Renault dealers en verstuivers (2.2 DCi)...

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
FastEddy
Berichten: 227
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Renault dealers en verstuivers (2.2 DCi)...

Bericht door FastEddy » 26 sep 2017, 14:37

Terugkomend van vakantie, op de A61 in Duitsland: wagen houdt in, een grote zwarte rookwolk die mijn achterliggers zowat verblindt, gestopt, Renault Route Service gebeld en weggesleept naar een dealer in D. Bevinding van de Duitse dealer: verstuiver(s) kapot (zitten er pas 165K kms in). Verwachte reparatiekosten ergens tussen 2-2,5K Euri. Doe ik dus niet en dus zorgt de RRS dat de wagen gerepatrieerd is.
Mijn garagemannetje (geen Renaut dealer) vertrouwt blind op de bevinding van de "Duitse Renault expert", schroeft de verstuivers er uit en brengt ze naar een specialist die ze test; resultaat: alle 4 de verstuivers werken nog als nieuw. Alles nog even schoongemaakt en er terug in geschroefd. Maar de wagen wil niet starten, d.w.z. een paar secondes loopt hij als op 2 cilinders en dan wordt alles weer stil. Drukopbouw te weinig? Laten slepen in zijn versnelling kan niet want het is een automaat. We zoeken verder. Naar een Renault dealer brengen ga ik niet (meer) doen. Alleen al de diagnose zal meer kosten dan de wagen waard is.
Moet ik na 390.000 km. dan toch afscheid gaan nemen?
Tsss...

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 26 sep 2017, 15:06

EGR? Geen idee of ie er op zit maar heb ik gehad bij mijn Peugeot Expert 2.0 HDi. Roken als een wilde gek, geen vermogen en afslaan.

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 26 sep 2017, 18:48

- grote zwarte roetwolk: dat lijkt wel een tevéél aan brandstof
- verstuivers werken prima
- dan spuiten ze wellicht teveel in t.g.v. een elektrisch probleem (in de aansturing van de verstuivers)?
- meet eens of de verstuiver-aansturing geen sluiting heeft
- nog steeds geen idee? In dat geval zou ik één voor één een verstuiver losgooien en kijken hoe de motor wil lopen: als hij op een gegeven moment op 3 poten gaat lopen is de 4e (losse) poot op dat moment de oorzaak ....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

FastEddy
Berichten: 227
Lid geworden op: 15 mei 2008, 08:13

Bericht door FastEddy » 02 okt 2017, 16:14

Na een eerste eindbevinding en een second opinion daarop blijkt het een gesprongen koppakking te zijn. En nou kunnen we de zaak wel openmaken maar wat komen we dan nog allemaal tegen. Mijn dierbare super de luxe en comfortabele Franse vriendin en ik nemen -na 390.000 kilometer, afscheid aan de poort van de sloperij.....

Dank aan al die leden van het forum die mij 11 jaren lang hebben voorzien van wetenswaardigheden, tips en een goed clubgevoel!

Groet,

Ed L.

MarcoW
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 02 okt 2017, 18:51

Wat jammer zeg. Sterkte met t verlies.

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 okt 2017, 17:07

Wat jammer! :oops:
Maar wél 390.000 km volgehouden! :shock:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie