Lekkage remolie, verlies koelwater

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Lekkage remolie, verlies koelwater

Bericht door Hein Tunnissen » 31 aug 2017, 08:27

VS lekt remolie en niet zo zuinig ook! Zichtbaar aan de onderzijde van de motor. Bovenop zijn versnellingsbak en motor schoon en droog. Als ik het rtemolietankje tot max vul, zie ik het aan de onderzijde zo wegdruppelen. Na enige tijd ligt het koppelingspedaal bij de eerste aanraking plat op de grond. Secundo: verlies van koelwater. Niet zichtbaar onder de auto. Na vullen tot max na circa 500 km zeker 1,5 cm onder max. Thermometer in auto staat dan nog wel op normaal, evenmin waarschuwingen van het systeem. Voor koelwater-kwestie denk ik aan lekkende waterpomp, voor remolie heb ik voorlopig geen oplossing. Zijn dit twee afzonderlijke problemen die toevallig gelijktijdig optreden (zijn ontstaan) of is er een verband tussen die twee? Onnodig te vertellen dat de motor na vullen van de twee tankjes als een zonnetje rijdt! KM-stand: 365365 (30-08-2017). Houd me aanbevolen voor jullie adviezen cq ideeën. Dealer? Zo ja, welke?
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2018: 395.850 km

Hans61

Bericht door Hans61 » 31 aug 2017, 18:32

Het koelvloeistof verlies wordt bijna zeker veroorzaakt door een lekkend expansievat. Ik heb het ook gehad en dit is eenvoudig te constateren door onderaan het vat te voelen. Kost als ik me goed herinner ronde €55.
Remolie die zichtbaar is aan de onderzijde van de motor is volgens mij afkomstig van de koppelingscylinder tussen motor en versnellingsbak. Kan ook het ontluchtingsnippel zijn van de koppelingscylinder die niet goed afsluit, die zit ook op de bak maar dan aan de buitenzide. Ik hoop voor jou dat het laatste het geval is.
Ik zie geen relatie tussen beide problemen.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hein Tunnissen

Bericht door Hein Tunnissen » 31 aug 2017, 19:52

Dank je, helder antwoord. Het grote probleem is dus de remolielekkage, wat ik zelf ook al vermoedde. Als het die interne koppelingscilinder is, zijn de rapen wel gaar niet? Subframe wegslopen. motor en bak scheiden, afijn de hele rataplan! Wel een dingetje!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2018: 395.850 km

Plaats reactie