schokkende automaat

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Gebruikersavatar
E.M.Provoost
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:33
Locatie: Zaandam

Bericht door E.M.Provoost » 14 mei 2014, 15:03

Aloha
als jullie toch gaan bestellen wil ik ook wel een setje kunnen we het door 3 delen :lol:

Gr Mike

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 14 mei 2014, 20:43

Ik voel een powerbuy aankomen :D
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 14 mei 2014, 21:51

Leuk. En dan een sleuteldagje organiseren om ze te monteren. Ik ben voor. :wink:
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 20 mei 2014, 16:56

Ik heb ook wel interesse. Hoe gaan we dat regelen?
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 20 mei 2014, 16:57

Ik heb ook wel interesse. Hoe gaan we dat regelen?
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

Hardie Seeverens
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 jun 2008, 18:39
Locatie: Beek en Donk

Bericht door Hardie Seeverens » 23 mei 2014, 22:25

Ik weet zeker dat ik verleden week een hele lap tekst getypt hebt, maar schijnbaar niet op de bevestiging-knop gedrukt. Sorry.

Bij deze een update:
Na de eerste 3 automaat-specialisten ben ik de rij van specialisten verder gaan aflopen: de volgende kwam met het antwoord dat het ook de koppelomvormer kon zijn. De laatste die ik benaderde kwam met het aanbod om eerst een gratis analyse uit te laten voeren, want die kleppen zorgen alleen voor problemen bij een warme motor (dus wat stripedkrijn ook al vertelde, en waar ik eigenlijk door zijn mooie verhaal overheen gelezen had). Volgens hem zou een olieverversing best een hele verbetering kunnen zijn, maar hij waarschuwde mij, dat hij door de specifieke Renault constructie slechts een deel van de olie kon vervangen, zo'n 3.5 tot 4 liter, de rest zat in de koppelomvormer, warmtewisselaar etc. Beter was om alles te vervangen, maar dat hij de apparatuur niet voor). Als het toch de kleppen waren, dan moest ik rekenen op 1100 euro.

Nog even gevraagd bij Renault: die konden de kleppen niet los leveren, maar wel het brein en dan had je de hoofdprijs: alleen al de onderdelen een kleine 1300 euro's, maar ze rekenden slechts 150 euro voor de montage.

Heb daarnaast een zeer goed bekend staande universele garage gevraagd, wat het ging kosten om de kleppen te vervangen als ik de onderdelen leverde: Een kleine 200 euro (weet even niet of dit inclusief of exclusief BTW was), met natuurlijk de opmerking dat, als dit het probleem niet oploste, het mijn eigen risico was). Een extra 100 euro voor het verversen van de olie. Alleen de bekende 3.5-4 liter, daar was hij heel eerlijk in.

Ik wil zo spoedig mogelijk nog die gratis analyse uitlaten voeren, hopelijk volgende week al. Als hieruit blijkt dat die kleppen een verbetering teweeg kunnen brengen, dan ga ik ervoor (de VS is mij heilig).

Ik ben ontzettend gecharmeerd van het idee om dit samen te doen inclusief montage en er een leuke dag van te maken. Als we de beschikking hebben over een brug moet dit goed te doen zijn (dankzij de fotorapportage van Stripedkrijn).

Nog even iets over het flushen: alle 5 automaatspecialisten die ik benaderd had, waren negatief en dat betrof het toevoegen van reinigingsspullen en additieven. Even leuk maar op de lange duur....

Volgende week hopelijk meer.

Gertjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2014, 15:50

Schokkende automaat 3,5v6 bj2002

Bericht door Gertjan » 06 jul 2014, 10:35

Beste mensen ik ben nieuw op dit forum en lees jullie ervaringen. Vwb het ver vangen van de servokleppen in de automaat is mijn vraag hoe zijn jullie ervaringen. Mijn velsatis heeft de zelfde symptomen en overweeg naar aanleiding van jullie ervaringen dit ook te doen. Kunnen jullie me verder helpen

Gr Gert-Jan

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 06 jul 2014, 15:09

Hallo GertJan, en eventuele anderen. Ik heb zelf alweer ongeveer 12.000 km met de nieuwe kleppen gereden en alles is nog piekfijn in orde. Natuurlijk is en blijft het een "soort" gok om de kleppen zomaar te vervangen. Maar ik vond en vind het nog steeds een financieel overzichtelijke gok: ongeveer €200 aan materiaalkosten. Maar gezien alle informatie die ik op Amerikaanse sites over het probleem van een bruuske automaat van "ons" type heb gelezen, ben ik er van overtuigd dat in het overgrote deel van de gevallen het probleem na vervangen van de kleppen is opgelost.
Zoals ik vaker heb gelezen lijkt het erop dat flushen bij ons type automaat minder effectief zou zijn. Sterker nog, een aantal bedrijven raadt het zelfs zonder meer af. Dit in verband met het gebruik van de oplosmiddelen die gebruikt worden. Het klopt dat vervangen van de olie via de aftap plug maar een gedeelte van de olie vervangt. Maar daar staat tegenover dat wanneer je dat twee keer na elkaar zou doen, met een tussenruimte van bv. 1500 km, dat je dan ook tenminste 3/4 van de olie hebt vervangen door nieuwe olie. En dat is beter dan helemaal niet vervangen. Het kost je dan dus een liter of vier, vijf extra en dat is natuurlijk altijd goedkoper dan laten flushen en ik schat in, dat het net zo effectief is.
Ik heb zelf inderdaad laten flushen, zonder enig resultaat overigens, waarbij men bovendien uiteindelijk zelfs te weinig olie had gevuld..
Kortom, ik ben zelf uiterst tevreden met het kleppen-vervang-resultaat. Dit in tegenstelling tot het flush-resultaat.

Nog weer er over nadenkend: het is en blijft een kleppenstelsel wat uiteindelijk electromagnetisch wordt bediend. Omdat het dus in en rond de kleppen magnetisch wordt, is het logisch dat eventueel microscopisch fijn slijpsel zich zal afzetten op de asjes en de bewegende geleidingen van de kleppen. Bovendien slijten de kleppen zelf ook nog, zodat het schakelen langzamerhand steeds slechter zal verlopen. Met name met inschakelen. Bij mijn koets was het in ieder geval zo dat als er eenmaal werd gereden, dat dan het schakelen verder overwegend wel ok was.
Mochten er nog vragen zijn, ik hoor het graag.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gertjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2014, 15:50

Bericht door Gertjan » 08 jul 2014, 11:35

Hallo stripedkrijn
Bedankt voor je reactie
Uit de mailing van je en de reactie van andere forum bezoekers lieten zij daarop weten, dat zij ook de kleppen gaan/ gingen vervangen. Ik ben echter benieuwd wat hun ervaring is.
In je beschrijving om de kleppen te vervangen heb je het ook over dat de linker binnenbekleding van het linker wiel weg moet. heb je dit in zijn geheel gedaan?
Kun je makkelijk bij de olie vul/peilstok om olie bij te vullen.
Je hebt het ook over de hittebestendige kit levert rostra deze ook.
misschien dubbel gevraagd,maar je weet beter dubbel....... houd beter.
Ik moet namelijk bij de garage die een brug heeft dit alles gaan uit leggen wat je beschreven hebt.
Als laatste vraag het je nog tips over deze wagen die ik in de gaten moet houden.
nogmaals bedankt voor je reactie .
gr. Gert-Jan

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 08 jul 2014, 13:58

Hi Gert-Jan, even in het kort: niet de hele binnenbekleding hoeft eruit. Alleen het voorste verticale onderstukje net voor de aandrijfas moet er even vanaf. Zo gebeurd. De olie vulopening is vanaf de bovenkant bereikbaar. Maar je moet wel weten waar dat ding zit, vandaar makkelijker vanaf de onderkant en daar een trechter op voor het bijvullen. Oliepijl controleren met draaiende motor!
Die kit kun je gewoon kopen bij Brezan o.i.d. Is op basis van siliconen. Blijft zacht. Weten zij wel wat je moet hebben.
Ben nu met vakantie in het land van de Vel Satis en ik zal je met een dag of wat verder antwoorden. Als je nog wat meer wilt weten, laat me weten. Dan antwoord ik eerder.
Maar heel belangrijk is het om VOORDAT je begint, dat deksel waar alles onderzit, compleet met de boutjes, moeren etc echt GOED van tevoren schoonmaakt alvorens de zaak gaat openleggen. En de stekkertjes met beleid van de kleppen afhaalt. Anders breken ze en dat is niet de bedoeling. Klein schroevendraaiertje erbij is handig om beetje te hevelen om ze los te halen. Let op de juiste stand. Is bij de beschrijving aangegeven. Groeten Rob.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gertjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2014, 15:50

Bericht door Gertjan » 11 aug 2014, 11:21

hallo Rob
Vandaag de kleppen vervangen de VS schakelt weer perfect.
Bedankt voor je advies.Ik denk dat Renault dit ook had kunnen adviseren in plaats van de complete bak vervangen.Nu nog een weglopende buitenspiegel aanpakken ,maar hier heb je ook al een duidelijke omschrijven van gegeven alhoewel ik me afvraag of de baan van de loper door slijtage niet is veranderd.
Gr gertjan

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 13 aug 2014, 20:20

Hi GertJan,

Ik had gisteren al eerder gereageerd, maar er ging iets mis met het uploaden van mijn epistel, dus alles ineens weer weg. Daar baalde ik behoorlijk van...
Dus nu maar weer eens met frisse zin overnieuw gereageerd...

Ik ben heel erg blij met jouw bericht! Dat kan tenslotte weer een aansporing zijn om bij een bruusk schakelende bak allereerst met kleppen vervangen te gaan beginnen. Ik heb zelf na het vervangen alweer 20K gereden en het schakelt nog steeds naar behoren. Ik ben er eerlijk gezegd absoluut niet bang voor dat hetzelfde probleem binnenkort zich weer zal aandienen.

Betreft de zwalkende spiegels: Ik denk eerlijk gezegd dat de weerstandsbaantjes niet zozeer gesleten zijn, maar dat er zich eerder een laagje metaal, wat afgesleten is van de lopertjes, op heeft afgezet. Ik moest ook redelijk "lang" poetsen voordat ik dat kwijt was.
Nog steeds werken de spiegels perfect. Skyfox had overigens ook een bericht gepost dat zijn spiegels nu ook weer goed werken!
En op deze manier houden wij onze voitures dus weer in goeie staat.

Ik kan mij goed vinden in je opmerking over de "algemene Renault garage"
Ik vermoed dat het eerder een soort koud-water-vrees van hen is, omdat er hier in Nederland nogal afstandelijk en met een zekere mate van angst wordt gekeken naar een automaat.
Meestal wordt er al snel verwezen naar een "automatische- versnellingsbakken-specialist" of aanbevolen om de gehele bak maar te laten verwisselen. Dus kassa of uiteindelijk weer een potentieel toffe auto naar de sloop...
Maar ik heb laatst ook wel eens gelezen dat je bij de officiële dealer niet eens ( meer) die losse kleppen zou kunnen kopen.
Maar, zoals ik al eerder opmerkte: Er lopen miljoenen van deze bakken in Amerika en daar is het vervangen van die klepjes gewoon gesneden koek.
Sterker nog: ze hebben daar, door ervaring wijs geworden, modificaties aan die kleppen aangebracht waardoor ze minder gevoelig zijn voor slijtage en "blijven hangen"!

Nogmaals bedankt voor het posten van jouw mail en ik wens je nog veel meer plezierige VS-kilometers.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gertjan
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2014, 15:50

Bericht door Gertjan » 14 aug 2014, 20:03

Hoi Rob
Even nog een vraagje hoe gaat de kap van de spiegel eraf zonder dat deze scheurt.Is daar ook een trucje voor. Gr. gertJan.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 14 aug 2014, 20:34

Hallo GertJan.
Ja, ik vind die kappen afnemen een drama. Ik probeer dat te doen als het warm weer is. Dan is de kans dat er iets afbreekt het kleinste omdat het plastic dan wat flexibeler is. Ergens staat in de manuals een sumiere beschrijving. Ik gebruikte een stuk of drie kleine schroevendraaiertjes. Steeds een beetje verder. Ik ben bij het begin van de naad begonnen en dan steeds iets verder. Maar een ramp blijft het. De voorkap wordt iets uitgebogen en als er eeenmaal een of twee lipjes los zitten dan krijg je wat meer ruimte en gaat het makkelijker. Bij het weer in elkaar zetten heb ik zo her en der wat kit gebruikt. Eerst uittesten of die kappen rammelen als je er op tikt. Dan weet je dat ze min of meer speling hebben en om dat weg te krijgen doet bij monteren wat rubberachtige kit wonderen. Succes!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 12 sep 2014, 18:37

Het heeft even geduurd, maar ik heb nu ook op ebay een setje selenoids besteld. Levering eind september. Komt mooi uit, de auto moet toch voor een (vertroetel)beurt naar de garage. Zijn ze bij mijn vaste garage vast blij mee, haha! Kan nu al niet wachten op m'n straks zijdezacht schakelende bak :D
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Plaats reactie