Diverse klussen aan de 3,5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 30 dec 2016, 10:40

Ik heb de drieknops bij de plaatselijke sub-dealer Frank Mol in Zaandam besteld. Het is een originele en wordt op basis van het VIN voor mijn VS geregeld, daarna wordt de sleutel ingelezen. De kosten zijn €183,50, als je het snel zegt dan is het niet veel. 😉
Voor hetzelfde ding geïnformeerd bij Ahrend Zaandam en daar moest de sleutel totaal €200,00 kosten.

Volgens de ANWB monteur en de accu specialist is de VS met al z'n systemen best kwetsbaar voor koude, zeker als er niet teveel mee gereden wordt. Maar als je af en toe met de VS een kwartier rijdt, dan komt het goed. 😇
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 03 jan 2017, 09:30

Heino schreef:Ik weet niet waar je hem hebt staan of hebt gestald, maar wellicht is een druppelladertje een oplossing? Die heb je al voor 15 Euro. Maar dan moet je wel een lijntje naar de 230 Volt kunnen leggen.

En trouwens hoezo zo weinig met je VS rijden?
Rijden moet je met dat ding! Genieten! :shock:
Ja, heb inderdaad al overwogen om de auto aan een druppellader te hangen. Ik heb een garage waar de auto nét in zou passen en waar ook een stopcontact is.

Haha, zou best meer willen rijden, maar wil dan wel een doel hebben. Een beetje rondjes rijden om het rondjes rijden vind ik ook zowat. Het is dat vrouwlief een lease autootje heeft (Audi A1) en we daarmee eigenlijk de meeste kilometers maken nu. Straks met een tweede kindje gaat dat bijna niet meer passen, dus dan zouden we weer vaker de VS kunnen pakken. Tot en met september reed ik ook dagelijks met de VS naar mijn werk, maar ik werk nu op 5 minuten fietsen :D Dus daar is de auto ook niet voor nodig.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 03 jan 2017, 16:25

skyfox schreef:
Heino schreef:Ik weet niet waar je hem hebt staan of hebt gestald, maar wellicht is een druppelladertje een oplossing? Die heb je al voor 15 Euro. Maar dan moet je wel een lijntje naar de 230 Volt kunnen leggen.

En trouwens hoezo zo weinig met je VS rijden?
Rijden moet je met dat ding! Genieten! :shock:
Ja, heb inderdaad al overwogen om de auto aan een druppellader te hangen. Ik heb een garage waar de auto nét in zou passen en waar ook een stopcontact is.

Haha, zou best meer willen rijden, maar wil dan wel een doel hebben. Een beetje rondjes rijden om het rondjes rijden vind ik ook zowat. Het is dat vrouwlief een lease autootje heeft (Audi A1) en we daarmee eigenlijk de meeste kilometers maken nu. Straks met een tweede kindje gaat dat bijna niet meer passen, dus dan zouden we weer vaker de VS kunnen pakken. Tot en met september reed ik ook dagelijks met de VS naar mijn werk, maar ik werk nu op 5 minuten fietsen :D Dus daar is de auto ook niet voor nodig.
Ik rij de vel satis graag zonder doel hoor :)
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 03 jan 2017, 16:38

Ashvan schreef:
skyfox schreef:
Heino schreef:Ik weet niet waar je hem hebt staan of hebt gestald, maar wellicht is een druppelladertje een oplossing? Die heb je al voor 15 Euro. Maar dan moet je wel een lijntje naar de 230 Volt kunnen leggen.

En trouwens hoezo zo weinig met je VS rijden?
Rijden moet je met dat ding! Genieten! :shock:
Ja, heb inderdaad al overwogen om de auto aan een druppellader te hangen. Ik heb een garage waar de auto nét in zou passen en waar ook een stopcontact is.

Haha, zou best meer willen rijden, maar wil dan wel een doel hebben. Een beetje rondjes rijden om het rondjes rijden vind ik ook zowat. Het is dat vrouwlief een lease autootje heeft (Audi A1) en we daarmee eigenlijk de meeste kilometers maken nu. Straks met een tweede kindje gaat dat bijna niet meer passen, dus dan zouden we weer vaker de VS kunnen pakken. Tot en met september reed ik ook dagelijks met de VS naar mijn werk, maar ik werk nu op 5 minuten fietsen :D Dus daar is de auto ook niet voor nodig.
Ik rij de vel satis graag zonder doel hoor :)
Haha, ik ben al blij als ik eens met de VS kan rijden. Meestal rijdt vrouwlief in de auto. 😇😉
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 03 jan 2017, 16:50

WillemV schreef:
Ashvan schreef:
skyfox schreef:
Heino schreef:Ik weet niet waar je hem hebt staan of hebt gestald, maar wellicht is een druppelladertje een oplossing? Die heb je al voor 15 Euro. Maar dan moet je wel een lijntje naar de 230 Volt kunnen leggen.

En trouwens hoezo zo weinig met je VS rijden?
Rijden moet je met dat ding! Genieten! :shock:
Ja, heb inderdaad al overwogen om de auto aan een druppellader te hangen. Ik heb een garage waar de auto nét in zou passen en waar ook een stopcontact is.

Haha, zou best meer willen rijden, maar wil dan wel een doel hebben. Een beetje rondjes rijden om het rondjes rijden vind ik ook zowat. Het is dat vrouwlief een lease autootje heeft (Audi A1) en we daarmee eigenlijk de meeste kilometers maken nu. Straks met een tweede kindje gaat dat bijna niet meer passen, dus dan zouden we weer vaker de VS kunnen pakken. Tot en met september reed ik ook dagelijks met de VS naar mijn werk, maar ik werk nu op 5 minuten fietsen :D Dus daar is de auto ook niet voor nodig.
Ik rij de vel satis graag zonder doel hoor :)
Haha, ik ben al blij als ik eens met de VS kan rijden. Meestal rijdt vrouwlief in de auto. 😇😉
Mijn vel satis is nu kapot dus rij er helemaal niet in.
Heb nu een laguna 3 gekocht.
De 3.5 v6 vind ik zo fijn rijden dat ik hem niet weg wil doen.
Koppen moet ik demonteren en laten controleren.
Is nu half uit elkaar maar heb steeds geen tijd om hem af te maken.
Binnenkort maar eens tijd maken want in de zomer wil ik er wel weer mee gaan toeren.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 jan 2017, 17:00

Ai, dat is minder.
Succes met sleutelen.
Een V6 Benzine kapot? Dat komt niet veel voor ...
Koppakking?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 03 jan 2017, 17:03

Heino schreef:Ai, dat is minder.
Succes met sleutelen.
Een V6 Benzine kapot? Dat komt niet veel voor ...
Koppakking?
Dat dacht ik ook maar blijkbaar komt het heel veel voor.
Overal waar ik voor een hele motor informeer is het altijd koppakking of haarscheurtjes in de blok. Ik hoop dat het bij mij de koppakking is dan kom ik er nog goed vanaf. Maar eerst wegbrengen en laten afpersen en vlakken.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 jan 2017, 18:12

Sterkte / succes !
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 05 jan 2017, 10:21

Succes daarmee, Ashvan. Hopelijk is het daarmee opgelost. Gek dat al die blokken hetzelfde euvel hebben en bijna nooit wat anders. Aan de andere kant, bij de V6 diesel hoor je ook voornamelijk over inzakkende zuigers...

Enfin, suc6 met de reparatie en hopelijk weer snel lekker toeren met de wagen :D
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 06 jan 2017, 18:41

skyfox schreef:Succes daarmee, Ashvan. Hopelijk is het daarmee opgelost. Gek dat al die blokken hetzelfde euvel hebben en bijna nooit wat anders. Aan de andere kant, bij de V6 diesel hoor je ook voornamelijk over inzakkende zuigers...

Enfin, suc6 met de reparatie en hopelijk weer snel lekker toeren met de wagen :D
Thnx, ik hoop ook dat het daarmee opgelost is.
Meestal is het de achterste kop omdat die zo ver achterin tegen het schutbord aan ligt en word hij dus een stuk warmer dan de voorste kop.

Ik rij ook nog eens op lpg dus dat zal ook wel een beetje geholpen hebben.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 06 jan 2017, 23:37

Op benzine wordt hij heter met te weinig ingespoten benzine (te arm lopen) en bij LPG juist bij teveel LPG (te rijk lopen) ...
Wellicht kan je dat controleren om herhaling te voorkomen?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 07 jan 2017, 13:04

Was al eens gecontroleerd maar misschien idd nog een keer ergens anders laten doen voor de zekerheid. Heb ook geen flashlube, misschien is dat ook iets om in te laten inbouwen want de vs heeft geen hydraulische kleppen helaas. En om straks weer een keer de koppen los te halen zie ik niet zitten.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jan 2017, 18:28

Abusievelijk mijn voornemen tot het vervangen van m'n handremkabel bij een topic over het blijven hangen van de startknop neergezet.

Indien dit door de moderator verplaatst kan worden dan is dat mooi, anders pech.

Het verloop van de handremkabel exercitie zal ik eel hier neerzetten.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 11 jan 2017, 16:10

Soms zit het mee en soms gewoon niet. De handremkabel is niet verwisseld. De aluminium isolatie kreeg ik niet los. Daarnaast kreeg ik wel de handremkabel deels los van de module, maar onvoldoende om hem te verwijderen. Ik ga mij beraden op een vervolg.....

Wat anders er is een kleine olie lekkage bij het oliefilter. Iemand dat al eens aan de hand gehad?

Daarnaast heb ik sterk de indruk dat het drukvat van de koelvloeistof lek is. Er ligt pal onder dat drukvat liggen sporen van koelvloeistof. Heeft iemand dat nog liggen?

Gr.
Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 11 jan 2017, 18:18

- olielekkage? Is die (vlak) BIJ het oliefilter of lekt het oliefilter? In het laatste geval helpt alleen vervanging, schoonmaken van het pasvlak en monteren met een met olie ingesmeerde pakking op het oliefilter.
- drukvat? Nooit tweedehands kopen, altijd nieuw.
Dit is m.i. een verbruiksartikel en de gevolgkosten van een defect tankje kunnen enorm zijn ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie