Diverse klussen aan de 3,5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Anne
Site Admin
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door Anne » 29 dec 2018, 18:26

Hans61 schreef:
29 dec 2018, 15:05
Wel hoor ik de bak een licht gierend geluid maken als ik met temp. rond het vriespunt start en wegrijd. Dit geluid is na de eerste 200 meter weer weg.
Dit kan duiden op dat de oliepomp van de bak te weinig olie krijgt.
De automaat in mijn Laguna V6 maakte destijds af en toe een licht gierend geluid na de koude start na inschakelen van D.

Bas Risseeuw kon dit verklaren.
De eerste versies van de AD8 automaat in de Safrane en Laguna hadden een ontwerpfout. De olieaanzuiging zat te dicht op de carterpan.
Oplossing: clipjes op de randen van de zeef zodat de carterpan niet omhoog gezogen kan worden.
Latere versies hebben een verdieping in de carterpan.

Deze oorzaak zal bij jouw VS niet spelen maar dat jouw oliepomp te weinig olie krijgt zou wel goed kunnen. Wellicht is er wat verstopt en gaat een flush helpen? Je zou eens kunnen informeren.
1989 R25 V6 Injection LPG @338k (motor 140k)
1993 Clio 1.4 RN @177k

Hans61
Berichten: 480
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door Hans61 » 29 dec 2018, 20:16

Ik wilde toch al eens naar de olie van de automaat (laten) kijken via het peilstokje, gewoon om een indruk te krijgen ook al is de originele km. stand pas 122000.
Ik heb ooit een Citroen C5 gekocht van 4 jaar oud met 130.000 km op de klok en de olie van de handbak was stroperig en zwart, dus gelijk ververst. Bij mijn Safrane was de olie van de handbak na ruim 250.000 nog bijna transparant en altijd op peil. Dus km's en leeftijd zeggen kennelijk niet zo veel.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Anne
Site Admin
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door Anne » 29 dec 2018, 20:53

Hans61 schreef:
29 dec 2018, 20:16
Bij mijn Safrane was de olie van de handbak na ruim 250.000 nog bijna transparant en altijd op peil. Dus km's en leeftijd zeggen kennelijk niet zo veel.
maar dan zal deze al eens zijn ververst. Ik heb meerdere handbakken en automaatdifferentieelen van Renault en Citroen ververst naar 1,5 ton. Allemaal dikke zwarte olie.
1989 R25 V6 Injection LPG @338k (motor 140k)
1993 Clio 1.4 RN @177k

MarcoW
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door MarcoW » 13 jan 2019, 19:34

En dat noemen ze dan sealed-for-life.

WillemV
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door WillemV » 20 mei 2019, 19:24

Het doek is gevallen voor de Vel Satis. Niet zozeer om de gedane reparaties, maar meer om toekomstige kosten uit te sparen.

Het is en was een geweldige auto en zal de power plus comfort zeker missen. Ik hoop dat de volgende eigenaar zijn karakter kan waarderen.

De volgende auto zal een Renault Modus voor mijn vrouw worden en daarna wordt mijn BMW E36 worden ingeruild voor een recenter type BMW 3-serie.

Wel blijf ik dit forum gewoon volgen.

Tot ooit.

Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

MarcoW
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door MarcoW » 20 mei 2019, 20:10

Jammer dat je de VS hebt weg gedaan, ga je spijt van krijgen, zeker als je een E36 gaat rijden. Het comfort en de instap is 0 in vergelijking met de VS. Maar ik begrijp t wel natuurlijk, als je al zo vaak een storing hebt gehad dan heb je t wel eens gehad.

WillemV
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door WillemV » 20 mei 2019, 20:19

Dat ik het comfort ga missen is zeker, maar ik had een bedrag in mij hoofd om de VS rijdend te houden en dat is nu bereikt. Let wel de VS liep weer grandioos en zal dat op kleine dingetjes wel blijven doen.

Het rijden met BMW e36 is weliswaar een hobby, die zeker anders rijdt en stuurt.Er staat nu 305.000 km op.

Al moet ik zeggen dat ik mijn toenmalige Peugeot 605 kwa vering vele malen beter was dan de VS.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

MarcoW
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door MarcoW » 20 mei 2019, 20:54

Persoonlijk vind ik ook dat de VS vrij korte veren heeft, m.a.w. je voelt dat hij vrij snel de veeraanslag bereikt. Dat merk ik bij elke drempel in de buurt (en dat zijn er nogal wat), mijn Peugeot 604 pakt die zonder een centje pijn. Dat is dan wel een Fransoos van de oude stempel. Daar zit geen olie in de schokbrekers maar wasverzachter. :P

Plaats reactie