Blower werkt niet na koude start 2

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
recter

Blower werkt niet na koude start 2

Bericht door recter » 07 nov 2016, 15:20

Renault VS 3.0 dCi 2007
Het is weer kouder en opnieuw werkt de kachelblower niet tijdens een rit na te zijn gestart met een koude motor. De blower werkt normaal als er gestart wordt indien de motor enigszins op temperatuur is gekomen. Ook gedurende de zomer werkte de verwarming na behoren. Beneden ca. 10 gr buitentemperatuur gaat de blower niet aan na een koude start. Ook niet handmatig of op de stand airco of op ontwasemen.
De condens en waterdruppels op de buitenspiegels verdwijnt wel.

Zie ook mijn onderwerp "Blower werkt niet na koude start" van vorig jaar.

Inmiddels heb ik een diagnose laten uitvoeren zonder dat daar een storing werd gevonden. Inmiddels de kachelweerstand en het bedieningspaneel met rekeneenheid vervangen. Doch de storing blijft bestaan.

Het lijkt wel dat de kachelblower niet vrijgegeven wordt na de start met een koude motor. De blower en kachel achter werkt overigens dan wel normaal!
Ik heb bij een aantal monteurs navraag gedaan maar niemand heeft enig idee.

Hopelijk kan iemand mij via dit forum alsnog helpen.
Vel Satis 3.0 dCi initiale 2007

hansel

Bericht door hansel » 07 nov 2016, 20:00

Geen verstand van maar...
In de unit van de achteruitkijkspiegel zit een metertje welke omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid meet. Kan het zijn dat deze parten speelt? Ik heb de mijne wel eens moeten ontdoen van stof namelijk. Het motortje wat erin zit liep niet lekker.
VS Phase II 2.0T Expression, 2006, TEB66 Gris Eclipse

recter

Bericht door recter » 11 nov 2016, 11:14

Bedankt Hansel, het metertje in de unit van de achteruitkijkspiegel heb ik schoongemaakt die was best wel vuil, doch helaas is dit niet oorzaak.

Inmiddels wel wat verder gekomen.

Als de motor koud is en ik stop de sleutelkaart in de het sleutelsleuf ( dus het contact aanzet) werkt de verwarming normaal. Ik heb de motor niet gestart en blijft uitstaan.

Als ik de motor vervolgens start gaat de verwarming uit (display wordt zwart) , de blower stopt. Zodra de motor loopt geeft de display normale werking aan maar de blower gaat niet draaien. Ook als ik de ventilator maximaal zet of de verwarming op ontwasemen blijft de blower uit. Als de motor warmer wordt blijft de blower uit en reageert nergens op.

Na starten bij een warme motor werkt de verwarming normaal.

Het probleem zit niet in de verwarming denk ik. Na een koude start wordt de verwarming of blower niet meer vrijgegeven totdat de motor stopt.

Heeft misschien nu iemand een idee wat het euvel kan zijn of waar ik moet zoeken?
Vel Satis 3.0 dCi initiale 2007

Hans61

Bericht door Hans61 » 12 nov 2016, 13:47

ik zou toch nog een keer op de draden van de blower een multimeter aansluiten. Meet je daar een spanning die overeenkomt met de streepjes op de display maar de blower draait niet dan is toch de blower (bijna) aan zijn eind. Meet je daar geen spanning terwijl de display wel de bekende streepjes laat zien dan moet je verder terugzoeken: de multimeter aansluiten op de draden vòòr de kachelweerstand.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 132400.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

André Vos

Bericht door André Vos » 12 nov 2016, 21:26

het klinkt misschien vreemd maar gebruik je wel s de de knop op de keycard om je verlichting op afstand aan te zetten
Las laatst dat dit bij de phase 2 wel is wil voorkomen
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino

Bericht door Heino » 13 nov 2016, 22:49

Hans61 schreef:ik zou toch nog een keer op de draden van de blower een multimeter aansluiten. Meet je daar een spanning die overeenkomt met de streepjes op de display maar de blower draait niet dan is toch de blower (bijna) aan zijn eind. Meet je daar geen spanning terwijl de display wel de bekende streepjes laat zien dan moet je verder terugzoeken: de multimeter aansluiten op de draden vòòr de kachelweerstand.
Helaas: dit gaat zo niet werken.
De "Weerstand" is geen weerstand, maar een elektronische bouwsteen die de spanning-sturing vanuit de Climate Control omzet in een vermogenssturing naar/van de ventilator.
Met de multimeter zul je iets raars meten of zelfs niets, omdat de elektronische sturing (meestal een al dan niet pulsgestuurde stroomregeling) op dat moment niet de ventilatormotor als belasting ziet, maar een multimeter, die een bijna oneindige inwendige weerstand heeft.
Op de connector moet je minimaal een permanente + 12 Volt spanning meten. De ventilatormotor wordt als ik het mij goed herriner over de massaleiding gestuurd. De andere kant van de ventilatormotor hoort permanent aan massa te liggen.

Wat je wel zou kunnen doen, is met de multimeter op de connector tussen de weerstand en de ventilatormotor een weerstandsmeting naar massa uitvoeren: Als alle aansluitingen een oneindige weerstand naar massa meten, is de ventilatormotor niet in orde, waarschijnlijk door versleten koolborstels. Als je dat hebt hersteld, zou je weer weerstand moeten meten en zou na alles aansluiten de ventilatormotor het op zijn minst op één stand moeten doen (de hoogste, "vol gas" dus).

Voor zo ver als ik het mij herinner is het als volgt:
- als de ventilatormotor nog wel loopt op één stand (de hardste), is de "weerstand" kapot. Elders hier is beschreven dat één gewoon verkrijgbaar onderdeel in die "weerstand" is doorgebrand en dat kan je gewoon vervangen, waarna alle standen het weer doen.
- als geen enkele stand het nog doet, ligt een zekering er uit of de koolborstels van de ventilatormotor zijn te ver versleten waardoor ze geen contact met de rotor meer maken. Ventilatormotor uitbouwen en vervangen (forumlid Meef heeft ooit hier vermeld waar hij er eentje nieuw kocht voor enkele tientjes) óf nieuwe koolborstels er in verhelpen dit.
- de "weerstand" brandt door als er teveel stroom door de ventilatormotor loopt. Dat gebeurt meestal door zwaar lopen door versleten lagers, vaak doordat water op de motor lekt door een verstopte parafaan-afvoer.
- op de ventilatormotor zit een connector die wel eens wil doorfikken. Doorverbinden van de connector verhelpt dat.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

André Vos

Bericht door André Vos » 15 nov 2016, 18:38

net even geprobeerd, eerst de lampen op de keycard aangezet en daarna keyless gestart, resultaat een niet werkende blower
Misschien is het het proberen waard
Heb gehoord dat dat een bug in de software is en dat daar niks aan te doen is
Wat je ook kan proberen is om de auto een keer met de card in de sleuf te starten
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

christiano

Re: Blower werkt niet na koude start 2

Bericht door christiano » 27 feb 2020, 17:50

Bedankt Andre Vos.
Had vandaag hetzelfde probleem met mijn fase 2. Ventilator/blower werkte niet meer, wel de indicatie op het display (streepjes op max)
Een keer gestart met sleutelkey in gleuf, en........BINGO. Probleem opgelost, zaakje werkt weer perfect.
Christiano.

Plaats reactie