Geschiedenis van Renault

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Geschiedenis van Renault

Bericht door Gompie » 16 sep 2007, 21:54

De geschiedenis van Renault

1877


In Februari 1877 werd Lois Renault geboren in een typisch parijzer gezinnetje. Hij was de jongste van vijf kinderen, hij had twee zussen en twee broers. Zijn vader Alfred Renault, een echte zakenman, had een klein fortuin opgebouwd door verkoop van stoffen en knopen. Al op jonge leeftijd ontwikkelde Louis een enthousiasme voor alles wat mechanisch was, waaronder motoren en elektriciteit. De family Renault had een tweede huis in Billancourt, vlakbij Parijs, en in het tuinhuisje had Louis zijn eerste werkplaats ingericht. Daar in dat tuinhuisje heeft Louis zijn eerste geslaagde project kunnen maken. Op zijn twintigste begaf Louis Renault zich in de wereld van de automobielen. Hij had zijn driewielige De Dion-Bouton omgebouwd naar een exemplaar met vier wielen en had deze tevens uitgevoerd met een versnellingsbak, iets wat een absolute primeur was in de tijd van de automobielpioniers.
Op kerstavond in 1898 staan Louis Renault en zijn broers, Marcel en Fernand met wat vrienden te praten over de auto die de 22-jarige Louis als experiment volledig in elkaar gezet heeft. Louis, destijds werkzaam bij het verwarmingsketelbedrijf Delaunay Belleville, heeft een versnellingsbak ontworpen waarbij de motoras via de versnellingsbak een cardanas aandrijft die eindigt in een differentieel (prise directe) en heeft deze in de auto geplaatst. Een feestende advocaat besluit om een weddenschap af te sluiten met Louis en hij vertrekt met zijn voertuig de Rue Lepic in, de Montmartre omhoog. In die tijd een onbezonnen actie daar deze weg een stijgingspercentage kent van 13%. De advocaat is zo onder de indruk van de auto dat hij er gelijk één voor zichzelf bestelt bij de jonge Fransman, alsook de rest van het gezelschap. Zo stond Louis Renault aan het begin van zijn carrière als automobielfabrikant.
Samen met zijn broers, Marcel en Fernand, richt hij op 25 februari 1899 Renault Frères op, als hij merkt dat er een grote belangstelling is voor de auto's die hij produceert.


De onderneming groeit snel en al snel komen de klanten van heinde en verre om de auto's van de gebroeders Renault te kopen. Het productieaantal van Renault stijgt snel; van 2200 auto's in 1906, naar 3800 in 1908 en bijna een verdubbeling binnen twee jaar naar 6800 (1910). Marcel Renault overlijdt in 1903 als hij verongelukt tijdens de rally van Parijs naar Madrid. Louis blijft alleen achter aan het roer van het bedrijf als ook Fernand zich, twee maanden voor zijn dood, terugtrekt uit het bedrijf in 1909.
In april 1911 vertrekt Louis naar de Verenigde Staten om te kijken naar de productiefaciliteiten van Ford, waar heel Europa over aan het praten was. Hij ontmoet Henry Ford en vertrekt terug naar Parijs met de motivatie om Renault een van de grootste industriële concerns van Frankrijk te maken. Renault wordt al snel ontdekt door de Franse elite en binnen een korte tijd wordt het automerk aangesproken door de adel en topzakenmannen uit het Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Rusland en Spanje. Tijdens het bezoek van de koning en koningin van Spanje in 1906 verplaatst het gezelschap zich in een Renault 35 CV, samen met de Franse president Emile Loubet. Het autobedrijf blijft doorgroeien en weet de combinatie sport en luxe goed te combineren (zo won Marcel in 1902 de race van Parijs naar Wenen in een Renault).


Tussen WO I en WO II

Renault Frères is echter goed uit de Eerste Wereldoorlog gekomen en direct na de oorlog hervat Louis Renault de productie van zijn luxe automobielen weer. Ondertussen maakt Renault ook tanks.
De Renault 40 CV was het topmodel van Renault, de auto won ook de Rally van Monte Carlo in 1925 en breekt verscheidende records. Van 3 tot 4 juni legde een 40 CV in 24 uur precies 3384,749 kilometer af, waarmee de 40 CV het snelheidsrecord brak. Over een tijdsbestek van 24 uur reed de auto gemiddeld 141,031 kilometer per uur, een prestatie destijds. Alhoewel Bentley een paar maanden later het record op zich vestigde, brak een nieuw geintroduceerde 40 CV (uit juli 1926) opnieuw het record door een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u te bereiken over een tijdsbestek van 24 uur. Het wordt opgevolgd door de Reinastella (Of RM) met een achtcylindermotor.
Het bedrijf heeft veel te lijden van de beurskrach, maar het Parijse autobedrijf komt de klap snel te boven, als ze in 1930 en de jaren daarna snel allerlei nieuwe modellen introduceren, als de Nervastella, de Reinasport en de Nervasport. Renault komt al snel zij aan zij te staan op de boulevards met Rolls-Royce en Hispano Suiza.

'40 - '45

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Renault zowel machines en gevechtsvoertuigen voor de geallieerden als voor de Duitsers. Louis Renault wordt na de bevrijding van Frankrijk in 1944 gearresteerd en kort daarna overlijdt hij in de gevangenis, nog voordat de rechtszaak tegen hem kon beginnen. Renault Frères wordt eigendom van de staat en hernoemd naar Régie Nationale des Usines Renault. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de populaire 4CV geïntroduceerd. Renault komt snel bovenop de klap van de Tweede Wereldoorlog.


'50

In de jaren '50 wordt er veel geëxperimenteerd met aerodynamica. In de jaren zestig wordt er eindelijk vooruitgang geboekt door Renault met behulp van het experimentele verleden uit de jaren '50. De Renault 16 wordt door Dreyfus geintroduceerd als hét nieuwe model van Renault en met dit nieuwe model heeft het concern tevens een wereldprimeur te pakken. De vorm, het achterliggende idee en de fabricage wordt geroemd in de internationale autopers. Saviem wordt overgenomen door Renault en de truck worden een tijd geproduceerd als Saviem-Renault.

'60

In de jaren zestig behoort het Amerikaanse automerk AMC-Rambler ook tot het concern. Renault wordt eigenaar van de American Motors Corporation (AMC), onder andere eigenaar van Jeep. In 1987 verkocht Renault AMC weer, aan Chrysler, nadat een aantal Renault modellen aan de andere kant van de oceaan verkocht werden als AMC.

'70

In de jaren '70 trekt Renault de stoute schoenen aan en introduceert een eigen Formule 1-voertuig, de RS 01. In 1978 wordt Renault in de 24 uren van Le Mans eerste, met de Alpine A442B. De successen in de autosport werden door Renault ingezet in de personenwagens die ze produceerden. Zo introduceert Renault eind jaren '70 een populaire turbotechnologie in de motorentechniek voor de personenwagens. Men introduceert als opvolger van de Renault 4 de Renault 5. In 1984 introduceert Renault de Espace, gemaakt door Matra. Renault neem Mack over.

'80

Alhoewel de 25 Renault veel succes heeft gebracht in de jaren '80 zaten de ontwerpers niet stil en waren ze tijdens introductie in 1984 al bezig met een nieuw model. Patrick Le Quément wordt in oktober 1987 bij Renault gehaald om het tot stilstand liggende project nieuw leven in te blazen en op 1 januari 1988 treedt hij aan als hoofd van het ontwerpcentrum. De opvolger, betitelt met de projectnaam X84, moet niet alleen de 25 opvolgen, maar volgens Raymond Lévy, de bestuursvoorzitter van Renault sinds de dood van Georges Besse mid jaren '80, moet de X84 ook het concern een nieuwe impuls schenken.

'90 en verder

Uiteindelijk wordt het project gelanceerd in 1992 als de Renault Safrane, vlak nadat de Clio (1990) en het tweede model van de Espace (1991) geintroduceerd werden. De Safrane droeg als eerste Renault het nieuwe gestroomlijnde logo, geintroduceerd nadat Louis Schweitzer bestuursvoorzitter van Renault werd in maart 1992.
In 1990 kondigde Renault in Amsterdam aan, dat ze een meerjarig contact hadden afgesloten met Volvo om samen te werken. Eind jaren '90 verkocht Renault de divisie Renault Véhicule Industrial aan de Volvo Group (en zij hernoemde het Renault Trucks). Renault kreeg in plaats hiervoor een aandeel van 20% in het concern. Schweitzer, altijd al een voorstander van een onafhankelijker Renault, kreeg het uiteindelijk in 1993 voor mekaar om de Franse overheid over te halen om Renault (gedeeltelijk) los te laten. In 1994 vond de beursgang plaats op de beurs van Parijs en in 1996 werd Renault officieel een particulier bedrijf door de aanname van de eerste non-gouvermentele aandeelhouder. Sindsdien is de staat bezig zijn belang in het bedrijf significant aan het verlagen (in 2005 is het overheidsbelang gedaald tot 15,7%, in vergelijking tot een percentage van 60% in 2000). Sinds de beursgang draagt het concern de neutralere naam Renault S.A.

In 1997 trok Renault zich ook terug uit de Formule 1, om later in 2002 het Benetton-team over te nemen en als Renault F1 verder te gaan en in 2005 de constructeurstitel en rijderstitel (Fernando Alonso) mee naar huis te nemen. Dat succes weten ze in 2006 nog eens te herhalen. En in 2007 doen ze weer een goede poging met de nieuwe R27 en nu na 3 races staan ze op de 4e plek in het constructeurs kampioenschap.

In 1999 nam het Franse autoconcern een controlerend belang in het noodlijdende Japanse automerk Nissan en startte hiermee een langdurige alliantie tussen de twee autofabrikanten. Die samenwerking heeft onder andere geresulteerd in goedkopere productie van modellen van beide merken. De Nissan Note en Micra delen het zelfde onderstel evanals de Renault Modus en Clio III. Naast dat onderstel delen ze natuurlijk ook de motoren met elkaar. Niet alleen de productie word door de uitwisseling efficienter en goedkoper, ook de ontwikkeling.

Tegenwoordig is Renault een van de grootste automobielfabrikanten in Europa en tevens de marktleider in het continent. Het concern heeft sinds 2004 meer dan 130.573 werknemers. De automerken Dacia en Renault Samsung Motors (RSM) behoren, samen met het hoofdmerk Renault uiteraard, tot de Groupe Renault. Ook RCI Banque, de grootste financiële dienstverlener in de Europese autoindustrie, is onderdeel van Groupe Renault (RCI staat voor Renault Crédit International). De Renault-Nissan-alliantie (Renault bezit 44% van de Nissan Group) zorgt ervoor dat Renault ook wereldwijd tot de top vijf van autofabrikanten behoort.

Sinds het vertrek uit de Verenigde Staten maakt Renault onder eigen merk geen personenauto's meer in de Verenigde Staten, maar dankzij de alliantie met Nissan, dat een van de grootste merken in de Verenigde Staten is, wil het concern weer zo snel mogelijk terugkeren naar de Noord-Amerikaanse markt (mogelijk medio 2008/2010).

Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw groeit het belang in de styling van de auto's binnen de marketingstrategie van Renault. Designchef Patrick Le Quément zette deze nieuwe strategie medio 2001 in gang met de Renault Avantime, die een stylistisch gedurfde combinatie was tussen een MPV, een coupé en een hatchback. De Avantime werd helaas slecht verkocht; de productie ervan werd eind februari 2003 stopgezet. Er waren op dat moment in totaal minder dan 10.000 exemplaren van verkocht. De stopzetting van de productie van de Avantime leidde tot het ontslag van 900 werknemers bij Matra S.A., waar de Avantime werd gebouwd. Gelukkig wordt de in 2002 geïntroduceerde en eveneens modieus gelijnde Mégane aanzienlijk beter verkocht.

Sinds 1964 heeft Renault zes keer de Auto van het Jaar gehad. In 1966 won de Renault 16 de prijs en daarna kwamen de Renault 9 (1982), Renault Clio (1991), Renault Mégane Scenic (1997), Renault Mégane (2003) en de Renault Clio III won als laatste de prijs als Auto van het Jaar 2006.

De Franse staat heeft nog maar een belang van 15,7% in het concern. Nissan heeft een belang van 15% en de werknemers en het bedrijf zelf een belang van 6,9%. Het merendeel van de aandelen (62,4%) is in handen van particuliere aandeelhouders, waardoor Renault sinds 2000 een écht particulier automobielenconcern is geworden.
Laatst gewijzigd door Gompie op 21 sep 2007, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 20 sep 2007, 19:14

