3.5V6 Automaat Phase2 uit 2005 met 357.000km

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 18 apr 2018, 07:58

Ja, je kan heel goed bij het oliefilter. 8)
Ik krijg de indruk dat je een vervangend stangetje moet plaatsen om het losse alu deel weer vast te krijgen.

Het rammelen blijft ook bij mij een irritatie. Alleen zit het met name aan de achterkant. Ik zag dat het recentelijke vervangen stab rubber aan de bovenkant van de stang wat opkrult. Dat ga ik verhelpen door er wat krimpkous tussen te doen. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gebruikersavatar
E.M.Provoost
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:33
Locatie: Zaandam

Bericht door E.M.Provoost » 18 apr 2018, 15:48

Aloha,

oliefilter van een 3,5 v6 is zeer makkelijk te bereiken.
linkervoorwiel er af kunstof inspectieluikje verwijderen en voila daar is het oliefilter.

Gr Mike

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 30 jun 2018, 17:52

Mijn VS recent eens voorzien van nieuwe olie en filters alsmede nieuwe remblokken.
Ook rammelt de voorkant als een wilde gek (vooral rechts) dus ik dacht ik monteer ook 2 nieuwe stabi armpjes. 2 originele zaten natuurlijk muurvast dus dat is met de zaag gebeurd.
Na vervanging, nog steeds rammelen :x
Binnenkort maar eens de veerpootlagers/hoofd stabi/fusees e.d. controleren en nieuwe APK er op.

Wat me ook ergert is het volgende:
Als ik de auto start en wegrijdt gaan de deuren op slot. Direct daarna begint de radio te storen. Zet ik de klimaat regeling een seconde of 5 uit en dan weer op "auto" dan is de storing opeens weer weg. Iemand een idee?

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 06 aug 2018, 06:42

Vorige week iets nieuws:
Ik rij gewoon op een buitenweg, niks aan de hand. Opeens allerlei meldingen op het scherm, de jongedame in het dashboard begint allerlei foutmeldingen te geven (inspuiting defect, contoleer emissie) en de auto slaat af. Erg vervelend omdat de stuurbekrachtiging ook stopt en de airco t niet meer doet.
Gek genoeg kon ik m wel weer starten zij het dan met enige moeite.
De auto reed wel alleen in half vermogen.
Gisteravond weer, erg link in t donker met de lichten uit.
Iemand al eens meegemaakt?
Ik wil m vandaag even aan de clip hangen maar hebben jullie een idee? Ik heb ook t idee dat ik benzine ruik en dat het verbruik erg hoog (nog hoger) is.

Hans61
Berichten: 499
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 06 aug 2018, 11:28

Ik zou eerst de basis zaken controleren: accuspanning motor uit >12,3 v? en met draaiende motor > 13,8 v?. Accu Polen en massa verbindingen goed?.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 06 aug 2018, 20:24

Ja t zal wel zoiets onnozels zijn als dat ja.
Toen hij gisteravond uitviel kreeg ik allerlei rare meldingen van de ESP, ABS enz. Ik heb ze niet allemaal gezien, was te druk bezig om te sturen naar een parkeervak (gelukkig was dat niet op de snelweg of een van de vele wegen hier in de buurt waar je niet kunt stoppen.

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 06 aug 2018, 20:55

Marco,
Vergeet niet dat de accu voor heel veel problemen kan zorgen.
En kijk ook even of de dynamo nog zijn werk doet.

Daarna de clip er overheen jagen.

Succes.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 06 aug 2018, 20:59

En check ook de massakabel tussen je motorblok en de carrosserie eens goed: als die ergens bijna door is (of slecht contact maakt), gaat je auto ergens anders massa halen en dan krijg je exact de verschijnselen die jij beschrijft.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 08 aug 2018, 08:08

Dank voor de tips allemaal, ik ga er mee aan de slag.

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 08 aug 2018, 13:30

Net eens gemeten aan de accu, in ruste meet hij 12,12V en terwijl de motor draait 14,1V.
De accu eens nader bekeken, +pool zat los, niet zodanig dat ik m eraf kon pakken maar wel kon ik m draaien zonder moeite.
Accupool eens eraf genomen, helemaal los gemaakt, goed op de pool gedrukt en nogmaals vast gedraaid. Nu zit hij echt vast.
M.i. ZOU t kunnen zijn dat het hiermee (in combinatie met de extreme warmte) te maken heeft. Klem net te los gegaan, auto gevoelig, bam uitvallen/storingen.

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 08 aug 2018, 15:12

Ik deel je mening.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 08 aug 2018, 15:17

Ik zal zelf ook de beide polen maar eens nalopen en extra goed vastzetten.

Baat het niet dan schaadt het niet.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 09 aug 2018, 07:26

Ik heb ook meteen gisteravond alle storingen gewist, dat waren er nogal een paar en de meest vreemde allemaal.
ABS systeem had er zelfs 6, beetje onlogisch ook.
Viel ook allemaal niet te rijmen welke storingen er allemaal waren maar 1 ding hadden ze bijna allemaal: Voedingsspanning.

M.i. zou ik nu goed moeten zitten (voor zover je dat niet altijd al zit in de comfortabele zetels van de VS)
Nu alleen nog de bakolie en solenoids wisselen. :oops:

MarcoW
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 10 aug 2018, 11:26

Vandaag ook de 362.000km gepasseerd. Hoezo Renaults zijn slechte wagens met veel problemen? Toegegeven, het is een zeer gevoelige auto die meteen reageert op allerlei dingetjes zoals lage accuspanning maar ik ben er toch tevreden over.
Ik lees op t forum echter ook net een verhaal over het "bijstellen van de solenoids"? Ik dacht dat die er gewoon in geklikt moesten worden en klaar?

RenaultFrank
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Bijstellen

Bericht door RenaultFrank » 11 aug 2018, 07:37

Normaal gesproken zijn de solenoids vanaf de levering al goed ingesteld. Bij zwaardere slijtage kunnen ze bijgesteld worden. Zit ook een papiertje bij hoe dat werkt maar is een lastig proces doordat je iedere keer weer de deksel moet openmaken en dat is bij de 2.0T geen pretje. Bij mij komt er nu een andere bak in uit een Laguna II met 122.000 km.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Plaats reactie