schokkende automaat

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Heino
Berichten: 1247
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 10 feb 2014, 23:08

Zoooo, bezig mannetje!
Mooi, al die foto's en de duidelijke beschrijving.
Daar zullen andere forumleden met dezelfde problematiek veel aan hebben!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 11 feb 2014, 08:52

De beschijving is zó duidelijk dat ik bijna zin heb aan de gang te gaan... :D
Eën probleem, ik heb geen automaat..... :twisted:
Maar áls ik 'm had dan is deze beschrijving zeer uitnodigend het zelf te doen!!!
GOED WERK!!!

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 11 feb 2014, 09:14

Hallo Gompie......... Das een goeie!
Maar er zijn toch wel gewoon losse automaten te koop?! Gewoon voor in de kamer naast de open haard? Of op het nachtkastje!

Gekheid > stokje. Maar eerlijk is eerlijk, het was een fluitje. Met voor mij specta resultaat. Die nieuwe aftermarket kleppen zouden ook minder gevoelig zijn voor storingen en vastlopen.
Maar bedankt voor de reactie. En eerlijk is eerlijk: Het zijn ook fantastische karren. En daar voelen wij ons behoorlijk mee verbonden .
Ik zit mij nu nog behoorlijk te ergeren aan die niet goed werkende spiegels. Ik hoop daar binnenkort (een paar weken of zo) eens mee aan de gang te gaan. Mocht daar wat uit rollen dan probeer ik weer iets te vertellen.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 25 feb 2014, 07:45

De wagen die ik afgelopen weekend gekocht heb heeft dus ook een schokje in de automaat bij het vertrekken in D. Nu vraag ik mij af, kan ik beter eerst de automaat laten flushen of kan ik beter eerst de kleppen (laten) vervangen?

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 25 feb 2014, 11:49

Hallo Skyfox. Even wat vraagjes: Wat heeft de Vel gelopen en zit dat schokje er ook in als de Vel een nachtje heeft gestaan? En als laatste: doet-ie dat schokje altijd of schakelt de auto ook wel eens gewoon zoals je het "" altijd graag zou willen hebben"

Als het schokje 's morgens bij de eerste kilometer er niet of nauwelijks in zit, dan zou ik de kleppen vervangen maar dan wél die uit Amerika nemen van Rostra. Dat zijn universele kleppen die zij zelf ontwikkeld hebben en die passen dan ook op Volvo's, Nissans etc. Die bak is al miljoenen malen toegepast, en in Amerika, het land van de automaten, weten ze onderhand wel hoe er mee om te gaan en met name wat de zwakkere punten zijn en wat daar dan weer aan te verbeteren. Dat verwisselen is niet lastig en de kosten hoeven dan ook niet zo hoog te zijn. Zoals gezegd, als je een brug hebt, is het ongeveer 2 tot 2 1/2 uur werk. Liggend op de grond is natuurlijk altijd lastiger en dan denk ik dat er een twintig minuutjes extra moet worden bijgerekend.

Flushen heeft bij mij niets geholpen, maar het is wellicht een prettig idee dat er nu nieuwe olie op zit. Kostte mij bovendien €350, dus dat is ook niet niks. Waarom heeft dat flushen niet geholpen? Waarschijnlijk omdat bij "onze" automaat alles electronisch en zelflerend geregeld wordt. Bij die oudere volledig mechanisch geregelde automaten, die in oude amerikanen zitten, met allemaal kleppen die hydraulisch bediend worden, is het effect van oude vervuilde olie op die kleppen die blijven hangen veel sterker en daar zal flushen veel eerder helpen.
Let er wel op dat ze het uiteindelijke oliepeil in de automaat bij daaiende motor gaan controleren en dat ze rekening houden met de temperatuur van de olie!!

Aan de andere kant worden die drie electromechanische kleppen door een computertje geregeld met 300Hz. D.w.z. dat die kleppen bijna continu in beweging kunnen zijn. 300 keer per seconde. Maar voornamelijk bij het schakelen. Op zowel als neer. Ze zijn dan natuurlijk wel goed gesmeerd door de olie, maar toch, na een "-tig" aantal kilometers wordt de werking wat minder door slijtage en vuilophoping. Vandaar mijn vraag: Hoe is het als de auto steenkoud is.... Als het schokken dan minder is of zelfs helemaal weg, wat ik had, dan bewijst dat, dat het in de kleppen zit die hetzij versleten, hetzij vervuild zijn. Zoals gezegd, die dingen kosten relatief niet veel. Zeker in Amerika en daar doen ze die vervanging gewoon ff tussen neus en lippen door.
Ik zou de "gok" nemen en voor vervanging gaan. Bij mij schakelt alles weer als een zijdje en ik hoef mij niet meer te ergeren bij elk stoplicht. Bovendien is die klap bij het inschakelen ook niet goed voor de gehele motorophanging en de voorste wielophanging met al die rubbers..
Ik hoor wel weer van je!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 26 feb 2014, 08:31

Hoi Stripedkrijn,

De auto heeft nu 138.000km gelopen. De auto krijg ik pas komend of volgend weekend geleverd, dus ik kan alleen m'n proefritervaring vertellen. Ik ga er eerst een weekje mee rijden om de schokjes goed in kaart te brengen. Tijdens de proefrit ervaarde ik de schokjes wél bij koude motor. Ik kan me zo even niet herinneren hoe vaak tijdens de rit bij het wegrijden uit stilstand ik nog meer schokjes ervaarde. Kom ik dus nog op terug zodra ik de auto heb.

Waar heb jij de flush laten uitvoeren? Ik zie GS Powerflush voorbij komen, maar hier in Zuid Holland zag ik ook een bedrijf vlakbij Nieuw Vennep.

Groetjes,
Richard.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 26 feb 2014, 09:42

Hallo Skyfox! Ik heb laten spoelen bij http://www.automaatspoelenspecialist.nl/ Dat is in Nijkerk, dus waarschijnlijk een eind bij jou uit de buurt.
Mocht je de auto niet dit komende weekend op proef krijgen maar het weekend daarop, wil je mij dan even berichten via de PM. Ik ben meestal gedurende het weekend in Aerdenhout, en dat is relatief dicht bij Nieuw Vennep. Althans, ik neem aan dat je daar in de buurt woont.
Het is misschien wel handig om dan even het schakelgedrag te vergelijken.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 26 feb 2014, 10:14

Nog even betreft de schokjes: Voordat ik de kleppen had vervangen, schokte de automaat bij de eerste twee tot drie keer inschakelen, over een afstand van zeg maar een halve kilometer in het woonerf, vanuit D niet of nauwelijks. Daarna begon het en het werd dan over de volgende kilometer "erger". En daarbij bleef het dan ook. Lange ritten naar Bordeaux b.v. maakten niets uit. Het werd niet erger.
Volgens mij logisch, omdat de olie in de automaat na die halve kilometer rijden dan al wat dunner werd. Er viel verder wel goed mee te leven maar het was gewoon niet prettig. Er zat tussen inschakelen vanuit D met voet op rem bij bv. een stoplicht en "pakken" en daadwerkelijk wegrijden een te lange tijd. Zeg maar een tot anderhalve seconde en dat hoort binnen een halve tel al te gebeuren. Daardoor liep bij gasgeven het toerental van de motor wat te hoog op in vergelijiking met de automaat. Als die dan ineens pakte kreeg ik dat harde inschakelmoment.
Soms echter, deed de automaat het ook bij warme motor ineens weer helemaal zoals het hoorde, maar de keer daarop was het weer mis... :?
In Amerika kwam ik overigens, al surfend, ergens een redelijk officiele site tegen, waarin gesteld werd, dat het eigenlijk bij het normale onderhoud zou moeten horen, om rond de 60- tot 80.000 miles standaard die drie lineaire regelkleppen te vervangen. Dat is dus ongeveer gelijktijdig met het vervangen van bougies etc.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 06 mar 2014, 22:26

Weet er iemand welke olie officieel in de bak gaat?
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 11 mar 2014, 11:38

Ik heb de auto nu een paar dagen en heb eens gelet op het schokgedrag. Feitelijk gebeurd dit als ik gas geef voordat ik voel dat de automaat gaat trekken. En bij het wegrijden vanuit de parkeerstand. Soms gebeurd het ook niet, maar dan geef ik bijna geen gas. Ik hou het de komende dagen nog verder in de gaten, dan kan ik misschien specifieker worden.

