Blower gestopt en aircoknopje doet het dan wel en dan weer n

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
WillemV

Blower gestopt en aircoknopje doet het dan wel en dan weer n

Bericht door WillemV » 16 okt 2017, 08:34

Mannen,

Allereerst doet de blower het sinds dit weekend niet. In de console worden wel de streepjes mee of minder, maar voor de rest doet ie niets.

Diverse topic doorlopen en ik zie een diversiteit aan oplossingen. Wel weet ik dat er twee weken terug erg veel water overlast was aan de passagierszijde nadat ik de wasstraat in geweest was. Ik ga ieder geval kijken of de blower vast zit.

Daarnaast nog een vreemd fenomeen: als ik iets aanklik bij de verwarmingsunit in de console, dan gaat het lampje van de airco uit en dat in combinatie met het knopje van de automatische instelling of als ik de combiknop (blower en achterruitverwarming aanzet). Soms gaat het aircolampje weer spontaan aan onderweg, maar ook wil het gebeuren dat dit pas na een herstart van de motor en dus de moeder computer plaatsvindt.

Nu hoop ik niet dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.

Graag enige adviezen in deze.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino

Bericht door Heino » 16 okt 2017, 08:52

Het kan zijn dat je blower is vastgelopen en dat hij (te)veel stroom trekt.
Losmaken en bekijken/smeren/vervangen is het devies. En verhelp meteen de oorzaak van de wateroverlast (verstopte afvoeren in de parafaanbak).
Nieuwe blowers zijn blijkbaar goedkoop nieuw te krijgen in het buitenland (ik meen dat Meef er eentje goedkoop vond. Dat staat nog ergens op dit forum).

De verschijnselen in de Climate Control (CC) zouden daar mogelijk mee verband kunnen houden: als de blower teveel stroom trekt kan het zijn de de CC daarvan raar gaat doen. In elk geval is de CC niet gecodeerd (dus die kan je vervangen door een willekeurige andere van hetzelfde type). De dealer kan de CC uitlezen en evt. ook resetten.

(Elders op dit forum wordt nu gesproken over een sloopwagen. Wellicht kan je preventief de CC daaruit opvragen?)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV

Bericht door WillemV » 16 okt 2017, 10:08

Ja, ik ga de blower zo wie zo nalopen. En de sloper staat in rotterdam.

Ik ga voor vandaag de gehele cc maar uitzetten en dan zsm onder het dasboard kruipen.

WillemV

Bericht door WillemV » 16 okt 2017, 14:58

Gelukkig is de blower is weer werkende. De ventilatormotor uit het huis gehaald en de contacten en stekkers ingespoten met contactspray.

Daarna de stekker wat heen en weer bewogen en alles doet het weer.
Wel heb ik het idee dat de ventilatormotor op zijn einde raakt. Ik ga dus op ebay o.i.d. kijken naar een nieuwe.

Tevens lijkt het erop dat de climate control ook weer functioneert.
Dat zal de tijd leren.

WillemV

Bericht door WillemV » 16 okt 2017, 15:28

Even een nabrander: heeft iemand toevaliig het onderdeelnummrr van de ventilatormotor? Het is voor de vs 3.5 v6 uit 11/2002 phase I.

Vellie

Bericht door Vellie » 02 nov 2017, 17:00

http://www.karosserieteileshop24.de/REN ... 211_642.28

Hij is er nog. Ik begreep toen dat dezelfde motor ook in sommige Alfa's zit.

Vergeet niet om de oorzaak te verhelpen: de afvoerkanalen in de paravaanbak schoon te maken, anders heb je het snel weer. Staat hier ergens ook beschreven. Ruitenwissers verwijderen, de plastic kappen verwijderen en links en rechts helemaal in de hoeken de afvoerkanalen schoonmaken, daar zitten vaak blaadjes en andere troep in.

WillemV

Bericht door WillemV » 02 nov 2017, 17:43

Bedankt voor het meedenken. De parafaan en de onderliggende ruimtes zijjn nu schoon. Ik zal ze wel regelmatiger checken

Plaats reactie