Diverse klussen aan de 3,5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV

Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door WillemV » 04 dec 2016, 14:04

Langzaam maar zeker wordt de VS 3,5 V6 op het juiste niveau gebracht doordat het achterstallig onderhoud aangepakt wordt.
- de staande stabilisator stangetjes aan de voorkant vervangen. Hoera, geen gebonk meer en strakker sturen.

- de rechter spiegel in z'n geheel vervangen, wel even gewroet met de anti diefstal bout. Deze zit bij de scharnieren en dmv een verlengde 10 mm dop uiteindelijk los gekregen. De rest is appeltje eitje, spiegelkappen eraf en demonteren die handel. :D :) daarna weer gemonteerd. Er kan weer fatsoenlijk door de ori spiegel gekeken worden.

De volgende klus wordt het vervangen van de multiriemen, incl rollen, morgen maar bestellen. Als dat geklaard is moet ik toch echt aan de handremkabels. Op de brug zag ik dat je daar vreselijk slecht bij kan. :(
En omdat er toch wat te wensen is wil ik de autom. bak nog laten spoelen.

Maar goed ik wilde wat bezig zijn in de winter en dat is gelukt. :)

Gr.
WillemV
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV

Bericht door WillemV » 05 dec 2016, 18:46

Het voordeel van een wat oudere auto kopen en dit forum is dat jullie alles al eens meegemaakt hebben en ook nog hebben gedocumenteerd. Waarvoor dank.

Ik las een topic over koelvloeistof en ja hoor, ook bij deze VS moest er een halve liter koelvloeistof in het tankje.

Denk dat ik maar een check-list ga maken van wat jullie allemaal aan de hand hadden. Scheelt weer uitdenken waar ik tegen aan ga lopen. :)

Gelukkig waren de multiriemen wel bij Brezan aanwezig. Die kunnen er dus van de week opgezet worden. :wink:

skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox » 06 dec 2016, 08:58

Lekker bezig, zo te lezen! Dingen waar ik met mijn 2002er tegenaan liep:

* rubbers stabilisatiestangen voor + achter (door garage laten vervangen)
* zelfstellende spiegels met een eigen wil (zelf gefixt)
* aircodisplay knipperde (zelf gefixt)
* defecte navi bedieningseenheid (door een bedrijf in Eindhoven laten repareren)
* bonkende automaat (spoelen + selenoids laten vervangen)
* lekkend koelvloeistoftankje, scheurtje op de naad (garage)
* slechte massa achterlicht (massapunt schoongemaakt)
* defect rempedaalknopje/sensortje (zelf gefixt)

Misschien heb je er wat aan :)
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

WillemV

Bericht door WillemV » 06 dec 2016, 20:21

Ik kom vanzelf wel weer op de lijn. 😇

WillemV

Bericht door WillemV » 17 dec 2016, 16:40

Vandaag de achterste kleine stabilisator stangen geplaatst.

Toen de plastic kappen onder en aan de rechterzijde losgehaald. Dit alles om de multiriemen te vervangen. Maar de oliekeerring achter de krukaspoelie blijkt wat te lekken.

Op naar brezan en daar werd niet duidelijk welke oliekeerring besteld moest worden.
Heeft iemand het originele nummer voorhanden?????

Want ik ben nu niet verder gegaan met de multiriemen, want anders moet de zooi tweekeer los.

Gr. Willem

WillemV

Bericht door WillemV » 18 dec 2016, 10:48

De Dialogys gedownload, maar ik kon deze gegevens niet installeren. Foutmelding in Java.

Ik ben dus nog steeds op zoek naar het originele nummer van de oliekeerring, welke achter de krukaspoelie zit.

Alvast bedankt.

Willem

Hans61

Bericht door Hans61 » 18 dec 2016, 11:04

Ik ben niet zo bekend met de 3.5 motor maar bij misterauto zie ik een krukaskeerring staan, weet niet of dat m is
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV

Bericht door WillemV » 18 dec 2016, 12:48

@Hans, ik heb diverse onderdelen sites bekeken en alleen bij winparts krijg ik een oliekeerring te zien. Maar of het de juiste is?

In het ergste geval moet ik bij de Renault dealer dat ding bestellen. Maar dan betaal ik vermoedelijk de hoofdprijs......

WillemV

Bericht door WillemV » 19 dec 2016, 18:58

Gelukkig is met een VS geen dag hetzelfde. Sta ik met de VS te wachten op m'n vrouw, uiteindelijk een half uur, radio gezellig aan. Klap deze er in ene uit en komt er ook een melding dat m'n handrem in storing is. Ik nog geprobeerd te starten, maar niets kan er meer gedaan worden. &#%$£+

Het lijkt er sterk op dat de accu leeg is getrokken door de radio plus het onderliggende computersysteem.

Van pure ellende de ANWB gebeld en daar wachten er nu op.

