Navigatie en radio op zwart na maand met lege accu

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Sjapp

Navigatie en radio op zwart na maand met lege accu

Bericht door Sjapp » 15 apr 2018, 20:11

Heb reserve VS 2005 nu van stal gehaald en gas in laten bouwen. 3 jaar geschorst gehad en elke 2 maand rondje rijden. Laatste 3 maanden was accu helemaal leeg. Ik lees hier dat dit de oorzaak kan zijn van radio en navigatie helemaal 'dood'. De geschakelde 12+ bij de versterker heeft geen spanning, zekeringen ok. De leads op dit forum noemen wel vaker dat navigatie niet tegen lege accu zou kunnen, maar ik lees geen oplossingen ? Wat te doen om de boel weer aan de praat te krijgen ?
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

RichTrip

Bericht door RichTrip » 16 apr 2018, 08:28

Betreft dit een Phase I of een Phase II?

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 08:47

Het is een Phase2 2005/2006, met grote versie navigatiescherm en joystick satelliet op middenconsole. Audioversterker in handschoenenkastje....

RichTrip

Bericht door RichTrip » 16 apr 2018, 12:17

Het begint allemaal bij de versterker. Als je stelt dat de geschakelde + geen spanning heeft, dan ligt het probleem niet bij het audio systeem.
Dus toch maar eens de zekeringen en spanninngsvoorziening nalopen. Werkt het Airco/ECC systeem wel?
Het feit dat de navigatie niet meer zou werken na langdurige spanningsuitval, dat ken ik niet. Dat geldt in ieder geval niet voor dit systeem.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 12:48

Richtrip, bedankt voor aandacht. Airco en temp regelunit op dashboard werkt wel goed. Ik las hier en op andere forums vaker dat accuwissel, lege accu etc kan leiden tot volledig uitvallen van specifiek navigatie. Nav-cd-speler geeft ook geen geluid of reactie. Vermoed zelf dat er een geheugenbatterijtje aan de orde kan zijn, zoals in een PC... Maar als jij het niet herkent, moet ik inderdaad beginnen met alle bedrading nalopen. Te beginnen of nog ergens een zekering in de kabelboom zou zitten. In geval van nood gauw terug naar de sloop om alles uit mijn oude VS 2006 te slopen....Misschien dat vervangen van audio en/of radiobediening kan helpen...

RichTrip

Bericht door RichTrip » 16 apr 2018, 13:45

Als er al iets mis zou zijn met de navigatiecomputer, dan leidt dat niet tot het niet aanwezig zijn van de constante + achter de versterker in het dashboardkastje.
Heb je de 20A zekering onder de asbak ook gecontroleerd? Daar zit de audio + navigatie ook achter. Echter ook nog wat meer dingen die het wel lijken te doen, maar goed, controleren is 100% zeker weten ;)

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 13:50

OK, dat geeft hoop...op vinden oorzaak buiten de kastjes. Ik ga komend weekend alles eens uitbouwen en zal berichten ! Dank zover ! :?

Heino

Bericht door Heino » 16 apr 2018, 20:27

Volgens mij is het juiste verhaal m.b.t. dode navigatie als volgt:
Als de auto geheel spanningsloos wordt gemaakt, dient eerst de navigatieDVD (ja, ik ken het verhaal alleen van de Phase II) er uit te worden gehaald, in elk geval de schuifknop daarvan naar links en het systeem tot rust laten komen.
Als je dat niet doet start de navigatie niet meer op.

