3.5V6 Automaat Phase2 uit 2005 met 357.000km

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 03 sep 2018, 18:28

Vandaag EINdelijk eens de olie vervangen in de bak. Zwart als motorolie kwam er uit en maar liefst bijna 5 liter. Dit vond ik vreemd aangezien ik las her en der dat er meestal maar 2-3 liter uit komt.
Even veel olie er in gekiepert weer en de motor gestart en de pook in alle versnellingen gezet.
Peilen levert een maximaal niveau op van 75 graden terwijl de olie niet warm was, de auto had wel net 6km gereden...... Vond ik ook vreemd.
Solenoids heb ik (nog) niet vervangen aangezien ik eerste geadviseerd werd om de olie eens te doen.
Moet wel zeggen dat koud schakelen een stuk soepeler gaat met nieuwe olie.

Ik maak me alleen zorgen over het hoge niveau van de bak en de lading olie die er uit kwam.

Ook nog eens naar hek klonkende geluid gekeken waar ik gek van word ik de auto. Stabi stangen waren al vervangen, veerpootlagers lijken niet kapot (al zie ik wel wat roest aan de bovenste veerschotels, fusee's en stuurkogels zijn goed (autos is ook net gekeurd trouwens), ik weet t niet meer..... Iemand ideeen?
Wel vond ik aan de rechterkant bij t voorwiel een aluminium koker die van de draagarm naar voor loopt en vast zit met een metalen buit en 2 bouten. Die buis was kaafrot bovenaan en heb ik verstevigd met 2 stukjes plaat. Die alu koker zit aan de draagarm zijde los. Kan zo enkele milimeters verschuiven. Iemand een idee waar dat ding voor is?
Die fijne plaat aan de onderzijde ook weer eens vast gezet (kan nu weer los GRMBL). Die schijt bouten gaan altijd vast zitten en breken af bij al die platen .

WillemV
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 03 sep 2018, 18:44

Mooi dat je de olie heb vervangen en die 5 ltr zou ik mij niet te druk maken. Als het huidige peil maar goed is.

Ik heb achter in ook dat geklonk gehad. En ik had alles al vervangen.
Maar.... toen herinnerde ik het advies voor mijn Peugeot 605. Daar waren geen correcte stab. rubbers te krijgen. Ik moest er maar twee x twee krimpkousen tussen de stab. rubbers doen.

Dit heb ik dus ook bij mijn nieuwe stab. rubbers (achter) gedaan en de vel satis rijdt weer subliem.

Baat het niet dan schaadt het niet. :wink:

Gr.
Willem
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

RenaultFrank
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Draaiende moter

Bericht door RenaultFrank » 05 sep 2018, 08:27

Misschien ten overvloede, versnellingsbakolie moet gepeild worden met draaiende warme motor.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 05 sep 2018, 12:47

Ja heb ik gedaan, gepeild met draaiende motor. Op de peilstok staan 2 waardes 35 en 75 graden, de olie die ik er in deed was uit de kan dus koud en toch stond hij draaiend op het niveau van 75.
Het is bij mij duidelijk bij de voorwielen, goed merkbaar als je door een put rijdt of ongelijke weg.

RenaultFrank
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Peilen

Bericht door RenaultFrank » 05 sep 2018, 14:01

Dit is de uitleg van het werkplaatshandboek:

De controle van het peil mag UITSLUITEND op de volgende manier gebeuren:
1 Zorg dat de auto horizontaal staat.
2 Vul de automatische transmissie met dezelfde
hoeveelheid olie als is afgetapt, om de olie
voorlopig op peil te brengen (ongeveer 3,3 liter).
3 Laat de motor stationair draaien.
4 Sluit het diagnoseapparaat aan en begin de
communicatie met de rekeneenheid van de transmissie.
5 Als de temperatuur 75 ± 1 °C is geworden, verwijdert u de peilstaaf en moet het peil liggen in de zone van de twee bovenste merktekens (G)
(kant 75 °C).
Als dit niet zo is, voegt u olie toe bij draaiende motor (let op dat de controle absoluut plaatsvindt bij 75 °C en controleer het peil opnieuw).

