Diverse klussen aan de 3,5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 11 jan 2017, 20:47

Heino schreef:- olielekkage? Is die (vlak) BIJ het oliefilter of lekt het oliefilter? In het laatste geval helpt alleen vervanging, schoonmaken van het pasvlak en monteren met een met olie ingesmeerde pakking op het oliefilter.
- drukvat? Nooit tweedehands kopen, altijd nieuw.
Dit is m.i. een verbruiksartikel en de gevolgkosten van een defect tankje kunnen enorm zijn ...
Hoe ik het olie gebeuren moet oplossen weet en begrijp ik wel, maar het ging mij om of dit bij meerdere VS 3.5 voorkwam.

Het drukvat nieuw halen kan, maar als iemand een goede heeft liggen dan heb ik er geen problemen mee.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 12 jan 2017, 22:25

Volgensmij gaan alle koelvloeistof reservoiren op den duur lekken.
Je kan ook niet zien of deze goed is want het zijn haarscheuren die het probleem meestal veroorzaken.

Bij mij is het ook altijd nat bij de oliefilter. Maar ik vermoed dat het de oliefilterhuis is.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 13 jan 2017, 06:06

Ashvan schreef:Volgensmij gaan alle koelvloeistof reservoiren op den duur lekken.
Je kan ook niet zien of deze goed is want het zijn haarscheuren die het probleem meestal veroorzaken.

Bij mij is het ook altijd nat bij de oliefilter. Maar ik vermoed dat het de oliefilterhuis is.
Ik ga maar eens kijken hoe en wanneer ik eea kan oplossen. Ik zal iedergeval een drukreservoir bestellen en eens horen of er div. O-ringen e.d. Vervangen moeten worden bij het oliehuis.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 31 jan 2017, 14:52

Door persoonlijke omstandigheden gedwongen om de VS naar de garage te sturen en zij hebben het volgende gedaan:
- multiesnaren vervangen.
- handremkabel plus achterremblokken.
- kleppendeksel ivm lekkage vervangen.
- bougies vervangen omdat de boel toch open lag.
- koelvloeistofreservoir vervangen ivm lekkage.
- nieuwe drieknops sleutel.

Het mag gezegd worden dat de VS weer top rijdt en we kunnen voorlopig weer vooruit. 🎉😉

Gr.
Een blije VS rijder
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 02 feb 2017, 12:08

Mooi zo, veel fijne kilometers gewenst!
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 02 feb 2017, 19:00

Dankjewel, ik had liever zelf geklust maar de omstandigheden waren even anders. Hoe dan ook, hij rijdt weer top. En deze bak gaat voorlopig niet weg.

Gr.
WillmV
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 feb 2017, 01:22

En lekker genieten nu!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 17 mar 2017, 18:32

Luitjes,

De linker voordeurgreep heeft een klein eindkapje waaronder je een sleutelgat hebt. De andere grepen hebben ook van die eindstukken die je m.i. Niet kan verwijderen. Nu zijn die drie eindstukken bij mij lelijk.

Hebben jullie daar een oplossing voor?
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 17 mar 2017, 21:26

De eindkapjes zijn als volgt te verwijderen: als je deur open doet en tegen de schoot van het slot aankijkt, zie je een stift die je kan uitdraaien tot ie niet verder kan. Vervolgens kan je het eindkapje uitnemen.
Ik kwam er achter toen ik het slot van mijn linker achterdeur moest vervangen, wat eigenlijk een simpele klus is als je weet hoe het zit (maar dat geldt natuurlijk voor alles)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 18 mar 2017, 07:54

Ik zal vandaag even kijken of ik je uitleg begrijp. 😋

Van de eindkapjes is het chroom er geheel of gedeeltelijk af.

Ik overweeg om deze met chroomlak opnieuw te spuiten. Of anders plasti dip mat chrome.

Volgens de dealer zijn de kapjes niet meer te bestellen.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 18 mar 2017, 09:12

Er staat een tekening in het bestand MR354VELSATIS5.pdf op blz. 51 A-2 (Organen in portieren buitenste portierhandgreep). Je hebt een Torx 20 nodig en je draait de blokkeerschroef (stift) los tot hij blokkeert (dus niet doordraaien om m er uit te krijgen). Hou er rekening mee dat als je het eindkapje er uit haalt, de deurhandgreep los kan komen. Dus ik zou niet gaan rijden zonder de eindkapjes.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 19 mar 2017, 18:40

Even gekeken bij de VS en bij de voorgenoemde wpb bladzijde.

De eindkapjes worden per stuk eraf gehaald en dan in de plastidip mat Chrome gezet. Ik zal tzt foto's maken.

Maar.....als iemand nog drie onbeschadigde eindkapjes heeft liggen, dan wil ik die natuurlijk graag overnemen. Of een dealer weet die die dingen nog heeft liggen.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 06 mei 2017, 10:25

De laatste tijd toch weer geklapper aan de achterkant van de VS. Terwijl dit na het plaatsen van andere schokbrekers praktisch weg was. Het hele gebeuren toch maar weer nagelopen en......de reserveband plus de kunstofbak lag los in
de achterbak, dus boel vastgedraaid met een mooi resultaat.
Het klapperen is nu weer naar een acceptabel niveau.

We blijven vrolijk rijden in deze topper en dat met 250.000 km. 🙂
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 23 sep 2017, 09:29

Het klapperen aan de achterkant is weer terug. Jammer, masr helaas. Moet toch maar kijken of ik die dikke stabilisator buizen kan bestellen en dan vervangen.

Daarnaast eindelijk de uiterst links achter pakeersensor vervangen.
De auto aan de achterkant op wat planken gereden en de sensor, die achter de uitlaat zit, binnen tien minuten vervangen.

Eindelijk een gemakkelijk klusje aan de VS.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

MarcoW
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 24 sep 2017, 08:18

Hm dat is balen Willem. Is dat wel een klus die makkelijk te doen is?

Plaats reactie