Buitenspiegels getemd

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
stripedkrijn

Buitenspiegels getemd

Bericht door stripedkrijn » 12 feb 2014, 19:10

Even een verslagje over het temmen van mijn twee zwalkende VS buitenspiegels.

Zoals bekend is afstandsbediening buitengewoon prettig maar het moet wel allemaal werken. Vooral als het om buitenspiegels gaat. Mijn spiegels moesten iedere keer worden bijgesteld. En zeker na de opklapstand was het maar de vraag waar de spiegels nu weer op gericht stonden.

Er zitten twee vertragingsmotortjes in de spiegel en twee variabele lineaire weerstanden. De weerstanden worden door diezelfde motortjes bewogen en zodoende is een bepaalde stand van een motortje - automatisch gekoppeld aan de stand van de spiegel- tevens gekoppeld aan de stand van die weerstand. Deze weerstandwaarde wordt in een geheugen opgeslagen zodat de auto later weet: Aah!! Nu komt startkaart 1 er aan en dan moet ik zus staan en als startkaart 2 "inlogt" door de kaart in de gleuf te steken, dan hoort de spiegel weer op die andere individuele stand, zo, te staan.
Het geheel is dus steeds even bezig zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Er zijn ook andere redenen om een spiegel anders te stellen. Zware belading bijvoorbeeld, andere stoelstand etc. Het geheel wordt dus best wel vaak gebruikt en is daardoor aan slijtage onderhevig.

Als nu de weerstand door slijtage niet meer naar behoren werkt, dan blijft het apparaat zoeken net zolang totdat de gevraagde weerstandswaarde gevonden is en daar blijft dan het motortje op staan en dat is dan de spiegelstand die je voorgeschoteld krijgt. Na verloop van tijd gaat die weerstand steeds verder slijten en dan kan de gewenste stand niet meer worden gevonden. En daar gaat uiteindelijk dit verhaal over.

Dus, aan de slag, spiegelkappen demonteren. Staat beschreven in het werkplaatshandboek. Pokkewerk met deze temperatuur trouwens, plastic is hard en bros door de lage temperatuur en het langzaam verdwijnen van de weekmakers uit de plastic en ik ben dan altijd bang om wat te breken. Nadat de lange borgbout aan de voorkant uit het portier is verwijderd en de twee bevestigingsbouten in de spiegelvoet zijn verwijderd, kan de spiegel worden losgenomen en ook voorzichtig het onderste (!) deel van de stekker worden losgehaald uit de spiegel. Let op dat het bovenste deel van de stekker in de spiegelvoet blijft zitten en niet wordt meegetrokken waardoor mogelijk ergens een draadbreuk in de kabelbos zou kunnen ontstaan.

De spiegel is nu los en kan mee naar binnen worden genomen want nu komt later het binnenwerk van de spiegel bloot te liggen. Dan is het prettig om onder goed licht te werken. Bovendien moet er zo dadelijk worden gesoldeerd dus dat is binnen wél zo gemakkelijk!
Dan hebben we uiteindelijk dit in het zicht:

Afbeelding

Duidelijk zichtbaar de twee kleine aparte stekkertjes voor de spiegelverwarming. Neem die los. De andere grotere stekker voor het dimmen kan blijven zitten. Neem de spiegel los van het mechaniekje en leg het geheel op tafel voor je.
Voor het loshalen van de spiegel zelf zijn er trouwens twee methoden. Voor de normale spiegels, dus zonder die ronde extra plastic buitenrand rond het glas, is het een zaak van loswippen met b.v. een houten verfmengspatel. Voor de zelfdimmers onder ons moet de witte nylon ring worden losgehaald door draaien aan deze ring. Is een bajonetfitting. Gemonteerd in de auto kan de spiegel er met een brede schroevendraaier tegen die ring in de dwarse gleufjes aan de bovenzijde van de ring worden losgehaald. Maar meestal zit die ring niet vast en kan gewoon met de hand worden losgemaakt.

