Diverse klussen aan de 3,5 V6

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 21 jan 2018, 16:02

Vandaag de VS een nieuwe achterveer gegeven. Na twee uur zat ook dat ding er op. Met veerspanners kom je een heel eind en als je daarnaast de stabilisatorstangetje weghaalt en de schokbreker dan komt het helemaal goed.


Maar...........kort daarop nam mijn vrouw de VS mee en naar 200 mtr is zij omgekeerd omdat de auto geen vermogen meer had.

Haar verhaal is het volgende: nadat de sleutel erin gestopt vond zij het vreemd dat er geen lampjes plus het schermpje ging branden. Toch gestart en zonder problemen weggereden. En na 200 mtr terug omdat zij het niet vertrouwde.

Ik ben toen zelf de accu gaan meten en die had 12,5 volt, voldoende dus.
Daarna de sleutel in de gleuf en de startknop in gedrukt. Behoudens een korte tik geen respons.

Kapje van de relais eraf en door mijn schoonzoon de startknop in laten drukken. Ik hoor onder het blok een korte tik en daarna niets.

Nu heb ik voor een uur de accu losgekoppeld om daarna nogmaals een poging tot starten te doen. Update: heeft tot niets geleid.


Ik begin een beetje moedeloos te worden van deze auto. Wat is er nu weer aan de hand? Kan iemand in de buurt van Zaandam de computer uitlezen zodat de foutmeldingen bekend worden.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 22 jan 2018, 20:58

Zou je graag helpen Willem maar helaas woon ik HEEEEEL ver weg,

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 23 jan 2018, 08:10

Marco,

Iedergeval bedankt. De auto wordt vandaag opgehaald en de startmotor gaat daarna gerepareerd worden.

De problemen die ik de afgelopen periode lopen echt uit de pas.
Vermoedelijk krijgt de volgende eigenaar er geen toestanden meer mee, want ik heb denk ik alles zo'n beetje gehad.
Het is een fantastische auto, maar ik ben er klaar mee.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 469
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 23 jan 2018, 10:02

Willem, jammer van de irritante problemen, maar is de lekstroom eigenlijk niet telkens de boosdoener, >0,5 A is onacceptabel maar moet te vinden zijn.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 23 jan 2018, 11:47

Sinds zondag staat de dame stil en de handrem staat vrij. Daarnaast gebruik ik de handsfree sleutel niet meer.

Nu staat de accu op 12 volt, dat is dus opgelost......denk ik.

Maar constant dit en dan dat.

In de komende periode kijken wat de dame weer uit gaat vreten.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 04 feb 2018, 13:32

Vandaag de auto maar weer onderhanden genomen. De accu met de multimeter verbonden om de het ampere verbruik te meten. Al de zichtbare zekeringen gecheckt en...... geen terugval van ampere gebruik.

Daarna de boel weer teruggezet en een rondje gereden.

Opnieuw de multimeter en de accu geschakeld, de ampere verbruik stond op 0,70 milli ampere, om het kwartier de stand gecheckt en pas na een uur ging het verbruik naar......0,03 milli ampere. Ik snapte er niets van dus de gehele procedure, incl. starten van de VS tot 2x toe hethaald.

Al met al snap ik het niet meer, want de accu is wel met twee a drie dagen leeg.

Ik krijg toch echt het idee dat de accu op de een of andere manier verrot is.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 04 feb 2018, 13:42

Hoeft niet.
Als je een kapotte diode in je dynamo hebt, krijg je exact hetzelfde verschijnsel.

Hoe kom je daar achter?
1. de beste manier:
(DIT GAAT NIET MET EEN DIGITALE MULTIMETER, DIE IS METEEN KAPOT ALS JE HET PROBEERT)
Door iemand te zoeken met een gelijkstroom Ampèretang. Dat is een stroommeter die je met een klem om de te meten kabel heen hangt.
Met een volle accu zet je de motor uit en meet je de strooom die door de dikke rode kabel loopt die aan je dynamo zit. De stroom daarin moet met motor uit nul zijn. Als er wel stroom doorheen loopt ben je toe aan een andere dynamo, omdat er een diode is doorgeslagen.
2. Door de dikke rode kabel die naar je dynamo loopt af te koppelen en enkele dagen af te wachten.
3. Door het toch te proberen met de Ampère meetfunctie met motor uit: als je een degelijke oude (analoge?) meter hebt met een 30 A meetbereik, lukt je dat wel.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 04 feb 2018, 17:14

Ja, dat wordt doormeten en al je verhaal klopt moet de dynamo gemaakt worden.

Maar ik las ook dat stelmotor van de rechterkoplamp een oorzaak kan zijn. Als deze op de een af andere manier spanning geeft, dan loopt dat via de dynamo.

Ik laat de boel wel doormeten, want de komende periode heb ik niet echt tijd.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 04 feb 2018, 19:20

Dat van de stelmotor kan ik uitsluiten. De koplampen stellen zich zelf met een vloeiende beweging. De stelmotor is dus niet defect en geeft dan ook geen problemen met de dynamo. Ook klapt er geen zekering.

De dynamo laad trouwens keurig de accu op (14,8 volt) en is d.m.v. het diagnoseschermpje. (Code 4112).

Wel realiseer ik mij dat in ene dat ik in nov./dec. de automatische deurvergrendeling aangezet heb, zodat de deuren op slot gaan zodra ik 10 km/p uur rij.
Deze van de week, voordat ik de ampere ging doormeten, deze vergrendeling gedeactiveerd. Misschien is dit onbewust de boosdoener.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 06 feb 2018, 12:47

Vandaag, 6-2-18, de VS laten checken bij een electronica spec. Wat bleek, het knopje van de deurvergrendeling, die op de console, bleef hangen. Maar alleen als je het op knopje op automatisch sluiten zet.
De dynamo was nergens defect.

Daarnaast had ik er wel een zware accu in, maar het ding hield onvoldoende spanning vast en bij een zware belasting zakte hij in no-time naar de 300 cca en de voltage zat dan ook op 10, 6 volt.

Er zit nu een agm accu in die meer berekend is op de belasting van het computersysteem van de VS.

Ik ga het de komende weken zien.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 469
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 07 feb 2018, 08:55

zou me niet verbazen als dit inderdaad de oplossing is. De accu en de startcapaciteit is erg belangrijk, ik heb al een tijdje een Bosch S5 008 accu en zelfs met dit weer start de auto na een week stilstand zonder problemen. De accu is ook wat hoger (190 mm) dan de eerdere Coldax accu maar past eigenlijk perfect.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 16 jun 2018, 13:37

Het is alweer een tijdje terug, maar vandaag weer geklust.

Verleden jaar de rubbers van de achterstabilisator vervangen, maar de dame ging weer rammelen. De auto op de brug gezet en de reactiestangen plus de rubber en klemmen losgehaald.

Twee krimpkousen van 25 mm op maat geknipt, gelijk aan de breedte van de rubbers, daarna over de stabilisatorstang geschoven. Toen even de brander erop, kan ook met een aansteker oid, de tweede krimpkous over de eerste geschoven. De procedure van krimpen nogmaals uitgevoerd en de ori rubberbus over de twee krimpkoesen gedaan, daarna de klem erop gezet. Hetzelfde aan de linkerkant gedaan en de nieuwe reactie stangen gemonteerd. RESULTAAT IS DAT DE DAME NIET MEER RAMMELT. En dan bedoel ik echt niet rammelen, want met alleen de rubbers hoorde en voelde ik toch wat geschok en een mini rammeltje.

Nu nog 3 solinoids voor de automaat bak bestellen en dan is de auto weer perfect.

Gr.
Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door WillemV » 29 dec 2018, 10:29

De automatische versnellingsbak is bij GS Powerflush geflushed en het resultaat is meer dan geweldig. Geen gebonk en geen geslip van de bak.

Wel kwam ik een lekkage tegen. Net naast de bak is met vier of vijf een trapezium rvs plaatje van ongeveer gemonteerd en daar lekt het.

Geen idee wat er achter zit. Dus van de week bij de Renault specialist maar eens een analyse laten opmaken. Als het een krukas keerring is dan is het een probleem van jewelste. Helaas geen foto's gemaakt.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 469
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door Hans61 » 29 dec 2018, 15:05

ik lees steeds meer positieve geluiden over de powerflush. Mijn 3.5 staat nu op 122000 (maar is wel 15 jaar) en het schakelen verloopt in ieder geval zonder gebonk. Wel hoor ik de bak een licht gierend geluid maken als ik met temp. rond het vriespunt start en wegrijd. Dit geluid is na de eerste 200 meter weer weg.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Re: Diverse klussen aan de 3,5 V6

Bericht door WillemV » 29 dec 2018, 17:33

Ik moest er twee uur voor rijden, maar ik kan het je aanraden.

Stuur gs powerflush een berichtje met je opmerkingen over de bak en je krijgt vrij snel een reactie.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Plaats reactie