Wat een ..... zooi

André Vos

Bericht door André Vos » 19 dec 2016, 20:51

Dan is je accu ook niet 100% als je m na een half uur al leeg hebt getrokken
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

WillemV

Bericht door WillemV » 19 dec 2016, 21:15

De ANWB kwam en gelijk de accu getest. Basis waarde was 800 CCA en er werd gemeten 58 CCA en 11,14 volt. Daarna de auto aan de startkabels en gestart. Daarna is hij achter mij aan naar mijn huisadres gereden en opnieuw de accu doorgemeten dit na tien minuten rijden werd de waarde van 649 CCA en 12,52 volt gemeten. Zijn bescheiden mening was dat de accu goed was.

De accu is naar alle waarschijnlijk leeggelopen doordat de computer ook al die tijd "aan stond".

Als er een andere stelling is dan hoor ik het graag.

Voorlopig doet ie het weer. :)

Ashvan

Bericht door Ashvan » 20 dec 2016, 19:53

1 ding wat ik weet is dat de vs de accu snel leeg trekt als de motor niet loopt.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

André Vos

Bericht door André Vos » 20 dec 2016, 21:20

als de meter nog 58 cca aangeeft betekend dat de accu helemaal leeg is.
Aangenomen dat je een +- 100ah accu hebt en er nog ongeveer 20ah inzit, zou dat betekenen dat er 80 ah uitgegaan is in een half uur.
Dat zou betekenen dat het stroom verbruik van de vs 160 ampere is als ie stil staat
Aangezien de 3,5 een 150 ampere dynamo heeft kan je nagaan dat er in dit verhaal iets niet klopt
Ik hou het op een verotte accu, hij zal er nu misschien nog op starten maar het is wachten totdat ie t begeeft
100% zeker weten doe ik dit niet want het is lastig om op afstand een conclusie te trekken zonder te meten
Lijkt me verstandig de accu goed op te laden en dan nog s goed door laten meten
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Heino

Bericht door Heino » 20 dec 2016, 21:29

Mwah.
Ik heb het ook meegemaakt: buiten koud en nat, radio aan, licht aan, blower (verwarming) aan, achterruit ontwaseming aan en rijden maar. De koude start daarvóór lukte prima, maar vrat stroom. In die omstandigheden werken zoveel stroomvreters dat de stroom-zuipschuit evenveel of méér stroom afneemt dan de speciale watergekoelde dynamo kan maken. Ondanks dat je rijdt, laadt de accu dan nauwelijks of niet bij. Als je dan de auto uitzet en er zelf in blijft zitten met de radio aan, zijn er diverse systemen die stroom blijven vreten: radio/navigatie/telefoon (dat is één eenheid die dan aan staat en voluit stroom nodig heeft, ook al doet hij op dat moment niets) en ook de inspuitcomputer komt dan niet in de ruststand, maar staat in de diagnosestand. En ja, dan gaat het snel en zit je zo onder de hoeveelheid lading die je nodig hebt om je inmiddels afgekoelde motor weer op gang te krijgen.

In de jaren na het verschijnen van de Vel Satis hebben Mercedes en BMW óók te maken gehad met hetzelfde probleem: ook bij hen sleten de accu's bij het leven en waren de accu's snel leeg in de winter. Het indertijd daarvoor overwogen 48 Volt boordnetsysteem (met in het vliegwiel geïntegreerde dynamo/startmotorcombinatie) heeft niet doorgezet, in plaats daarvan is de elektronica-generatie verbeterd (= doet hetzelfde met minder stroom) en zijn de accu's verbeterd.

Wat je nu merkt is een eigenschap van deze auto en daar blijf je tegenaan lopen: zet de auto zoveel mogelijk op slot (= computers in slaap) en ga niet met de radio aan in de auto zitten in de winter. Ga in de winter ook zuinig om met wat je allemaal tegelijkertijd aan hebt staan (blower op max, licht aan, achterruitverwarming aan enz. enz.).

Het is qua ontwerp en uitvoering een al wat ouder beestje, hier en daar "cutting edge" qua luxe en techniek destijds, en daar loop je zo nou en dan wel eens tegenaan.

En voor de rest nu je dit weet gewoon lekker rijden en elke 4 jaar een nieuwe accu (als je vier jaar haalt).

Nog zo'n vreemd verschijnsel?
Zet de auto met een goede accu maar eens ruim een week buiten in de vrieskou op slot zonder hem te gebruiken en kijk maar eens of je hem nog gestart krijgt ... Is mij diverse keren niet meer gelukt, wat reden was om die periode in die omstandigheden te beperken tot 4 dagen door er na 4 dagen een stuk mee te gaan rijden (= accu opladen). Dan is het geen enkel probleem meer ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV

Bericht door WillemV » 21 dec 2016, 11:15

Ach, laat ik het maar Frans karakter noemen. 😋

Plaats reactie