Tijdslijn
  • 1898: In de laatste weken van 1898 wordt Louis Renault 21 jaar.
    1898: De eerste Renault wordt gelanceerd, de Type A.
    1899: De Type A wint in 3 wegraces de eerste prijs.
    1899: Louis Renault zet zijn eigen firma "Renault Frères" op.
    1899: Op de Mondiale in Parijs komt Renault op 12 juni met 2 verschillende modellen: Type A en B.
    1899: Renault heeft aan het eind van het jaar 110 werknemers en bouwde 76 auto's.
    1900: Het eerste logo wordt gemaakt. Het zijn twee gespiegelde R-en.
    Afbeelding
    1900: Louis en Marcel winnen Paris-Bordeaux en Paris-Touloise. Dat levert 350 orders op !
    1900: In het eerste volledige productiejaar bouwt hij 179 auto's, inclusief de nieuwe Type C.
    1901: Renault komt met 2 nieuwe modellen, de Type D en E.
    1901: Het eerste internationale licentie contract is getekend, een fabriek in België gaat Renaults assembleren.
    1901: Op de 4e Mondiale in Parijs verkoopt Renault de gehele productie van 1902.
    1902: De doorontwikkeling van de 2 cilinder Type H en J stopt.
    1902: Renault start de ontwikkeling van een 4 cilinder. De Type K is de eerste auto ter wereld met een 4 cilinder motor (3750 cc / 24 pk).
    1902: Broer Marcel Renault wint de race Paris-Viena met de Type K.
    1903: Marcel Renault overlijdt tijdens de race Paris-Madrid. Louis neemt een tijd geen deel aan wedstrijden.
    1903: De Type C komt uit.
    1904: Renault breidt het dealer netwerk uit met 120 verkooppunten buiten Frankrijk. De productie loopt op tot 948 auto's.
    1905: Meer dan 2.000 auto's worden gebouwd.
    1906: Renault komt met de Omnibus, de eerste bus van Renault.
    1906: Szisz and Marteau's winnen de eerste GP met een 90 HP Renault.
    1906: Het logo wordt vernieuwd. Het wordt een auto in een tandwiel.
    Afbeelding
    1907: Er worden meer dan 3.800 auto's gebouwd. Ook begint Renault met de bouw van vliegtuigmotoren.
    1908: Op de London Motor Show wordt de AX geïntroduceerd.
    1909: Fernand Renault overlijdt, Louis Renault is nu de enige eigenaar.
    1909: De 20 / 30 CV wordt geïntroduceerd.
    1910: Het bedrijf telt meer dan 3.200 medewerkers.
    1911: Een Farman-vliegtuig met Renault motor wint de Coup Michelin voor een non-stop vlucht van Parijs naar Clermont-Ferrand.
    1913: Renault heeft 5.200 werknemers en bouwt 10.000 auto's.
    1914: Tijdens de eerste Wereldoorlog wordt het bedrijf aanzienlijk uitgebreid en er worden veelal militaire voertuigen en vliegtuigmotoren gebouwd. Om manschappen naar het front te sturen worden 600 taxi's gevorderd.
    1917: Het eerste prototype van de FT 17 tank komt uit.
    1918: Het bedrijf telt 22.500 medewerkers.
    1919: Het logo wordt vernieuwd. Het wordt een tank, voertuig van de overwinning.
    Afbeelding
    1920: Het eerste na-oorlogse model wordt geïntroduceerd, de 10 CV. Het is de eerste Renault met het stuurwiel aan de linkerzijde.
    1920: De eerste Renault tractor wordt gebouwd.
    1921: De Torpedo Grand Sport wordt geïntroduceerd.
    1922: De 6 CV met een 950 cc motor met 18 pk wordt geïntroduceerd.
    1923: Het logo wordt vernieuwd. Het is een afbeelding van de merknaam op een radiatorgrille.
    Afbeelding
    1923: De productie van de 40 CV wordt gestart.
    1924: Renault komt met een financieringsbedrijf: DIAC. Nu kunnen de Renault dealers een "easy-payment" plan aanbieden.
    1925: Het logo wordt vernieuwd. Het wordt een ruitvorm die ondanks kleine veranderingen altijd gehandhaafd zou blijven.
    Afbeelding
    1925: Vanaf 1925 krijgen alle Renaults standaard op alle wielen remmen.
    1925: De 40 HP breekt het wereldrecord.
    1925: De NN wordt geïntroduceerd.
    1926: De 40 HP breekt weer het wereldrecord.
    1927: George Estienne kiest de Renault NN om de Sahara te doorkruizen.
    1927: De Monasix wordt gepresenteerd.
    1927: Ook de Vivasix wordt geïntroduceerd.
    1928: De Reinastella vervangt de 40 CV.
    1929: De Vivastella wordt geïntroduceerd.
    1930: De Nervastella wordt geïntroduceerd en wint de eerste 3 plaatsen in de Morocco Rally.
    1932: De Monaquatre wordt gepresenteerd, er zijn nu 9 verschillende modellen in productie.
    1934: Een interessant model wordt geïntroduceerd, de Celtaquatre.
    1934: Er werden dit jaar 44.000 auto's gebouwd.
    1935: De Nervasport wordt geïntroduceerd en wint de Monte Carlo Rally.
    1936: De Juvaquatre wordt geïntroduceerd.
    1938: De luxe uitvoering van de Primaquatre wordt geïntroduceerd, de Novaquatre.
    1938: Louis Renault bezoekt Berlijn en ziet het "Kraft durch Freude" prototype (lees VW Kever) en hij is erg onder de indruk van dat project. Bij thuiskomst wordt direct het plan van een Franse KdF gestart.
    1939: De productie van normale auto's wordt gestopt. Het project van de Franse KdF wordt in het geheim doorgezet.
    1942: Het Franse KdF project resulteert op 23 december in het eerste prototype van de 4 CV.
    1942-43: Bombardementen verwoesten 80 % van de fabriek en machines in Billancourt.
    1944: Louis Renault wordt gearresteerd omdat hij samenwerkt met de Duitsers. Hij overlijdt in de gevangenis op 24 oktober. Er zijn vele verhalen over de doodsoorzaak.
    1945: In januari beslist Charles de Gaulle dat Renault genationaliseerd wordt. De naam veranderd in Regié Nationale des Usines Renault. De nieuwe directeur wordt Pierre Lefaucheux. Dit jaar werken er 21.000 mensen en worden er 12.000 voertuigen geproduceerd, waarvan 6.000 auto's.
    1946: Dit is een belangrijk jaar. De productie wordt namelijk herstart. Er worden 8.500 auto's geproduceerd, waarvan vele Juvaquatres.
    1946: Op de Mondiale in Parijs wordt de 4 CV geïntroduceerd.
    1948: Het bedrijf telt 40.000 medewerkers. Het duurt 1 maand voor 5 werknemers om een 4 CV te bouwen.
    1949: De kleine 4 CV wint the eerste plaats in zijn klasse van de Monte Carlo Rally.
    1950: De Colorale wordt geïntroduceerd.
    1950: Op 30 november wordt op Palais de Chaillot de 11 CV (La Frégate) geïntroduceerd.
    1951: In juni start Fernand Picard het project 109. De projectnaam is Corvette totdat iemand vertelt dat er al een Corvette is in de USA.
    1951: De 4 CV wint de Le Mans 24 uurs-race in zijn klasse.
    1951: Renault is de eerste in the wereld die een diesel motor in een tractor gaat bouwen.
    1952: Op 24 juli is het eerste prototype van project 109 klaar. De projectnaam is nu Dauphine.
    1952: De 4 CV 1063 wordt geïntroduceerd. Rally rijders staan erom te springen.
    1954: Op 11 february overlijdt Pierre Lefaucheux aan de verwondingen van een auto ongeluk. Pierre Dreyfus wordt de nieuwe directeur (hij was een goede vriend en de adviseur van Lefaucheux.
    1954: Dreyfus en Picard reizen naar de USA om te kijken of er een markt is voor de aankomende Floride.
    1954: 1 miljoen voertuigen zijn er gebouwd na het nationaliseren en 2 miljoen voertuigen sinds de oprichting in 1898.
    1956: De Dauphine wordt geïntroduceerd en wint de eerste 4 plaatsen in de Mille Miglia en de eerste plaats in de Monte Carlo Rally.
    1956: De Regie krijgt een telefoontje van Amédé Gordini. Zijn bedrijf heeft financiële problemen. Fernand Picard geeft Gordini de opdracht om een snelle versie van de Dauphine te ontwikkelen.
    1957: Op de Mondiale in Parijs wordt de Dauphine Gordini geïntroduceerd.
    1957: Er worden nieuwe projecten gestart. Project 112 (R4), project 113 (R acht) en project 115 (R16).
    1958: Op de Salon van Geneve wordt Floride geïntroduceerd.
    1959: De Dauphine wint in haar klasse de eerste en tweede plaats in Luik - Rome - Luik.
    1959: Renault wint de "Tour de France" voor auto's.
    1959: In de USA worden 102.000 Dauphines en 15.000 4 CV's verkocht. Renault op de 6e plaats van grootste autofabrikanten in de wereld.
    1960: Het logo wordt vernieuwd.
    Afbeelding
    1961: Op 6 juli wordt de laatste 4 CV gebouwd (nr: 1.105.543) en de R4 volgt hem op.
    1961: De instapper van de R4 wordt geïntroduceerd, de R3.
    1962: De Caravelle wordt geïntroduceerd.
    1962: Op 22 juni wordt de R8 geïntroduceerd.
    1964: De R8 Gordini wordt geïntroduceerd.
    1965: Op 4 januari wordt de R16 geïntroduceerd en wordt als eerste Renault "Auto van het Jaar".
    1965: De R10 wordt geïntroduceerd.
    1966: Renault bouwt een fabriek in Bulgarije waar de R8 onder de naam Bulgarenault geassembleerd zal worden.
    1966: Dit jaar bouwt Renault 738.000 voertuigen, waarvan er 333.000 buiten Frankrijk worden verkocht.
    1967: Renault assembleert op ieder continent: 1 fabrieken in Canada, 9 in Latijns Amerika, 5 in Afrika, 1 in Australië, 1, met nog één te openen in Maleisië, in Azië en 5, met nog één te openen in Roemenië, in Europa (exclusief Frankrijk).
    1967: Project H wordt gestaakt.
    1969: De R6 wordt geïntroduceerd.
    1969: Op de Mondiale in Parijs wordt Project 117 geïntroduceerd: de R12.
    1969: Meer dan 1 miljoen voertuigen worden gebouwd en meer dan 50 % daarvan wordt geëxporteerd.
    1969: De R8 wint de Monte Carlo Rally.
    1970: De R12 Gordini wordt geïntroduceerd.
    1971: De Rodeo wordt geïntroduceerd.
    1971: In oktober worden de R15 en R17 geïntroduceerd.
    1971: Het Formule Renault Team wordt opgericht.
    1972: De R5 wordt geïntroduceerd.
    1972: Het logo wordt vernieuwd.
    Afbeelding
    1974: Het eerste studiemodel wordt gemaakt. De auto wordt BRV (Basic Research Vehicle) genoemd.
    1974: De eerste V6 motor sinds 1939 wordt geïntroduceerd. De PRV 2664 cc V6 is samen met Volvo en Peugeot ontwikkeld.
    1975: Op de Salon van Geneve wordt de R30 met deze V6 motor geïntroduceerd.
    1975: Op 18 november wordt Dreyfus 68 jaar. Het is ook de dag dat hij af gaat treden. Bernard Vernier-Palliez wordt zijn opvolger.
    1975: Renault Sport wordt opgericht.
    1976: De R20 wordt geïntroduceerd. Het enige verschil met de R30 is een 4 cilinder-motor uit de R16.
    1976: De R5 Alpine wordt geïntroduceerd.
    1976: De R14 wordt geïntroduceerd. Het is het resultaat tussen een samenwerking van Renault en Peugeot.
    1978: In maart wordt de R18 geïntroduceerd en vervangt de R12.
    1978: De Alpine A 422 2 l. V6 Turbo wint Le Mans.
    1978: De R5 Alpine wint in Groep 2 de Monte Carlo Rally.
    1979: Prototype Epure (gebaseerd op de R5 en de R14) wordt voorgesteld aan de pers.
    1979: De R18 Break wordt geïntroduceerd.
    1979: J.P. Jabouille wint de eerste GP voor Renault met een Renault Turbo RS 10 in de GP van Frankrijk.
    1980: De Fuego volgt de R15 en de R17 op.
    1980: Na de Fuego komt de bom: de R5 Turbo.
    1980: De R5 Turbo wint als eerste door een Turbo aangedreven auto een ronde van het World Rally Championship.
    1981: Project 142 wordt geïntroduceerd: de R9.
    1981: Bernard Vernier-Palliez treed af. Bernard Hanon is zijn opvolger.
    1981: Ragnotti en Anrrie winnen de 49e Monte Carlo Rally met een R5 Turbo.
    1981: Alain Prost wint de Grand Prix F1 van Nederland op Zandvoort.
    1981: In juni wordt de gestroomlijnde Eve concept-car geïntroduceerd.
    1982: De R9 wordt "Auto van het Jaar".
    1982: De productie van de Amerikaanse R9 wordt gestart. De naam is Alliance.
    1982: Claude and Bernard Marreau's winnen Paris - Dakar met een Renault 20 Turbo Quadra.
    1982: De eerste 1-2 overwinning in de historie van de F1 wordt behaald. Renault eindigt in de GP van Frankrijk met Arnoux als eerste en Prost als tweede.
    1983: De hatchback versie van de R9 wordt geïntroduceerd, het is de R11.
    1983: De R25 wordt geïntroduceerd en vervangt de R20 en de R30.
    1983: Dit jaar is het de eerste keer dat Renault de top 4 van verkopen in Frankrijk in handen heeft: de R5, R9, R11 en R18.
    1983: Alain Prost wordt F1 Wereldkampioen in een Renault.
    1984: De Espace wordt geïntroduceerd en vele merken zullen het begrip "ruimtewagen" overnemen.
    1984: De opvolger van de R5 wordt geïntroduceerd, de Supercinq.
    1984: Renault heeft 12 modellen en 160 verschillende versies in productie.
    1985: Jean Ragnoti wint met een Renault 5 Turbo Maxi de "Tour de France" voor auto's.
    1985: De snelste Supercinq wordt geïntroduceerd, de GT Turbo.
    1985: Renault stopt met het eigen F1 team en wordt motorenleverancier voor Lotus en Ligier.
    1985: Lotus-Renault wint dat jaar nog 3 GP's.
    1986: Op de Salon van Geneve wordt de opvolger van de succesvolle R18 geïntroduceerd, de R21. De R21 wordt verkocht in 25 landen, in de USA als Medallion.
    1986: De R9 Phase II en de R11 Phase II worden geïntroduceerd.
    1987: De R21 Nevada wordt geïntroduceerd.
    1987: Op 7 december volgt Raymond Lévy de vermoorde Goerge Besse op als president van Renault.
    1988: De Supercinq Phase II wordt geïntroduceerd.
    1988: De R25 Phase II wordt geïntroduceerd en als Premiere in de USA uitgebracht.
    1988: De Espace Phase II wordt geïntroduceerd.
    1988: Op de Mondiale in Parijs komt Renault met de Mégane concept car.
    1988: De R19 wordt geïntroduceerd als opvolger van de R9 en R11.
    1988: In de F1 wordt Renault motorleverancier voor Williams.
    1989: De R19 Chamade wordt geïntroduceerd.
    1989: De R21 Phase II wordt geïntroduceerd.
    1989: De R21 Turbo Quadra haalt een wereld record snelheid op ijs met 265 km/u.
    1990: De Supercinq GT Turbo wordt wereldkampioen rally in groep N.
    1990: Op 1 juni wordt de Clio geïntroduceerd.
    1990: Op de Mondiale in Parijs komt Renault met de Laguna Roadster concept car.
    1991: De Clio wordt "Auto van het Jaar", de Magnum AE wordt "Truck van het Jaar", de FR1 wordt "Bestelwagen van het Jaar" en Raymond Lévy wordt "President van het Jaar".
    1991: De Espace 2 wordt geïntroduceerd.
    1991: Op de Frankfurt Show komt Renault met de Scénic concept car.
    1992: Het logo wordt vernieuwd.
    Afbeelding
    1992: Op 31 maart sluit de fabriek in Billancourt.
    1992: De R19 Phase II wordt geïntroduceerd.
    1992: De opvolger van de R25 wordt geïntroduceerd, de Safrane.
    1992: Op de Mondiale in Parijs komt Renault samen met Matra met de Zoom concept car.
    1992: Op 5 oktober wordt de Twingo geïntroduceerd.
    1992: Williams-Renault wint het wereldkampioenschap F1 voor constructeurs en Nigel Mansell wint het wereldkampioenschap F1 voor coureurs in een Renault.
    1993: Op de Salon van Geneve komt Renault met de Racoon concept car.
    1993: De Safrane Biturbo wordt de "top of the bill" in de Renault range.
    1993: De Twingo komt op de markt.
    1993: Williams-Renault wint met 10 GP's overwinningen weer het wereldkampioenschap F1 voor constructeurs en Alain Prost wint het wereldkampioenschap F1 voor coureurs in een Renault.
    1994: Op de Salon van Geneve komt Renault met de Argos concept car.
    1994: In maart wordt de Clio Phase II geïntroduceerd.
    1994: Op 1 mei overlijdt Ayrton Senna in zijn Williams-Renault.
    1994: Als opvolger van de R21 wordt de Laguna geïntroduceerd.
    1994: In september wordt de R19 Phase III geïntroduceerd.
    1994: In september wordt op de Mondiale in Parijs de Ludo, Modus, Les Ampératrices en de City-Site concept cars geïntroduceerd.
    1994: Na meer dan 8.000.000 stuks wordt de productie van de R4 gestopt.
    1994: Williams-Renault wint weer het wereldkampioenschap F1 voor constructeurs.
    1994: Ragnotti wint de Monte Carlo Rally in zijn klasse met een Clio Williams.
    1995: De Mégane Coupe en Hatchback worden geïntroduceerd.
    1995: Renault komt met de Next concept car.
    1995: Op de Frankfurt Show komt Renault met de Initiale concept car.
    1995: Op de Salon van Geneve wordt de Sport Spider geïntroduceerd.
    1995: Williams-Renault en Benneton-Renault winnen samen 16 van de 17 GP's voor het wereldkampioenschap F1. Williams-Renault is weer wereldkampioen F1 voor constructeurs en Michael Schumacher wint het wereldkampioenschap F1 voor coureurs in een Benneton-Renault. De 4 Renault-coureurs eindigen op de eerste 4 plaatsen.
    1996: De Mégane Cabrio wordt geïntroduceerd.
    1996: In april wordt de Clio Phase III geïntroduceerd.
    1996: Trendsetter Mégane Scénic wordt geïntroduceerd en wordt "Auto van het Jaar".
    1996: Op de Salon van Geneve komt Renault met de Fiftie concept car.
    1996: In september wordt de Espace 3 geïntroduceerd.
    1996: Op de Paris Motor Show wordt de Safrane Phase II geïntroduceerd.
    1996: Williams-Renault wint weer het wereldkampioenschap F1 voor constructeurs en Damon Hill wint het wereldkampioenschap F1 voor coureurs in een Williams-Renault. De 4 Renault-coureurs eindigen op de eerste 4 plaatsen.
    1997: Renault komt met de Pangea concept car.
    1997: De Kangoo wordt geïntroduceerd.
    1997: Williams-Renault wint weer het wereldkampioenschap F1 voor constructeurs en Jacques Villeneuve wint het wereldkampioenschap F1 voor coureurs in een Williams-Renault.
    1998: In maart wordt de Clio 2 geïntroduceerd.
    1998: In september wordt de Twingo Phase II geïntroduceerd.
    1998: Op de Salon van Geneve komt Renault met de ZO concept car.
    1998: De Laguna Phase II wordt geïntroduceerd.
    1998: Op de Paris Motor Show komt Renault met de Vel Satis concept car.
    1999: Een nieuwe trendsetter wordt geïntroduceerd, de Avantime concept car.
    1999: In maart worden de nieuwe Mégane Phase II en Scenic Phase II geïntroduceerd.
    1999: Jean-Louis Schlesser wint Paris-Dakar met een Mégane buggy.
    1999: In augustus wordt de Scenic RX4 geïntroduceerd.
    1999: Renault gaat samenwerken met Nissan.
    1999: Renault neemt 51 % over van Dacia.
    1999: Renault opent een fabriek in Brazilië en gaat terug naar Mexico.
    2000: Op de Salon van Geneve komt Renault met de Koleos concept car.
    2000: Jean-Louis Schlesser wint weer Paris-Dakar.
    2000: In september wordt de Espace 3 Phase II geïntroduceerd.
    2000: De Laguna 2 wordt geïntroduceerd.
    2001: In juni wordt de Clio 2 Phase II geïntroduceerd.
    2001: In juli wordt de Kangoo Phase II geïntroduceerd.
    2001: Renault introduceert een scooterrange.
    2001: De Avantime gaat in productie.
    2001: Renault showt de Ublo concept bike, een innovatief alternatief voor de motorscooter.
    2001: Renault komt met de Talisman concept car.
    2001: In december wordt de Trafic gekozen tot "Van of the Year 2002".
    2002: De Vel Satis gaat in productie.
    2002: De Dakar Rally wordt voor het eerst met een diesel auto gereden, de Kangoo Buggy dCi.
    2002: Er is weer een 100 % Renault F1 auto, de Mild Seven Renault R202.
    2002: In augustus wordt de Kangoo Break’up concept car geïntroduceerd.
    2002: In september wordt de Twingo Phase III geïntroduceerd.
    2002: Op de Salon van Parijs komt Renault met de Ellypse concept car.
    2002: In september staat de Espace 4 in de Nederlandse showrooms.
    2002: In oktober wordt de Mégane 2 geïntroduceerd.
    2002: In november wordt de Mégane 2 gekozen tot "Car of the Year" en de Kangoo gekozen tot "Van of the Year".
    2003: Op de Salon van Geneve worden de Mégane 2 coupe-cabriolet en de Scénic 2 geïntroduceerd.
    2003: De Laguna II Phase I' wordt geïntroduceerd.
    2003: In april wordt de Kangoo Phase III geïntroduceerd.
    2003: Op de Salon van Barcelona wordt de Mégane 2 Grand Tour en Sedan geïntroduceerd.
    2003: Op de IAA van Frankfurt worden de Mégane 2 RS en de Grand Scénic geïntroduceerd.
    2003: Op de IAA van Frankfurt worden ook de 2 Be Bop's concept cars geïntroduceerd.
    2003: In november wordt de Clio 2 Phase III geïntroduceerd.
    2004: Op de Salon van Geneve worden de Wind en de Modus concept cars geïntroduceerd.
    2004: De Modus gaat in het najaar in productie.
    2004: Op 4 juni in op de Louis Vuitton Classic show in Engeland wordt de Fluence concept car geïntroduceerd.
    2004: De 7e collectie van de Twingo wordt geïntroduceerd.
    2005: In februari wordt op de AutoRAI de Laguna 2 Phase II geïntroduceerd.
    2005: In maart wordt de Vel Satis Phase II geïntroduceerd.
    2005: Op de Salon van Geneve wordt de Zoé concept car geïntroduceerd.
    2005: In juni wordt de Clio 3 geïntroduceerd.
    2005: Op de IAA van Frankfurt wordt de Egeus concept car geïntroduceerd.
    2005: In december wordt de Mégane 2 Phase II voorgesteld.
    2006: In februari worden de Altica concept car, de Clio 2 Campus en de Espace 4 Phase II geïntroduceerd.
    2006: In augustus wordt de Scénic 2 Phase II geïntroduceerd.
    2006: Op de Salon van Parijs komt Renault met de Twingo, de Koleos en de Nepta concept cars.
    2007: Op de Salon van Geneve wordt de Twingo 2 geïntroduceerd.
    2007: In september wordt op de IAA van Frankfurt de Laguna 3 en de Kangoo 2 geïntroduceerd.
Laatst gewijzigd door Gompie op 28 sep 2007, 15:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 23 sep 2007, 21:24

Renault heeft zich vanaf eind jaren negentig vooral door een aantrekkelijk programma een toppositie verworven, hoewel de opmars een beetje gestuit werd door het succes van Peugeot. Dat merk brengt steevast aantrekkelijkere modellen, waar de mensen zich dan vol vergave op storten. Renault heeft weliswaar de leuke Twingo, maar die is al ruim een decennium oud. De Clio blijf in de schaduw staan van de eeuwig succesvolle 206, maar kreeg eind 2005 een totaal nieuwe gedaante. De Mégane, in de klasse van de Golf en 307, is ondanks (of dankzij?) zijn opmerkelijke uiterlijk een groot succes. De middenklasser Laguna was een aantal jaren een groot succes, mede door zijn fraaie uiterlijk. De recente facelift is wat dat betreft geen gelukkige keuze geweest. De grootste Renault is de Vel Satis en die wordt nog veel minder goed verkocht dan men al verwachtte. In die klasse koopt men niet alleen veel liever Duits of Zweeds, bovendien houdt men niet van een opmerkelijk uiterlijk. Renault heeft gelukkig de kunst nieuwe soorten autotypes `uit te vinden`, zoals de hatchback (Renault 5 en 16) en meer recent de ruimtewagens. Op dat laatste gebied heeft men een sterke positie, want de concurrentie kwam een stuk later met vaak minder aansprekende modellen. De Espace is in zijn vierde gedaante wederom een groot succes en ook de huidige Scénic doet het ondanks grotere concurrentie behoorlijk. De laatste toevoeging is de kleine ruimteauto Modus op basis van het onderstel van de Clio. Het is nu nog wachten op een aantrekkelijke coupé en een suv, die samen met Nissan ontwikkeld wordt.

`Renault S.A.` is een Franse fabrikant van personenauto`s, bedrijfswagens, trucks, tractoren en vliegtuigmotoren. Het concern is opgericht door Louis Renault en is een groot gedeelte van zijn bestaan staatsbedrijf geweest, onder de naam `Régie Nationale des Usines Renault`. Het hoofdkantoor van het concern is gevestigd in Boulogne-Billancourt en het onderzoekshoofdkantoor (Technocentre Renault) in Saint-Quentin-en-Yvelines. De huidige bestuursvoorzitter is de Zwitser Louis Schweitzer en sinds maart 2005 is Carlos Ghosn, een Braziliaan die wereldfaam heeft bereikt door zijn optreden bij Nissan, president en CEO van het bedrijf, na een afwezigheid van zes jaar. In die periode was hij naar dochterbedrijf Nissan uitgezonden om daar de boel op orde te brengen. Inmiddels maakt Renault auto`s van goede kwaliteit die soms marktleider in hun klasse zijn. In het verleden hadden Renaults veel last van roest, omdat het Franse ijzererts van inferieure kwaliteit was. Er werden grappen gemaakt als "Een Renault roest al in de folder" en "Renault staat voor Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd". In de huidige tijd zijn deze verwijten achterhaald. Renault mikt erop dat alle nieuw modellen vijf sterren behalen bij de Euro NCAP crash tests. Critici, waaronder het oudste en toonaangevende Nederlandse tijdschrift AutoVisie, zijn van mening dat Renault zich bewust op deze tests richt en dat dit zeker niet alles zegt over veiligheid. `Groupe Renault` bestaat uit vier automerken: Renault (2.307.280 auto`s in 2005), Renault Samsung Motors (118.438 auto`s), Alpine (dit automerk wordt niet meer gebruikt) en Dacia (191.100 auto`s). De vrachtwagens zijn onderdeel van Renault Véhicules Industriels, een divisie van de Volvo Group. De tractorendivisie is in 2004 overgenomen door het Duitse Claas

Plaats reactie