Automaat spoelen
Automaat spoelen
Omdat ik mijn automaat wel wat "hard'' vind schakel zit ik er over te denken om een keer de bak te laten spoelen.
Ik had hier al wat over gelezen natuurlijk op dit forum, maar de tijd staat ook niet stil dus misschien dat de spoeltechnieken wat veranderd zijn. Er is een bedrijf die niet de powerflush doet (wat dus blijkbaar niet goed is voor de VS) maar dit doet : http://automaat-spoelen.nl/verschillende-methodes/
Zijn er misschien ondertussen meer mensen hier met ervaring van de bak spoelen, en hoe of waar hebben jullie dat dan laten doen, en was het resultaat bevredigend ?
Ik had hier al wat over gelezen natuurlijk op dit forum, maar de tijd staat ook niet stil dus misschien dat de spoeltechnieken wat veranderd zijn. Er is een bedrijf die niet de powerflush doet (wat dus blijkbaar niet goed is voor de VS) maar dit doet : http://automaat-spoelen.nl/verschillende-methodes/
Zijn er misschien ondertussen meer mensen hier met ervaring van de bak spoelen, en hoe of waar hebben jullie dat dan laten doen, en was het resultaat bevredigend ?
Veel begrijp ik niet van de discussie om een bak te laten spoelen vanuit de idee om "vuil" weg te halen. Mijn automaat rijdt al bijna 400.000 km. en schakelt nog steeds zijdezacht. Ik rijd wel altijd rustig met 'la grande dame', wellicht heeft dat er ook mee te maken. Het "harde" (?) schakelen heeft m.i. dan ook niets te maken met een vuile bak; Renault geeft duidelijk aan dat de olie af fabriek levenslang meegaat en dus nooit vervangen hoeft te worden, mits er geen calamiteiten met de bak zijn geschied. Ik denk dus dat je de oorzaak van het "harde" schakelen elders moet zoeken. Lees de draad over dit onderwerp er nog maar eens op na. Er staan voldoende "redenen" om de bak aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Succes!
Ed
Succes!
Ed
Nog niet laten doen, geen tijd gehad nog maar even een reactie op FastEddy. Ik rijd ook wel rustig, vooral de eerste 10/15 minuten, maar ik ben sowieso de 4e eigenaar dus ik weet ook niet hoe de anderen er mee hebben gereden. Verder valt het op dat als ik even een stukje autobaan heb gereden dat dan het schakelen eigenlijk heel soepel gaat, dus misschien moet de olie eerst echt goed warm zijn(?) Verder nog het hele verhaal van de kleppen gelezen dus ik wacht wel even af, het is ook niet zo dat het superstorend is, dus ik heb nog geduld.
Hoi,
Mijn VS phase I heeft feitelijk dezelfde klachten en dan alleen bij de Drive. Als ik bij het stoplicht sta dan wil de bak nogal eens een schok geven. En ook ik weet niet hoe de andere eigenaren met de bak omgingen.
Wel weet ik dat als je rustig schakeld, van zijn achteruit naar drive, dan pak de bak wat rustiger op.
Ik kijk het nog even een maand of wat aan en dan ga ik de solinoids bestellen en laat ze plaatsen door de in een ander topic genoemde specialist in Nijkerk. Het probleem zit het nl.daarin.
Normaliter ga ik zelf aan de gang, maar door wat problemen kan ik dit soort klussen niet meer doen.
Mijn VS phase I heeft feitelijk dezelfde klachten en dan alleen bij de Drive. Als ik bij het stoplicht sta dan wil de bak nogal eens een schok geven. En ook ik weet niet hoe de andere eigenaren met de bak omgingen.
Wel weet ik dat als je rustig schakeld, van zijn achteruit naar drive, dan pak de bak wat rustiger op.
Ik kijk het nog even een maand of wat aan en dan ga ik de solinoids bestellen en laat ze plaatsen door de in een ander topic genoemde specialist in Nijkerk. Het probleem zit het nl.daarin.
Normaliter ga ik zelf aan de gang, maar door wat problemen kan ik dit soort klussen niet meer doen.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002
Hallo allemaal, mijn naam is Marco en heb sinds enkele weken een VS 3.5V6 Initiale automaat uit 2005 met 357000 op de klok.
Mijn automaat schakelt ook hard, HEEL hard en heeft tussen de 3 en de 4 iets dat ze blijkbaar flaring noemen. Dan lijkt t alsof de bak vrij schakelt en dan BAM in de 4 springt.
Hij doet dit alleen als de bak/motor warm is, dus pas na een Km of 20-30. Koud merk ik niks.
Ik wil ook graag mijn olie verversen of de bak laten spoelen. Ik denk persoonlijk dat het hard nodig is.
Mijn automaat schakelt ook hard, HEEL hard en heeft tussen de 3 en de 4 iets dat ze blijkbaar flaring noemen. Dan lijkt t alsof de bak vrij schakelt en dan BAM in de 4 springt.
Hij doet dit alleen als de bak/motor warm is, dus pas na een Km of 20-30. Koud merk ik niks.
Ik wil ook graag mijn olie verversen of de bak laten spoelen. Ik denk persoonlijk dat het hard nodig is.
Re: Automaat spoelen
Ik ben vandaag in Uden geweest bij GS. Prima vent en prima werk. Hij legt alles netjes uit en bij het maken van de afspraak vraagt hij wat info zodat er bepaalt kan worden of de bak kapot is of gespoeld kan worden. Vandaag dus laten spoelen. Dat die olie levenslang meegaat (volgens Renault) is volgens mij een fabeltje. Er kwam echt bagger uit die bak. Compleet zwarte olie met heel veel bezinksels er in. De auto is tenslotte al 11 jaar oud. Heeft 200.000 km gereden. Nadat de bak weer ingeleerd was moet ik zeggen dat er heel veel verschil is. Hij rijdt helemaal top en zijdezacht. Schakelen voel je niet en het overslaan bij vol gas geven is helemaal weg. Dus toch niet de solenoids hoeven ies van GS is wel dat je om de 80.000 km de bak laat spoelen. Kostte mij nu 305 euro. Maar ik vind het de auto waard. Ook maar gelijk nieuwe banden, nieuwe voorremmen, nieuwe veren en schokbrekers, APK gedaan. Voorlopig niet op vakantie dan maar
Re: Automaat spoelen
Fijn dat alles nu weer lekker werkt.
Hou je wel elk kwartaal een keertje via de peilstok het niveau, de kleur en reuk van je automaatolie in de gaten?
De olie mag niet naar verbrand ruiken en de olie mag eigenlijk niet zwart worden, hij moet de originele kleur behouden.
(Bij mijn Mondeo is dat helder rood en die olie is recent ook ververst omdat er een bruine zweem in kwam)
Hou je wel elk kwartaal een keertje via de peilstok het niveau, de kleur en reuk van je automaatolie in de gaten?
De olie mag niet naar verbrand ruiken en de olie mag eigenlijk niet zwart worden, hij moet de originele kleur behouden.
(Bij mijn Mondeo is dat helder rood en die olie is recent ook ververst omdat er een bruine zweem in kwam)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.
Re: Automaat spoelen
Mijn ervaring met verschillende auto's is dat de olie best zwart kan worden ook al zijn de verversingsintervallen gevolgd.Heino schreef: ↑19 dec 2018, 16:43Fijn dat alles nu weer lekker werkt.
Hou je wel elk kwartaal een keertje via de peilstok het niveau, de kleur en reuk van je automaatolie in de gaten?
De olie mag niet naar verbrand ruiken en de olie mag eigenlijk niet zwart worden, hij moet de originele kleur behouden.
(Bij mijn Mondeo is dat helder rood en die olie is recent ook ververst omdat er een bruine zweem in kwam)
Bedenk dat de helft van de olie in de koppelomvormer bij een automaat achterblijft bij verversen.
Zolang het niet verbrand ruikt en vol schilfers zit (een paar schilfers is ok) zou ik me geen zorgen maken. Ik zou bij zwarte olie wel minstens nog een keer verversen.
Ik heb de differentieel olie van mijn Safrane na 180d km ververst. Was pikzwart. Handbak van mijn Clio en een Saxo idem dito
Dus toch wel aan te raden om ook die eens te verversen.
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k
Re:
Deze link is hersteld.WillemV schreef: ↑09 aug 2017, 17:12Het is wellicht zinvol om dit ook door te nemen.
http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoe ... .php?t=980
1989 R25 V6 Injection LPG @337k (motor 140k) (vanaf 2019 in het verkeer)
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k
1991 R25 Baccara aut. @294k (motor 200k) (donor)
1993 Clio 1.4 RN @176k