Dan ziet het er zo uit:
Afbeelding
De spiegel ligt los en zichtbaar zijn de twee vertragingsmotortjes en het tandheugmechaniekje om de spiegel te kantelen.
Het gehele mechaniekje, een soort schoensmeerblikje, moet worden losgenomen door de drie Torx schroefjes los te draaien. Het zit geschoven over drie plastic geleidepennen waar zojuist de schroefjes uit gedraaid zijn. Even zachtjes hevelen met een schroevendraaiertje en het ligt er uit.

Afbeelding

Daarna het schoensmeerblikje omdraaien want wij gaan nu naar de achterkant. De voorkant hoeft niet te worden losgenomen. Begin daar niet aan, ik spreek helaas uit ervaring, want dat is een vreselijk prutswerk om alles weer op z'n plaats te krijgen. Het witte bruggetje zit met een soort snap-constructie vast geklikt en is er bijna niet uit te krijgen. Ook staat het allemaal onder veerspanning door een gepatenteerde drukveer en zonder hulpmiddeltjes is het bijna niet te doen en bovendien nergens voor nodig.

De weerstanden zitten namelijk aan de onderkant en daar gaan wij nu naar toe. De achterkant van het schoensmeerblikje bestaat uit een dekseltje, wat tevens een rubberen mof op z'n plaats houdt. Voorzichtig met je nagels stukje bij beetje rondom losmaken en over de vergulde pinnen van het stekkertje afnemen.
Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Trouwens gezien dat het Hollandse spiegel is?? Merk IKU. Met Hollandse patenten uit een Hollands brein!
Wij zien nu het printje waar aan de kant die wij nu nog niet kunnen zien, die twee weerstanden zitten. Wij komen dichterbij...
Nu de soldeerbout pakken. Ik gebruikte een boutje van 35W. Groot genoeg.
Die vier dikke, opvallende solderingen moeten worden losgesoldeerd zodat de achterkant van het printje los kan worden genomen van de twee motortjes. Solderen dus. Ik deed het als volgt, wegens gebrek aan een soldeerpompje. Zodra het soldeer gesmolten was, tikte ik met het "blikje" even snel tegen de tafel zodat het soldeer er gewoon vanaf spatte. En dat dus totaal vier keer.
En dan zien wij dus dit:
Afbeelding

Nu aan de voorkant, waar al die aansluitpinnen zitten, het zwarte gesmolten plastic nietje afsnijden met een scherp breekmesje. Nu kan het printje voorzichtig worden afgenomen en omgedraaid en voila, de twee weerstandjes zijn zichtbaar, samen met het mooie mechaniekje.
Afbeelding

Let op!! Markeer nu eerst de stand van de twee glijdertjes met een allesschrijver. Want als die later zomaar op een andere plek komen te zitten dan toen je hem had afgenomen loop je het risico dat je niet goed meer de spiegel kunt verstellen. Kijk, zo dus:

Afbeelding

Dan pas de asjes uitnemen met een klein schroevendraaiertje, te beginnen aan de kant van het tandwieltje.

Afbeelding

Aan de asjes zitten de glijdertjes die over het weerstandgedeelte schuiven en nu komen we tot de kern van de zaak:
Afbeelding

Zie je die glinsterende streepjes op dat zwarte kool zitten? Dat is metaal wat van de sleepcontactjes is afgesleten en wat uiteindelijk de zaak voor ons verziekt. Als dit op de weerstandjes zit is het onmogelijk om een betrouwbare weerstand/ positie bepaling te krijgen. Ik zou maar niet gaan krabben aan die streepjes want waarschijnlijk doe je dan meer fout dan goed.

Ik deed het zo. Met een Q-tip, gedrenkt in contactspray wat ik over die tip heen gespoten had, heb ik per baantje ongeveer een half minuutje de baan schoon gemaakt. Gewoon heen en weer door dat gleufje heen. Niet aaien maar ook niet schrapen natuurlijk, en langzamerhand verdween al vegend het metalen baantje. En er kwam natuurlijk allerlei slijpsel vanaf:
Afbeelding

Daarna met de andere kant van de tip even goed nageveegd om het wat droger te maken en toen weer alles in omgekeerde volgorde gemonteeerd.

Let je wel op dat de schuivertjes niet scheef in die gleufjes lopen?
En dat de sleepcontactjes weer op de juiste plaats zitten? Dat kun je overigens heel snel weer verstellen door aan zo'n tandwieltje te draaien. Dan schuift het heel gemakkelijk weer op het juiste plekje.

Betreft het solderen: Ik soldeerde met harskern de vier punten weer vast waarbij de twee buitenste punten apart blijven en de twee binnenste punten aan iedere kant met elkaar verbonden worden. Dus eerst 6 puntjes apart dik (!) solderen en daarna de twee binnenste per kant aan elkaar zetten.

Afbeelding

Het afgesneden zwart plastic nietje heb ik weer vastgezet met een druppel smeltlijm.

Resultaat: strak stabiele spiegels.
Hoe lang?? Ik zou het niet weten, maar eerdere ervaringen ( Opel Omega, Audi A2, krakende potmeters in radio's) met deze methode stemmen mij hoopvol.
Ik vind het slopen van die buitenspiegelkappen het ergste. Als die er eenmaal vanaf zijn is het eigenlijk simpel en ik zou er geen bezwaar tegen hebben als ik het over een jaartje of zo weer zou moeten doen.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 12 feb 2014, 20:45

Super duidelijk handleiding! Dank. :D
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gompie

Bericht door Gompie » 12 feb 2014, 23:12

Joh! wat een duidelijke beschrijving weer!! Kijk daar hebben we wat aan. DANK!!

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 13 feb 2014, 00:18

Aan Günther en Gompie:

Bedankt voor de dank!
Ik vind het leuk werk om te doen en bovendien vind ik het eeuwig jammer wanneer er een potentieel briljante wagen rond loopt te hinken met spiegels die niet goed werken en met een bonkende automaat.
En dat dan, terwijl ik het idee heb dat de oplossing redelijk eenvoudig is en relatief niet veel hoeft te kosten...
Weer een auto gered van de sloop en wellicht iemand anders geholpen met hetzelfde te doen.
Om de nieuwsgierigheid alvast te prikkelen: Ik loop al een tijdje te piekeren om een fraaie LED dag-verlichting in elkaar te zetten. Passend bij onze geliefde koets en netjes geintegreerd in het geheel...

I hate it when good cars die young!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Gompie

Bericht door Gompie » 13 feb 2014, 09:03

Ja! Over die led-verlichting loop ik ook al lang te dubben. Wil er geen hoofdprijs voor neerleggen....
Ik heb een Fase 1 en het lijkt me fraai als de verlichting in de grill verwerkt zou zijn.
Ergens is er een topic over dit onderwerp....

koffiehoek/viewtopic.php?t=550&start=0& ... erlichting

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 13 feb 2014, 10:30

Hallo Gompie, Betreft de LED verlichting... Ik wil ook geen hoofdprijs betalen, maarrr... Het allerbelangrijkste vind ik dat het geheel bij de auto moet passen.
Vandaar dat ik ze geheel zelf wil gaan maken en netjes geintegreerd in wat bijna het handelsmerk van de VS is geworden: Die verticale grill.
Dus verticaal, net naast de koplampen. Dan is er ook geen probleem met die 60cm regeling over de minimale afstand tussen de LED "Tagesfahrlichter".
Van massief aluminium en dat wil ik dan "mat-chroom" laten eloxeren. Maar het wordt een hele klus want die grill is gebogen naar alle kanten. Dus veel frees- en vijlwerk ... Maar ik denk dat het allemaal wel netjes zal worden en het is gek, maar hoe langer ik naar die "rare"grill kijk, hoe mooier die wordt.
Dus die lampjes moeten en zullen er eens in komen! Ik hou jullie op de hoogte. Tijdschema?? Geen idee, ik heb dit seizoen nog een oude boot op te knappen... :?

Heino

Bericht door Heino » 13 feb 2014, 15:32

Mooi verslag weer!

Tja met de Phase ! hebben jullie qua LED-verlichting toch een streepje vóór: dat integreert binnenn de grenzen van de wet toch wat gemakkelijker / mooier dan bij de Phase II.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gompie

Bericht door Gompie » 14 feb 2014, 09:43

stripedkrijn schreef:......
Dus verticaal, net naast de koplampen. Dan is er ook geen probleem met die 60cm regeling over de minimale afstand tussen de LED "Tagesfahrlichter".
Van massief aluminium en dat wil ik dan "mat-chroom" laten eloxeren. Maar het wordt een hele klus want die grill is gebogen naar alle kanten. Dus veel frees- en vijlwerk ...
Dus die lampjes moeten en zullen er eens in komen! ......
Wat denk je van twee setjes maken? .... :D

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 15 feb 2014, 23:06

Hey hallo Gompie!

Ehhh.......... In principe zou dat kunnen maar ik ben zelf nog in gedachten aan het worstelen met het idee en de uitvoering...
Het gaat dus lang (!) duren eer ik zover ben. Het moet rijpen zogezegd, net als Ouwe Goudse. :wink:

Ik heb nu dus eerlijk geen enkel idee wanneer ik er daadwerkelijk aan ga beginnen. Maar ik beloof je dat ik je op de hoogte zal houden en dan ga ik voor twee setjes. :( Ehhhh............ :D !!

Have a nice weekend!!

Gompie

Bericht door Gompie » 16 feb 2014, 00:10

Nou, ik heb geduld hoor....! Ik ben benieuwd!

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 09 mar 2014, 22:00

Bedankt voor deze handleiding! Ik ga hier binnenkort eens rustig voor zitten, gezien mijn bestuurderskant ook dit probleem kent.

Uit nieuwsgierigheid, zijn die printplaatjes met weerstandjes ook gewoon los te koop?

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 10 mar 2014, 16:35

Hi Skyfox!
Das een goed idee: Gewoon lekker rustig thuis aan de tafel aan het werk. Goed licht erbij natuurlijk. Ik gooi er bij dit soort klusjes altijd een ouwe (bad)handoek onder. Dan springen eventueel kleine onderdeeltjes niet meer weg want die blijven hangen in de stof.
Die printplaatjes zijn volgens mij beslist niet los te koop... Is echt speciaal voor de fabriek i.o. gemaakt. Je zult het volgens mij dus met de reparatie moeten doen. Maar ze staan bij mij nog steeds rotsvast gericht, zijn goed te verstellen en ja, als ze eenmaal gericht staan, hoef je er verder niet veel meer aan te veranderen. Ze zwalken niet meer als een in het donker tastende dronkeman. Wat een verademing!
Enne..... Succes! Ik hoor het wel eens!

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 28 apr 2014, 10:38

Zo, de klus aan de lbs is inmiddels geklaard. En hij werkt nu perfect!! Eindelijk blijft de spiegel na het instappen nu op de gewenste positie staan.
Over een maandje pakken mijn schoonvader en ik de passagierspiegel aan (samen met de knakkende deurvanger). Die blijft over het algemeen netjes staan, maar ook daar merk ik bij bepaalde standen de neiging om naar de buitenhoek te zwerven.

Meteen heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de spiegels weer vaster aan de deur te draaien. Scheelt een hoop gewiebel bij wat meer wind of bij snelwegsnelheid.

Het is zelfs met de handleiding steeds goed kijken als je dit voor het eerst doet, maar dankzij de handleiding is er heel goed uit te komen. Stripedkrijn, bedankt voor deze uitgebreide "how-to" handleiding!
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn » 28 apr 2014, 11:37

Hi Skyfox! Super!!! :D

Ik denk dat in principe hetzelfde probleem speelt met de temperatuurregeling van de airco. Die wordt vlgs mij ook met kleppen geregeld. Althans, ik hoor af en toe dat er "gezocht" wordt naar een bepaalde stand. Een heel vaag soort heen en weer zoemen van een stelmotortje ergens vanuit het vooronder, daar waar de kachel zit. En inderdaad, ik moet ook af en toe de temperatuur knop wat hoger zetten om ineens het gewenste effect te krijgen ondanks dat er voldoende koelvloeistof in het systeem zit.
Maar om daar aan te gaan beginnen.... Brrr!

recter

Bericht door recter » 17 aug 2015, 09:22

stripedkrijn,

Super goed verslag! Heb mijn rechterbuitenspiegel na 2 jaar ellende weer in het gareel! Het werk viel uiteindelijk erg mee als je de instructies en plaatjes consequent volgt.

Bedankt

Plaats reactie