Ik woon trouwens in omgeving Den Haag. We kunnen best eens afspreken halverwege ofzo voor een vergelijk. Ben wel benieuwd hoe zijdezacht jouw bak nu aanvoelt :wink:

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 11 mar 2014, 12:18

Hoi Skyfox, het klinkt allemaal ongeveer zoals ik zelf had. Maar mijn bak had toen ook alweer rond de 245K gelopen. Nu ben ik inmiddels al weer 7,5K verder en ik heb eigenlijk niets meer te wensen. Alles werkt nu!
Maar inderdaad, voordat ik de kleppen had vervangen was het soms zoals het hoorde en dat waren dan bijna extatische momenten. :lol:
Maar het is inderdaad een goede mogelijkheid om eens ergens halverwege af te spreken.
Ehh... gedurende de weekenden ben ik meestal in Aerdenhout. En dat is binnendoor via de 44 en daarna de 208 niet zo rampzalig ver vanaf Den Haag! Dus dat kan ook nog. Dan staat er koffie klaar.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Hardie Seeverens
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 jun 2008, 18:39
Locatie: Beek en Donk

Bericht door Hardie Seeverens » 12 mei 2014, 18:15

Hallo,
Mijn VS met 155000 km op de teller, schokt met de dag meer als je met koude motor van de achteruit naar de vooruit schakelt en dan vervolgens gas geeft. Opvallend is trouwens dat als je de rem niet gebruikt (alleen doen als de auto stilstaat!) het schokken duidelijk minder is.

Ik heb nu bij 3 automaatspecialisten offertes opgevraagd, waarvan er 2 spreken over het vervangen van het brein voor ongeveer 1000 euro en een de bak wil reviseren voor een kleine 2500 euro, ondanks de tip over de 3 servo's.

Weet iemand of het brein meer is dan die 3 servo's?
Ze spreken over een kleine 2 uur werk en als het alleen die 3 servo's betreft, dan wordt er toch ontzettend veel winst gemaakt op de onderdelen.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 12 mei 2014, 19:48

Wat een geld! Ik zou echt eerst die kleppen laten vervangen. Zelf ff bestellen in de States (pm Stripedkrijn even voor het adres) en gewoon door je lokale garage de kleppen laten vervangen.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 12 mei 2014, 21:32

@ Hardie en @Skyfox.
Ik zou inderdaad voor die klepjes gaan. Die onderdelen kosten vanuit Amerika relatief niet veel. Zal hier bij de dealer ook wel niet zoveel kosten. Het verschil met de klepjes uit Amerika is, dat ze daar op een gemiddelde bak zijn afgesteld zodat je ze niet opnieuw hoeft in te lezen. In mijn eigen Vel was het monteren en wegrijden. Was meteen in orde. Eventueel inleren doet de bak eigenlijk zelf. Maar bij de Amerikaanse kleppen staat ook beschreven hoe je zelf kunt inleren. Dat houdt in dat je een aantal schakelmomenten moet doen vanuit stilstand. Is heel makkelijk en in vijf minuutjes gedaan. Als ik de kleppen van Amerika vergelijk met de oorspronkelijke door de fabriek gemonteerde kleppen, dan kun je zien dat de verschillende boringen voor de olie behoorlijk zijn gemodificeerd. Die bakken, AW 55-50, en dus ook de kleppen, lopen daar bij honderdduizenden rond. Dus ze hebben daar heeeel veel ervaring mee. Ook wat betreft aanpassingen aan de kleppen zelf. Nogmaals, ik zou voor de kleppen gaan!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 14 mei 2014, 12:13

@Hardie: wellicht een idee om samen in de States te bestellen? Kunnen we de verzendkosten delen (geen idee hoeveel dat is trouwens...).
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Plaats reactie