Even voorstellen

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
sansvelsatis
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:44
Locatie: Wijchen/Taroudant

Bericht door sansvelsatis » 27 okt 2016, 17:09

Hoi hoi Heino,

heb de boel aangepast.

Gaat dus om eerste type met de Borg Warner automaatbak.
Beige lederen bekleding met alle opties m.u.v. schuifdak.
Bouwjaar 2003. km. stand is 204.000 km. Automaakbakolie is
zover na te gaan de laatste 5 jaar niet vervangen.

Distributie, APK en grote beurt gedaan bij aankoop, enkele duizenden
kilometers geleden. Sinds aankoop in mei , reeds 4 x nieuwe banden vervangen.
Petrolhead
VS Phase l 2.0T aut.
Lancia Thema 16V (2x)
Volvo 760 turbo aut.
(Ex FIAT 130 coupe/Lancia Thema 8.32/6V/VIS,
Volvo 940, SAAB 99/90/900/9000/9-5, Lancia Beta Trevi. Whishlist: Peugeot 604/Volvo 940

Heino
Berichten: 1232
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 27 okt 2016, 19:31

Ad punt 1: ik had zelf ook de 2.0T en dan was het instappen, kaart er in op de startknop drukken, de motor start en de automatische handrem hoor je er vanaf gaan en rijden. Van kaart er in tot wegrijden is pakweg 4 seconden.
Laat je auto eens uitlezen, ik denk dat er iets op tilt staat als je zo lang moet wachten, dat is niet normaal.

Ad punt 2:
Ik heb geen ervaring met de automaatbak in de 2.0T.
Wellicht kunnen andere leden hier iets over roepen ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 28 okt 2016, 08:15

wat betreft de langdurige startprocedure, dit is echt niet normaal zoals Hein al aangeeft. Ik heb dit verschijnsel ook eens gehad en toen bleek de accuspanning te laag te zijn. Er wordt dan een heel programma doorlopen waarbij ook meldingen worden gegeven die niet kloppen.
Je kan met een eenvoudige multimeter de accu en dynamo controleren. Accuspanning zonder te starten moet >12,3 volt zijn. Accuspanning met draaiende motor moet tussen 13,5 en 14,8 volt liggen. Accuspanning met draaiende motor en grote stroomverbruikers aan (alle verlichting, achterruitverwarming) mag niet <13,5 volt zijn.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

sansvelsatis
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 15:44
Locatie: Wijchen/Taroudant

Bericht door sansvelsatis » 30 okt 2016, 10:59

Dank heren voor de tips. Er is een nieuwe accu gemonteerd bij aankoop.
Ga het laten nakijken wanneer ze over 2 weken in de garage is!
Houd jullie op de hoogte.
Gr.
Petrolhead
VS Phase l 2.0T aut.
Lancia Thema 16V (2x)
Volvo 760 turbo aut.
(Ex FIAT 130 coupe/Lancia Thema 8.32/6V/VIS,
Volvo 940, SAAB 99/90/900/9000/9-5, Lancia Beta Trevi. Whishlist: Peugeot 604/Volvo 940

Heino
Berichten: 1232
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 30 okt 2016, 11:34

Een slechte massakabel (of de verbiningen daarvan) geven dezelfde effecten als een slechte accu. Loop die dan ook na.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 23 nov 2016, 19:25

Hier weer een korte update:

Vorige week melding gekregen via boordcomputer dat er probleem/defect is met inspuitsysteem. Auto startte niet en ANWB gebeld. Uitgelezen en tevens
melding "foutcode PO120 - circuit gasklep/gaspedaalpositiesensor".
Auto door ANWB weer "rijdbaar" gemaakt, zodat rit naar plaatselijke
Renaultdealer ondernomen kan worden. Auto in noodloop.

Bij dealer auto uiteraard weer uitgelezen en melding gasklep/gaspedaal-
positiesensor vastgesteld. Tevens werkelijke storing vastgesteld, n.m. defecte injector 3e cilinder (107 euro) Bij deze reparatie als omschreven op de factuur beschreven: uit/inbouwen verstuivers, houder verstuiver en herstellen stekker smoorklephuis. Vooraf werd al opgemerkt dat indien het smoorklephuis vervangen zou moeten worden de reparatie richting de 1000 euro zou gaan oplopen. Gelukkig slechts de stekker.
De auto rijdt nu beter. Eerder hier beschreven problemen toch wel opgelost. Schakelen gaat soepeler en reactie op gas nu vlotter dan voorheen. De auto rijdt nu dus beter dan een half jaar geleden. Misschien is de injector tijdens aankoop al niet helemaal puik geweest. Toch nu pas de melding. Ben geen techneut, misschien dat hier op het forum kennis over is. Eigenlijk ook niet heel belangrijk, ze rijdt nu lekker en bijna perfect zo als een grote Franse reislimousine betaamt.