N.B.: de peilstaaf heeft een indicatie op 35°C, dit mag alleen gebruikt worden bij een controle en het bijvullen bij draaiende motor, en dit moet bevestigd worden met het diagnoseapparaat.
G = zone van het maximumpeil

Helaas wil de foto niet uploaden.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 08 sep 2018, 19:35

Hmmm, dat maakt t wat ingewikkelder helaas.
Ik heb in ieder geval net zo veel olie er in gedaan als wat er uit kwam.

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 09 sep 2018, 08:07

de alu kokers zitten er om de bodemplaat aan te bevestigen. Bij mijn vorige VS kon je de kokers niet bewegen en bij mijn huidige weet ik niet ben er nog niet onder geweest. De boutjes waarmee de bodemplaat vast zit draai ik met een klein steeksleuteltje los en vast want de contramoer zit in aluminium (en vast is vast zou mijn vader zeggen).
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1232
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 09 sep 2018, 13:45

"Vast" is één slag minder dan kapot, zei mijn vader altijd .... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 09 sep 2018, 18:54

Ha die kende ik niet, ook zo'n mooie veelzeggende uitdrukking.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 11 sep 2018, 16:09

Ik roep altijd kwart slag voor afbreken.
De rechter koker zit vrij los in de kant aan de veerpoot, kan echt een cm bewegen en maakt een tikkend geluid. Zit er over te denken om er PUR in te spuiten (in de koker dan)
Of zou t kunnen zijn dat de veerpootlagers zodanig weg zijn dat er een knokkend geluid te horen is? Ik zie de zijkant van de schotel een scheur over een groot stuk hebben, of zou dat moeten? Geen zin om de troep uit elkaar te halen om er achter te komen dat t zo moet.

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 12 sep 2018, 07:28

ik heb begrepen dat de koker met een soort pen aan de draagarmzijde in de carrosserie steekt. Kan je daar niet een stukje rubber opzetten die de speling opheft. Ik zal vandaag eens even aan de rechter veerschotel voelen/kijken of de "scheur" daar zo hoort te zitten zoals je bedoelt .
Ik moet zeggen dat de VS die ik nu heb aan de voorzijde veel strakker veert, zonder bijgeluid ook op richels. Is ook een phase 1 dus het kan wel.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 12 sep 2018, 15:00

bij mijn veerschotels kan ik niets bijzonders ontdekken. De schotel heeft een opening (onderbreking) in de opstaande rand. Daar zit een verticaal stuk waar het begin van de schroefveer tegenaan valt. Misschien dat je die onderbreking in de opstaande rand hebt gezien.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 456
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 12 sep 2018, 15:00

bij mijn veerschotels kan ik niets bijzonders ontdekken. De schotel heeft een opening (onderbreking) in de opstaande rand. Daar zit een verticaal stuk waar het begin van de schroefveer tegenaan valt. Misschien dat je die onderbreking in de opstaande rand hebt gezien.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 23 sep 2018, 15:18

Sinds de bakolie wissel heb ik nu zo'n 500 km gereden waaronder een lange rit naar Almere en terug.
De Bak schakelt STUKKEN beter, nauwelijks nog "flaren", af en toe eens en schakelen gaat een stuk mooier. Ik denk dat ik nog eens een wissel doe dan heb ik 75% gehad denk ik zo.
Ze staat nog steeds te koop overigens, nu dus met een mooier schakelende bak.

MarcoW
Berichten: 123
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Re: 3.5V6 Automaat Phase2 uit 2005 met 357.000km

Bericht door MarcoW » 11 jan 2019, 16:59

Van de week was ik op weg naar Maastricht. Met 240pk een vrachtwagen ingehaald toen opeens t.h.v. vliegveld Beek:
PIIIEEEEPPPPPP Uitlaatgassysteem defect, Inspuiting defect. Auto leek op noodloop te gaan maar ik kon 100 km/u handhaven.
In Maastricht aangekomen voor t stoplicht eens de motor uit gezet en gestart (dat hielp de vorige keer namelijk) maar helaas. Storing is hardnekkig.

Dus vandaag maar eens even de ECU uitgelezen en wat denk je..... Nokkenas sensor Bank 1 defect. De vraag is alleen: Wat is bank 1. Na veel zoeken is het (uiteraard) de achterste dus voor 20 euro een nieuwe besteld. Komende week misschien al binnen en er op hobbiën.

Plaats reactie