Ik heb dat zelf als volgt geïnterpreteerd:
Als je een update doet, merk je dat de DVD's een compleet operatingsysteem voor de Carminat unit bevatten. Als je e.e.a. niet goed afsluit, krijg je ongeveer het zelfde effect als een PC met een lege BIOS-batterij: hij komt niet meer opgestart. Aangezien Renault hiervoor geen ondersteuning bood/biedt, kon je in die gevallen alleen een nieuwe navigatieunit laten plaatsen: dan verdienen ze weer wat.
Dit is geen officieel verhaal, zo heb ik het uit ervaring begrepen.
Ik heb in de handboeken noch in de gebruiksaanwijzing gelezen wat je moet doen met een "dooie unit".
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 20:46

Mooi Heino dat je ondanks verkoop VS nog wil helpen op dit forum. Je boodschap is minder gunstig. Typisch een staaltje van toch wat over het hoofd zien bij het ontwerp van zo'n complete wagen. Overigens hoorde ik vandaag van de garage waar de sloop VS staat dat hij het dode navigatie probleem een paar maanden geleden ook had bij wisselen van een accu van een Mitshubishi. Zo'n Bosch garage komt wel meer merken tegen en hij vindt het wisselen van een accu altijd spannend wat er uit kan vallen. Hij zou de wagen nog even voor me bewaren voor het geval, al staat die nu ook spanningsloos...Gauw erheen dus en het beste hopen. Die navigatie heeft er al 362.000 km op gas op zitten...Dank allemaal, ik laat horen hoe het afloopt.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 16 apr 2018, 21:27

Ik heb thuis al jaren een testnetwerk voor dit systeem en ben in het bezit van meerdere navigatiecomputers. Deze liggen geheel ontkoppeld, dus spanningsloos, met of zonder een navigatie DVD wel eens een paar maand op de plank. Toch is het altijd weer aansluiten en spelen. Ik heb nog nooit een "dode" unit meegemaakt.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 21:35

Het zal dan kunnen liggen aan het zorgvuldig afsluiten zoals Heino bedoelt. Bij uitschakelen van de motor bij een geheel kapotte accu krijgt de speler niet meer de kans 'uit te lopen' en af te sluiten ? Dan zou het probleem alleen optreden bij starten op kabels met een echt dode accu. Dit geeft mij dan weer hoop op het zinvol uitbouwen van de navigatieunit uit mijn oude VS, die netjes met goede accu naar de sloop is gebracht. Ik neem voor de zekerheid ook maar de radiobediening en de audio-unit mee....

Heino

Bericht door Heino » 16 apr 2018, 21:46

Als we alle verhalen combineren, zou RichTrip misschien met zijn ervaring (als hij dat zou willen doen en de afstanden/verzendkosten geen roet in het eten gooien), Sjapp's dode unit tot leven kunnen werken door hem open te maken en hem in de (mechanische?) startstand terug te brengen: vergelijk van Sjapps's dooie unit en een levende maar correct afgesloten unit zou licht in de zaak kunnen brengen (alsnog, na al die jaren). 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 16 apr 2018, 21:46

De problemen zoals Heino beschrijft betreffen voornamelijk het onderbreken van de spanning tijdens het uitvoeren van een software update. In een normale situatie zal het niet optreden. Mijn Cabasse testset zit achter een labvoeding die in een keer volledig uitgaat. En dat iedere keer als ik klaar ben met mijn test dan wel reparatie werk. Dan had mijn navigatieunit al 100x defect moeten zijn.....

Bij het wisselen van de navigatiecomputer uit je oude VelSatis heb je een code nodig. Deze is bekend bij Renault op basis van het VIN nummer.

Maar zoals je eerder al hebt gezegd, je hebt geen geschakelde + achter de versterker. Dat is het echte probleem. Als dat is opgelost, dan zul je zien dat waarschijnlijk alles weer werkt.

Heino

Bericht door Heino » 16 apr 2018, 21:52

Ok.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 16 apr 2018, 21:55

Wat een plezier met deskunidge hulp van twee kanten. Ik zal de uitbouw van oud waarschijnlijk werkend spul zaterdag doen. Kan maandag met de lokale garage op zoek naar de spanning rond het dooie spul. Moet links of reschts oplosbaar zijn.. Dank ook voor tip VIN nummer. Met een beetje mats blijft het uitgebouwde goede spul echter over, misschien kan ik die als dank bij Richtrip brengen....

Enne, zwaaien naar elke VS die je tegenkomt he ?

Plaats reactie