Tijdens bezoekje aan de Renault vakmensen gelijk naar de andere hier op
het forum reeds eerder omschreven klachten laten kijken. Na testrit is gebleken dat de motorsteunen vervangen dienen te worden. Dit verklaart het toch niet helemaal lekkere veercomfort wat je van de Vel Satis gewend bent. Het nemen van een verkeersdrempel is een crime. Puntje voor de volgende beurt.
Het 2e onderzochte probleem w.b.t. het starten ook opgelost.
Defecte kaartleeshouder. Dat is kassa. 400 pietermannen ex montage.
We laten het voorlopig even niet repareren. Dan maar wat langer wachten
met starten. Hier is mee te leven.


Verder willen we de 4x plastic strippen die op de deurstijlen/B-stijl bevestigd zijn. vervangen. Zijn aan de onderkant geribbeld, ik denk wel een bekend probleem. Ziet er uit als roest, maar is toch gewoon plastic. Nieuw ex Renault ca. 492 euro. 4 nieuwe gebruikte deuren
monteren is goedkoper maar geen optie........

Vraag aan de mede forumleden: is er ergens in dit landje een sloperij/
specialist of leverancier die de benodigde onderdelen (m.u.v. motorsteunen - aftermarket via Febi leverbaar) gebruikt en goedkoper kan leveren?
Alvast bedankt voor de input!
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 23 nov 2016, 19:31

Dames/Heren - om verwarring te voorkomen. Profiel Sansvelsatis en Greenpetrolhead identiek. Gr. Pieter.
P.S. ik ga dit oplossen!
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 25 nov 2016, 09:20

Pas op dat je niet te snel toestemming geeft om je gasklephuis te vervangen. Ik heb zelf in 2011 onophoudelijk de melding "storing inspuiting" gehad en de Renault-dealer heeft toe de stekker van het gasklephuis schoongemaakt en storing gewist. De dealer zei dat als de storing terugkwam, het gasklephuis met bedrading vervangen moest worden ((€800). Zelf toen het gasklephuis en de carterventilatie goed schoongemaakt (was nodig!). De gasklep bewoog eerst niet lekker door de vervuiling maar daarna weer soepel. Storing is tot op heden niet meer teruggekomen!
De kaartleeshouder is een universeel ding, misschien dat één van de forumleden er nog een heeft liggen. Het vervangen is op zich niet moeilijk maar je moet even weten hoe en wat. Zie het bestand "reparatie verlichting cc.paneel".
De 4 strippen op de deurstijlen zijn van metaal en bij mij zijn er 2 die er niet meer uitzien vanwege roest. De Renault dealer bij mij in de omgeving vroeg €250 ex btw ex montage voor 4 stuks maar dat vind ik toch te gortig. Misschien dat ik de klus zelf ga doen als de temperatuur buiten weer wat aangenamer wordt...
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 27 nov 2016, 16:54

Dank voor alle tips.
Gisteren weer melding gekregen als vorige week "storing inspuitsysteem".
Heb er sinds bezoek aan garage amper 30 km. meer mee gereden.
Dus morgen de garage maar weer bellen.
Benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hebben er ondertussen aardig de smoor in. Smoorklephuis en gasklephuis zijn hetzelfde?
Wordt vervolgd.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 27 nov 2016, 18:32

Ja
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 14 jan 2017, 21:21

Beste Forumleden.
inmiddels weer wat weken verder, nadat toch na herhaalde meldingen
"storing inspuitsysteem" de boosdoener (smoorklephuis) vervangen.
Rijden nu een maand zonder storingen en zien de toekomst weer
positief tegemoet. Kosten van smoorklephuis 340 euro ex bij de dealer.
Smoorklephuis voor de vervanging door 2 garages bekeken. Stekker
schoongemaakt etc. Dus storing heeft dus echt in het klephuis zelf
gezeten. Nieuwe matjes er in. Weer helemaal blij.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

Heino
Berichten: 1232
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 14 jan 2017, 23:26

En nou genieten ... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie