Automaat 3.5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Camjo
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:44
Locatie: Hilversum

Automaat 3.5 V6

Bericht door Camjo » 08 nov 2016, 17:40

Af en toe bij wegrijden zowel als bij koude of warme motor wil de wagen met een schok(klap) wegrijden bijvoorbeeld bij wegrijden bij stoplicht.
En geeft de wagen het gevoel (rond de 50 km/u) dat ik over een bobbelweg rij.
Zou spoelen helpen of zit ik tegen een revisie aan te kijken :(
De wagen heeft zo'n 230000 km op de teller
Vel Satis 3.5 V6 Initiale 2002

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 08 nov 2016, 18:42

Waarschijnlijk solenoids vervangen.

koffiehoek/viewtopic.php?t=980
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 10 nov 2016, 21:33

Een keer laten flushen zou ook al kunnen helpen. GS Powerflush, geven goed advies. Als flushen geen zin heeft, zullen ze dat ook niet doen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 07 nov 2017, 16:24

Ik heb hetzelfde probleem en ga hem laten Powerflushen Bij GS.
Weet iemand toevallig hoeveel olie er in de automatische versnellingsbak moet?
Ik heb er helaas geen boekje meer bij.
Alvast bij voorbaat dank voor de informatie.
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 07 nov 2017, 16:32

Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het flushen van automaten zou moeten weten hoeveel olie er in zit/moet.
Indien je t zelf doet gaat er ongeveer 1/3 van de hoeveelheid olie uit die je ook weer er in moet doen met verse olie. Daarom kun je slechts 30% wisselen per keer en moet je het een aantal malen herhalen.

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 07 nov 2017, 16:35

Ik ga het niet zelf doen, maar ik zag dat het om 2,5 a 3 liter olie zou gaan. Dat lijkt me weinig. Zou dat kunnen kloppen?
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 07 nov 2017, 20:01

Als je t zelf doet dan klopt dat ja maar zoals gezegd is dat maar 30% van het totale volume dat er in zit omdat je er niet alles uit krijgt.
Een flush firma weet echter wel wat ze moeten doen omdat dit een bak is die veel gebruikt is geworden.

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 08 nov 2017, 07:09

Volgens mij zijn er twee verschillende werkwijzen voor "Flushen":

1. de aftapmethode: de bakolie wordt eruit gehaald door op het laagste punt iets los te maken en de (liefst warme) olie eruit te laten lopen. Dichtmaken, bijvullen.
Dit moet liefst een aantal malen worden herhaald met steeds nieuwe olie, omdat pakweg 30 % van de oude olie niet uit d bak komt en zich vermengt met nieuwe olie.

2. De flushmethode: hierbij wordt een nieuwe tijdelijke kringloop aangesloten op de bak, bv. door de slang naar de oliekoeler aan te sluiten op iets (ik ben er niet bij geweest, ik heb het gelezen op het Ford Mondeo forum) waar nieuwe olie kan worden toegevoegd. Eerst gaat de oude olie er zoveel mogelijk uit en wordt nieuwe olie ("70 %") bijgevuld. dan wordt de motor gestart en de bak in werking gesteld: al draaiende wordt door de versnellingen heen geschakeld, waarbij de oliekringloop in de bak werkt en alle oude olie eruit komt. Daarbij wordt nogmaals de olie vervangen, waardoor er na verloop van tijd nagenoeg 100 % nieuwe olie in zit. Ook alle residu-meuk komt zo uit de bak. Dit wordt dan uitgevoerd met een flush-installatie door een automaatbakkenspecialist.

That's all I know.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 10 nov 2017, 13:12

Methode 2 is precies wat ik ga doen.
Maar weet iemand precies hoeveel olie er in de automaat bak gaat?
Dit ter controle van de hoeveelheid olie in de bak.
Er gaat nl. precies zoveel olie terug in als dat er uit is gegaan. En dan is mijn vraag: Wat als er te weinig olie in de bak zat? Hoeveel moet er dan precies in zitten?
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 10 nov 2017, 14:44

Ik meen dat Er alleen gebruik wordt gemaakt van de Aisin Warner SU 1 5/1 bak als automaat en daar gaat 7,5 liter vloeistof in.

Jappi
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 mei 2012, 23:23
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jappi » 10 nov 2017, 16:09

Inderdaad, dat is de bak waar we het over hebben.
Ik ben zojuist terug van de garage en het Flushen lijkt al iets geholpen te hebben. Hij schakelt "zachter" en vooral het optrekken bij een stoplicht gaat iets soepeler. Na ongeveer 1000km zou het allemaal nog iets beter moeten gaan.
Voorlopig ben ik tevreden. Ik zal over een tijdje laten weten hoe het er mee staat.
Iedereen bedankt voor de informatie.
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane en nu een Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG-G3.
Mijn echtgenote een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Mijn dochter een Megane 1.6 op LPG-G3.
En nu voor de zomer een Megane CC 2.0 16V automaat

Plaats reactie