schokkende automaat

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 30 okt 2014, 20:31

Ook hier nu een automaat die schokvrij schakelt. Wát een heerlijk gevoel! Had ik veel eerder moeten doen :roll: :D

Wel merkte de garage nog op dat de olie erg vies was. Ze hebben 3 liter vervangen, maar een volledige swap werd aanbevolen. Volgende keer wellicht uit laten voeren.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 31 okt 2014, 12:51

Maar dan zonder spoelen. Dus gewoon twee of drie keer achter elkaar die 3 liter vervangen en NIET spoelen. En tussen die vervangbeurten moet dan rond 1000 km zitten om die 3 liter nieuwe olie de kans te geven om lekker warm te worden er zoveel mogelijk rotzooi uit die bak in zich op te nemen wat dan de volgende keer ook weer wordt meegenomen.
Hé Sky!! Gefeliciteerd man. Wat tof dat het nu bij jou ook weer in orde is en jij nu ook lekker kunt rijden zoals het hoort. Bijna een orgastisch genoegen!!
Ja, eigenlijk supersuf van die Renault garages dat ze er niet veel meer bovenop zitten om die klepjes te laten vervangen... Maar daar staat tegenover dat "wij" VelSatisisten voor relatief weinig centjes nu een top-auto in de vingers kunnen krijgen! 8)
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 31 okt 2014, 13:23

Om nog even op dat spoelen terug te komen...
Zoals ik ergens eerder schreef, had ik bij mijn schokkende en slecht schakelende koets als eerste de olie en de bak laten flushen. Een groot apparaat erbij, zag er allemaal heel begrijpelijk uit en je zag ook het kleurverschil HEEL duidelijk tussen de oude olie die eruit kwam en die nieuwe spoelvloeistof.-Spoelvloeistof, waartegen ik nu mijn bedenkingen heb omdat het in principe geen olie is maar een olieachtig reinigingsmiddel waarvan uiteindelijk na het spoelen de resten achterblijven in de bak die minder goed zouden zijn voor het lagerwerk-
Enfin, de olie werd dus na reiniging vervangen, waarbij er uiteindelijk zelfs te weinig olie in de bak terug gedaan werd.....
Omdat het schakelen niet beter werd heb ik toen samen met een bevriende garagist die kleppen vervangen. Dat was ongeveer 2500Km later.
Wat bleek... Die net nieuwe olie was weer net zo zwart als de oude olie die er een paar weekjes daarvoor eruit was gekomen.
Dit bewijst volgens mij twee dingen:
1. Flushen reinigt dus lang niet zo goed als met veel bombarie wordt beweerd.
2. Automatenolie bij automaten van het huidige type met platen i.p.v. rembanden, verkleurt relatief snel.
Maar dat laatste is minder belangrijk. Juist, of misschien zelfs, omdat de fabriek stelt dat de olie niet ververst hoeft te worden.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om elke 50.000 km standaard die drie liter olie te verversen. Op de langere duur ververs je steeds een gedeelte van de olie maar dat is natuurlijk beter dan helemaal niet verversen. Kosten van spoelen (Powerflushen) zijn dan overbodig...

Een aardig stukje over onze geliefde automatenbak is te vinden op: http://www.marcovw.nl/Motor/Transmissie/automatisch.htm
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Bralf

Bericht door Bralf » 13 aug 2015, 15:46

Hallo Stripedkrijn en anderen,

Ik heb sinds 1,5 week een Renault Velsatis 3.5. Ik heb echter hetzelfde probleem zoals dat hier uitgebreid beschreven is. Als ik van P naar D ga geeft de bak een bonk. Zou iemand mij kunnen helpen dit te repareren?

Ik richt mij in het bijzonder tot Stripedkrijn, omdat hij perfect weet wat er aan de hand is en hoe dat op te lossen is. Ik ben zelf geen held met het sleutelen aan auto's. Dus wil ik via dit forum vragen of "Stripedkrijn" of iemand anders op dit forum mij wil helpen bij het repareren van mijn bak.

Dit hoeft uiteraard niet voor niets. Ik zet er een goede compensatie tegenover.

mvg Ralf
Vel Satis 3.5 v6 2004

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 17 aug 2015, 08:44

Hallo Bralf, en anderen. Ik zit nu tegen de 70 jaar aan en daarom ziet deze, weliswaar nog steeds fitte, oudere jongere er van af om nog groter sleutelwerk te doen. Hoe gezellig dat ook altijd was.
Zeker omdat dat vaak gepaard gaat met kruipen over de grond en voorover hangen onder de kap. De rug is niet helemaal meer wat-ie ooit was. Als het moet, bij eigen voertuigen, nou vooruit dan maar. Ook moet ik mijzelf nog wel eens in bochten wringen in mijn boot en dan besef ik dat ik geen soepele jonge god meer ben maar meer een wat strammer wordende mopperaar. Maar/ Dus, in dit geval haak ik toch af. Vooral omdat er nu toch wel enige alternatieven zijn. Ik refereer daarbij met name aan garage Bastiaan van Maanen uit Nijkerk. Ik neem aan dat zijn uurloon nu op of omtrent €40 - 42,50/ uur zit. Koffie is gratis en in principe kun je er op wachten als e.e.a. is af- of doorgesproken en je de goeie kleppen naar hem meeneemt om te verwisselen. Die kleppen komen uit de VS, via Ebay of direct gekocht, en zijn aftermarket kleppen die verbeterd zijn voor wat betreft afstellen . (Niet nodig dus) Ook zijn ze minder kritisch voor wat betreft nieuwe kleefproblemen.
In dit geval dus echt pindakaas, hoe spijtig ook... 8)

alexb1973

Automaat Vel Satis 2.0T (2005)

Bericht door alexb1973 » 30 okt 2015, 21:34

Hallo allemaal,

Weet iemand of deze kleppen hetzelfde zijn voor de 2.0T?
Zou zonde zijn als ik deze bestel en dat het andere zijn.

Alvast bedankt
VS Phase II 3.0 dCi Initiale 07-2006 (55-TD-BH)

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 30 okt 2015, 22:39

Hallo AlexB, Omdat dit type automaat in een hele rits auto's werd/ wordt ingebouwd, varierend van Volvo tot Nissan en inderdaad ook Renault, kun je er van uitgaan dat de kleppen zullen passen. Het betreft dan uiteraard uitsluitend de AW 55-50 automaat van Aisin Warner.
100% zeker ben ik hier echter niet van. Dus toch even dubbel checken of deze bak inderdaad is ingebouwd. Ik kan dat helaas nu niet voor je nakijken omdat ik zo voor enige tijd de hort op ben. Zie verder beneden.
Het voordeel van de automaten die wij in de VS hebben is dat ze in principe softwarematig zijn aan te passen. De schakelkarakteristiek is dus niet of nauwelijks mechanisch bepaald. Dat is computergestuurd. Andere automerken hebben daarvoor "zelfs" een knop met bv stand Eco of Sport op het dashboard zitten. In feite niet echt schokkend dus.
Ik ga er wel van uit dat de eindoverbrenging van een 3.5 anders zal zijn dan van een 2.0. Maar dat is verder niet van belang omdat dat niets met de kleppen op zich te maken heeft.
Ik sta nu op punt van vertrekken naar Bordeaux, dus weer een leuk ritje voor de boeg. Ik blijf de conversatie op afstand volgen.

erretje
Contacteer:

Bericht door erretje » 01 jan 2017, 19:35

Beste Leden,

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik het type van mijn automaten bak zou kunnen ontdekken.
Betreft een vel satis 3,5 v6 2002.
Wil graag de beschrijving van stripedkrijn uitgaan voeren.

Alvast bedankt voor u reactie

Ashvan

Bericht door Ashvan » 01 jan 2017, 19:44

erretje schreef:Beste Leden,

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik het type van mijn automaten bak zou kunnen ontdekken.
Betreft een vel satis 3,5 v6 2002.
Wil graag de beschrijving van stripedkrijn uitgaan voeren.

Alvast bedankt voor u reactie
Volgensmij zijn ze allemaal hetzelfde.
Dus: aisin aw55-50sn

In de 2.0 liter zit ook zelfde bak maar met andere verhoudingen.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

RobK

Bericht door RobK » 01 jan 2017, 21:49

De kleppen zijn oa te koop via ebay voor ca 200 us dollar ex verzendkosten

Artikelnr: 320742635342

Twee tot drie weken levertijd ( zeggen ze). Ik ben in blijde afwachting.

Succes Rob
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

WillemV

Bericht door WillemV » 02 jan 2017, 13:40

Aangezien dit klusje ook mij nog te wachten staat, ben ik benieuwt hoe allen verloopt. Extra foto's e.d. Zie ik iedergeval graag.

Met name de peil en vulstok van de versnellingsbak.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

RobK

Bericht door RobK » 15 feb 2017, 22:59

Na ca 3 weken selenoids ontvangen en vlgs Stripedkrijns handleiding vervangen. Auto op de brug linkerwiel gedemonteerd, beplating losgemaakt / verwijderd, je kan dan goed bij wat lastige imbussen. Met de handleiding en fotos gaat het goed. Olie voorzichtig opgevangen idd ca 3 liter. Bedrading opgebonden met tieribje. Kap eraf let op dat je alle bouten losdraait lastige bovenin.
De schakelaaars zelf zijn eenvoudig los te koppelen. Oppassen met de kabelverbindingen. Daarna alles monteren. Ik heb met een slangEtje en trechter verse olie bijgevoegd. Op peilstok staat niveau met temperatuur indicatie. Na tijdje de motor laten draaien en alle versnellingen een paar keer geschakeld. Toen olie weer gepeild. Bleek ok. Vlgd week nog een keer peilen. Schakelt weer heerlijk soepel van vrij naar 1 en verder. Tijd ca 2 uur in verwarmde garage met brug.
Al met al goed te doen.
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..

Heino

Bericht door Heino » 15 feb 2017, 23:29

Fijn dat het gelukt is.
Stripedkrijn is goud waard bij dit soort klussen. 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie