingen verwachten die spoorloos verdwijnen bij vernieuwen van de accu.

Het is handig om vooraf je radiocode bij de hand te hebben en te weten hoe je je ramen opnieuw inleert. En zorg altijd dat je de navigatie-DVD uit de Carminat hebt gehaald vóórdat de accu los wordt genomen: als je dat niet doet heb je veel kans op een dood navugatiesysteem.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 31 jul 2019, 13:16

Voor wat betreft de Cabasse radio/navigatie. Je hebt geen code nodig als je de accu los koppelt. En van een onbruikbaar systeem als je de DVD niet uitneemt, dat kan ik niet onderschrijven.
Mijn test systeem is al honderden keren spanningsloos gemaakt, zonder problemen.

Hans61

Bericht door Hans61 » 03 aug 2019, 11:12

ik zou altijd bij de basis beginnen: de accu. Stationair draaiend moet de accuspanning tussen de 13,5 en 14,8 volt liggen. Zet vervolgens zoveel mogelijk grootverbruikers aan (achterruitverwarming, verlichting etc.); blijft de accuspanning binnen de genoemde grenzen liggen dan kan je er wel vanuit gaan dat het laadsysteem functioneert. Dit zegt op zich niet alles over de staat van de accu zelf maar ik zou dit even aanhouden.
Wanner de kaartlezer goed is moet je met 1 druk op de startknop kunnen starten, zonder de knop ingedrukt te houden. Ook moet met de kaart halverwege in de lezer de elektrische ramen en elektr. stoelverstelling werken. Mocht je een andere kaartlezer nodig hebben kijk dan wel naar het onderdeelnummer op je eigen kaartlezer. Het beste is om eenzelfde exemplaar te gebruiken. Inleren is niet nodig zoals Heino al zei.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie