Even voorstellen

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Even voorstellen

Bericht door GreenPetrolhead » 19 jul 2016, 16:13

Doordat ik mijn wachtwoord niet meer wist en de beheerder niet op berichten
reageert heb ik maar een nieuw account aangemaakt.

Af en toe mag ik in de VS 2.0 PHI van partner rijden.
Auto is enkele maanden geleden aangeschaft. De garagist heeft tegen
een hoge bijbetaling de distr.riem vervangen, "grote beurt" gedaan en
airco geserviced. Na een ritje vandaag in de bloedhitte valt op dat de
airco bijna niets doet. Mijn vraag hier op het forum: kan ik als vergelijking
bij iemand in de buurt eens komen voelen hoe koud de airco in zijn
auto is. Vertrouw de garage waar de auto is gekocht nm. helemaal niet.
De werkzaamheden als boven beschreven, waren in 1 dag uitgevoerd.

Over 2 dagen worden 4 nieuwe banden gemonteerd.
Hopelijk is het strakke veergevoel en gestuiter, wanneer een drempel
genomen wordt dan minder. Het rijgenot dat je van een Franzoos verwacht
is in deze auto minimaal. Zij rijdt als een Audi; elk hobbeltje voel je.
Wie heeft er tips? Is er misschien iemand in de regio die tijd en zin heeft
om even onder de kap te kijken, en vast te stellen of de boven omschreven
werkzaamheden wel zijn uitgevoerd? Eventueel stukje rijden etc. Dan weet
ik wat ik voor de vakantie nog moet laten doen.
Bij voorbaat dank voor de reacties en tips. Woon in Wijchen/omg. Nijmegen. Gr. Pieter
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 19 jul 2016, 17:09

Hoi Pieter,

Welkom hier!

Heb je een Phase I (geen zichtbare uitlaten en schuine louvers in de grille) of een Phase II (2 zichtbare uitlaten en horizontale louvers in de grille)?
Welke kleur en hoeveel kilometers gelopen? Het is gemakkelijk voor ons als je dat in je voetnoot zet (zie die van mij als voorbeeld).

Ik had een 2.0T Phase II en bij mij blies de airco als die even op gang was gekomen (dus na pakweg 3 kilometer) lucht die tussen de roostertjes in gemeten 8 graden boven nul was.

De 2.0 is zo ongeveer het summum van veercomfort: hij is ondergedempt en hobbeltjes merk je bijna niet. Als je daarentegen hard tegen een verhoging aan rijdt (bv. zo'n verhoogde kruising), knal je voelbaar in de bumpstops (rubber bollen die de vering beschermen tegen te ver inveren.

Voor de airco kan je het best naar een goede aircospecialist gaan: de gemiddelde garage / dealer weet er nauwelijks raad mee en gaat meteen onderdelen vervangen. Een goede aircospecialist pakt bijna altijd goedkoper uit.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 19 jul 2016, 17:20

Hoi Heino,
dank voor de reactie.
Gaat om een Phase I (staat in voetnoot) heeft 195.000 gelopen.
Automaat. Nadere gegevens volgen.
Heb adressen etc van goede aircospecialisten. Het gaat mij er om, in een
andere auto de airco te voelen, of eens in een andere auto te rijden om e.e.a. te vergelijken. Indien ik naar een aircospecialist ga, zal deze zeggen (in 99% van de gevallen), de airco moet gevuld worden. Kassa. En dat wil ik voorkomen.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 19 jul 2016, 19:45

kan je niet ergens een temperatuur meter lenen?
zoals heino zei rond de 8 graden uit de roosters is mooi
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 19 jul 2016, 19:48

heb je aan beide kanten gevoelt? wil nog wel eens gebeuren dat er een mengklep blijft hangen
wil ook gebeuren dan ie boven/onder de 2500 toeren het wel/niet doet
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 20 jul 2016, 09:22

-de airco van mijn phase 1 had het gisteren met een buitentemp. van +30 gr. binnen 10 minuten op de ingestelde 23 gr. (ik stel de temp. niet te laag in)
-gisteren liep de bandenspanning op tot 2.7 bar na een lange rit in de hitte. Had toen ook het gevoel dat ie stuiterde op kleine hobbels
-distributieriem is volgens mij visueel niet te controleren zonder iets weg te halen. Weet dus niet of ook de waterpomp en de krukas poelie zijn vervangen. Zit er wel een nieuwe multiriem op?
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

FastEddy
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 20 jul 2016, 11:40

Het lijkt mij verstandig om naar de garage, die de airco een servicebeurt heeft gegeven, terug te gaan en te vragen waarom de airco het na die beurt niet doet. Als men dat niet weet of met een verhaal komt dat duidt op kapotte onderdelen dan kun je alsnog besluiten wat te doen: geld terugvragen voor de servicebeurt airco of ingaan op hun bod tot verdere reparatie. Alles met garantie natuurlijk; wat ook geldt voor de vervanging van de distributieriem. Eis van dit laatste een schriftelijke garantie.
Wat het "bokken" betreft: mijn VS wil de exacte bandenspanning zoals in de handleiding staat aangeven. Ik pomp mijn banden thuis zelf op. Als je dat bij een tankstation doet tel dan .2 bar op omdat je banden dan warm zijn. Uiteraard loopt de bandenspanning op bij belasting.
Mijn airco gaat pas na een minuutje of wat haar werk doen. Als je het allemaal niet vertrouwt zet dan de blower handmatig op maximaal en voel dan of er koude lucht uit de kanalen komt. Als dat niet zo is en je hebt je airco laten bijvullen dan duidt dit op een kapotte pomp; dat hoop ik dan niet voor je want dat is een erg dure grap. Deze pompen begeven het nogal eens omdat eigenaren de airco niet regelmatig aanzetten (elke maand minstens een kwartier lang).
Succes ermee!

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 20 jul 2016, 17:16

Heino schreef:
Ik had een 2.0T Phase II en bij mij blies de airco als die even op gang was gekomen (dus na pakweg 3 kilometer) lucht die tussen de roostertjes in gemeten 8 graden boven nul was.

De 2.0 is zo ongeveer het summum van veercomfort: hij is ondergedempt en hobbeltjes merk je bijna niet. Als je daarentegen hard tegen een verhoging aan rijdt (bv. zo'n verhoogde kruising), knal je voelbaar in de bumpstops (rubber bollen die de vering beschermen tegen te ver inveren.
Ter informatie: bovenstaande uitspraken doe ik op basis van het veercomfort in mijn 2.0T met 18 inch velgen/banden met voor 2.8 Bar en achter 2.5 Bar er in: het afrolcomfort is dan minder (wat meer herrie), maar het algehele veercomfort lijdt er niet onder terwijl het messcherp stuurt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 20 jul 2016, 19:19

het is een oud topic maar mijn voorbanden staan meestal op 2.3 bar. Door de temp. van de laatste dagen staan ze bij wegrijden al op 2.5 en komen dan tijdens een lange rit op 2.7. Probleem is dat bij 2.9 ik een foutmelding krijg. Heb dit al een keer eerder meegemaakt toen de monteur van mijn overigens voortreffelijke garage een band per abuis op 2.7 had gezet en ik op de terugweg naar huis een foutmelding kreeg omdat ie de 2.9 aantikte.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 22 jul 2016, 13:35

auto heeft woensdag nieuwe bandjes gekregen en de indruk ontstaat
dat zij beter stuurt/rijdt/veert en rolt.
Veergevoel is iets beter. Heb nog niet op snelweg gereden.
Algehele indruk is dus zeer positief. Airco is gelijk nagekeken en
bleek ok. Was waarschijnlijk een kort gevoel van onvoldoende functioneren in zeer hete omstandheden en
stilstaand (wel met voldoende warme motor) in een file.
Morgen de geleende twinny load monteren en een eerste proefritje
plannen op de snelweg met 2 fietsen achterop.
Nog nooit met twinny load gereden, dus spannend allemaal.
Indien het allemaal te veel rammelt en lawaai maakt blijven de fietsen thuis
en gaat het ding eraf. Volgende week zaterdag en zondag krijgt ze haar
vuurdoop en zal ze flink op de staart getrapt worden. Gezien de reis
grotendeels door Duitsland gaat zal de teller veelal niet hoger uitkomen dan 100/120........
Iedereen bedankt trouwens voor alle tips en bijdragen.
We gaan genieten van de VS!!
Na 28 jaar Saab rijden weer iets heel nieuws.
De vakantie's met Saab gingen altijd gepaard met bezoekjes aan
plaatselijke Saabgarages of afsleepbedrijven. Hopelijk blijven die ons nu
bespaard.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

FastEddy
Berichten: 228
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 22 jul 2016, 18:38

Je gaat zeker genieten. En die Twinny Load merk je niet eens, de VS lacht erom, jij hoort geen enkel geruis, je zweeft over de weg (zeker bij die snelheid, wat mij betreft de beste snelheid voor een VS) en je zult gewaardeerd worden door andere weggebruikers; want laten we eerlijk zijn: de VS is een statige wagen, une grande dame, een verademing tussen de plebejer merken als Audi enz.
Beaucoup de plaisir!

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 23 jul 2016, 10:54

Als tip voor Duitsland: mijn 2.0T reed altijd het fijnst bij 132 km/uur: lekker meezwemmen met het verkeer (dat rijdt het rustigst), om hellingen lacht hij bij dat toerental en toch lekker opschieten.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door gunther » 27 jul 2016, 21:51

GreenPetrolhead schreef:Doordat ik mijn wachtwoord niet meer wist en de beheerder niet op berichten
reageert heb ik maar een nieuw account aangemaakt.
Door een weekje vakantie en een overdosis spam heb ik je mailtje inderdaad gemist. Als je je oude account weer wilt gebruiken, laat maar even weten. Je hebt overigens ook de mogelijkheid om zelf je wachtwoord te herstellen.
koffiehoek/profile.php?mode=sendpassword
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

sansvelsatis
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:44
Locatie: Wijchen/Taroudant

Bericht door sansvelsatis » 26 okt 2016, 16:00

Hier weer Pieter. Nu met een nieuw eerder aangemaakt profiel.
Lijkt mij toch wel netjes de feedback hier te geven.
Mijn oude profiel "greenpetrolhead" schijnt niet meer te werken....

Helaas hebben we de Twinny Load niet op vakantie kunnen meenemen.
Aangekomen bij de verhuurder bleek na een testje dat door onze
gecorrodeerde stekkeraansluiting de richtingaanwijzers niet werkten.
Onze garagist was niet in staat op korte termijn een nieuwe te monteren.
Over een paar weken zal een nieuwe gemonteerd worden.
De VS heeft het over het algemeen priima gedaan.
Lekker gecruised op de Autobahn en hier en daar een pasje genomen.
Voor het eerst in 30 jaar met een volle tank van onder München naar NL
gereden. Mede ook door de grote tankinhoud. Maar toch. Zuiniger dan
de eerder gereden Saabs.

Wil toch hier middels dit Forum wel 2 dingen navragen die belangrijk zijn:
Is het normaal dat de startprocedure soms wel 2 tot 3 minuten duurt?
Wanneer ik op de startknop druk, gaat er een soort update door de software,
o.a. b.v. controle bandenspanning. Als programmaatje doorlopen is verschijnt er soms een melding in rode letters: handrem vast. Soms kan je dan gewoon wegrijden en heel soms raakt de boel vast. Na ca. 15 min. doet ze het dan weer........Is die 2-3 minuten wachttijd normaal?

2e punt is wanneer ik wil inhalen of invoegen op Autobahn de motor
veel toeren maakt en pas heel laat overschakelt. Lijkt of de motor of bak de
boel in een veiligheidsmodus gooit. Kan gewoon niet echt lekker doortrekken,
lijkt of je in een Eend zit. Misschien een bekend verschijnsel?

Wederom doe ik de oproep om eens in een VS van een buurtgenoot te
mogen rijden om e.e.a. te vergelijken. Dus iedereen in de omgeving van Nijmegen/Wijchen - reageer aub!!!!

Gelieve geen tips, wat ik allemaal zelf moet nakijken, ben geen
techneut, dit heeft helaas geen zin.
Een "buurman" heeft eens geadviseerd de VS te laten uitlezen....
Bedankt alvast voor alle tips!!!!!!!

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 26 okt 2016, 20:59

Nee, dat is niet normaal.

Maar kan je om de juiste info te krijgen, in je voetnoot je auto-uitvoering zetten met uitrustingsniveau, motortype, bouwjaar, versnellingsbak enz.? Kijk maar in mijn voetnoot hoe dat er uit ziet.
Je krijgt dan de juiste info terug en dáárvoor stel je hier zo'n vraag. 8)

Bijvoorbeeld over punt 2:
- bij een handbak (bv. de 6-versnellingsbak van de 2.0) krijg je antwoorden over een slippende koppeling
- bij een automaatbak beginnen we over noodloop en de oorzaken daarvan.
enz.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie