Navigatie en radio op zwart na maand met lege accu

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 11:04

Gisteren heeft een dealer alle bedrading nagelopen en zekeringen getest. Aan de voeding van de navigatie+radio+telefoon ligt het dus niet. Maar ook het vervangen van de GPS-DVD (met opstart-software) en de audio-unit met kastjes uit mijn oude VS (dezelfde versie) gaf geen enkel teken van leven....
Ik zal nu nog radio en beeldscherm uit de oude VS slopen. En alle stekkers zoals aan achterzijden toch zelf nog eens op spanning nameten, ook of overal massa aanwezig is.
Er schijnt geen storingshandleiding of -software voor te zijn. Heb hier wel een dik boek "Schema Electrische" te leen, en zal Navigatie deel op A3 hier nog wel posten.
Blijft heel raar dat alles 'echt dood' blijft liggen, en ik moet de twee in deze thread aangedragen mogelijke oorzaken dus nog even open houden...
=== de derde VS komt in bedrijf: weer meer dan 200.000 km te gaan ===

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 11:07

@Richtrip
Bij het wisselen van de navigatiecomputer uit je oude VelSatis heb je een code nodig. Deze is bekend bij Renault op basis van het VIN nummer
Er kwam totaal geen beeld of geluid op bij inpluggen andere DVD-player. Dus ik had nog geen code in kunnen geven ergens, toch ?

RichTrip

Bericht door RichTrip » 24 apr 2018, 11:26

Als je de versterker (dashboardkastje) omwisselt, dan moet normaal gesproken de cd-wisselaar geluiden gaan geven. Het cd-loopwerk zal dan alle 6 posities na gaan lopen om te checken of er wel of geen CD in zit. Maar afgaande op jouw verhaal zal dat wel niet gebeuren.

Dit blijft voor mij weer het zoveelste verhaal waarbij de dealer er niet uitkomt. Kan er inmiddels een smeuig boek over schrijven. Heb in de loop der jaren heel wat sterke staaltjes meegemaakt omtrent deze Cabasse systemen......

Volgens mij moet dit namelijk niet zo moeilijk op te lossen zijn.....

Is de geschakelde + nu ook gecontroleerd? Als de auto op het contact staat, dan moet er op de rode ader (onderste rij) en gele ader (een na onderste rij) in de ISO stekker achter op de versterker 12V staan.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 11:46

OK, dank voor wat zoekrichting. Inderdaad geeft de dealer het op..... Ik zal (pas) morgenavond aan het wisselen en doormeten. En de radio en het scherm elders nog uitbouwen.

Ik kan hier geloof ik niet de pdf van de bedrading aanhangen, voor RichTrip ook niet nodig, maar misschien voor anderen. Moet ergens op een url gaan zetten dan.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 24 apr 2018, 12:11

Ik neem aan dat je met de radio de zichtbare unit in het dashboard bedoeld? Dat is de wisselaar!
Sjapp schreef:@Richtrip
Bij het wisselen van de navigatiecomputer uit je oude VelSatis heb je een code nodig. Deze is bekend bij Renault op basis van het VIN nummer
Er kwam totaal geen beeld of geluid op bij inpluggen andere DVD-player. Dus ik had nog geen code in kunnen geven ergens, toch ?
Klopt, als de unit helemaal geen geluid maakt en er geen beeld op het display komt, dan kun je ook geen code invoeren.

Misschien nog een ander ideetje, als je toch de oude VelSatis ontziet van onderdelen, overweeg dan ook het meenemen van de kaartlezer. Deze zijn universeel en kun je zo wisselen om te testen of het probleem dan ook optreedt.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 13:33

Inderdaad kunnen namen door elkaar gebruikt dreigen te worden. Allereerst schema en officiele namen van de organen, te vinden op https://www.tiemersma.com/Velsatis/.

Ik zal de lijst nog aangeven waar ze gemonteerd zitten, aan de hand van de stekkers dan....Met radio bedoelde ik 1125 communicatiecentrale (denk ik), dat is in elk geval de bovenste op het middendashboard met bijv radio aan/uit knop, te demonteren vanuit voorstoel met twee platte plaatjes met verend weerhaakje.

Ik zal de oude kaartlezer dan ook uitbouwen en meenemen, daarover begin je denk ik i.v.m. die code bij gebruik spullen uit de oude VS.

Ik kom terug met bevindingen doormeten, moet eerst werken...

RichTrip

Bericht door RichTrip » 24 apr 2018, 15:12

Dit zijn de schema's van het Cabasse Auditorium audio systeem en de CNI-1 navigatie uit de VelSatis Phase I......niet te vergelijken met het systeem uit de VelSatis Phase II (vanaf 2005). Bij de laatste is het audio en de navigatie gedeelte nog meer in elkaar geintegreerd. Het CNI-1 navigatiesysteem uit de Phase I kon ook worden gecombineerd met een normale Tuner List radio.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 15:44

Hmm dank. ik zal terug naar een "beter" schemaboek en daar link van geven... Goed dat op dit forum iemand met kennis van de navigatie rondloopt....dat scheelt puzzelen

RichTrip

Bericht door RichTrip » 24 apr 2018, 15:59

We kunnen nu lang en breed van alles uitproberen, maar eigenlijk wil ik maar 1 ding weten. Als je de versterker uit het dashboardkastje haalt, en je bekijkt hem vanaf de achterkant, dan zie je rechtsonder de dikke ISO stekker zitten (onder de kleine blauwe en groene stekker). De bovenste twee rijen gaan naar de speakers, de onderste twee rijen zijn o.a. voor de spanning.

-Helemaal rechts onderin zit een dikke zwarte ader (ader 8 ), dit is de massa.
-Twee posities links naast de massa zit een rode ader (ader 4), dit is de constante +, hier moet dus 12V op staan. Dit kun je dus meten met een multimeter.
-Boven de massa zit de gele ader (ader 7). Als de auto op contact staat (keycard ingestoken), dan moet hier ook 12V op staan.
Indien de auto op contact staan of de motor loopt, dan MOET op de gele ader 12V staan. Indien dit niet het geval is, dan is waarschijnlijk de zekering ONDER de asbak defect (zekering F50, is een 20A zekering). Ik weet niet of de dealer die heeft gecontroleerd, het betreft een enkele zekering.

Het is nu in ieder geval al uitgesloten dat het aan de navigatiecomputer ligt, want de vervangende unit doet ook niets.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 17:05

Richtrip, dat is pas duidelijke taal in meedenken. Heb meteen mijn werk laten vallen en kon nu zonder schema gericht zoeken op versterker:

massa ader 8 : goede aarde (0.3 ohm ?)
permanent rood ader 4 : 12.2 V ongestart, 14.2 V gestarte motor
geschakeld gele ader 7 : 14.2 V gestarte motor.

De radio/versterker in het handschoenenkastje heeft dus de benodigde hoofdspanningen...ook rode hoofdader van GPS/DVD/NAV heeft 14.2 V. Moet daarvan de andere rode draden (uitgangen ?) nog checken.

Onder de middenconsole onder de bodem van het leuningvak is een zekering gecheckt door dealer. Is er nog een andere zekering onder de asbak ? Dan moet ik de boel toch nog slopen binnenkort.

RichTrip

Bericht door RichTrip » 24 apr 2018, 17:34

Hmm, toch opmerkelijk. Dat betekent dat er geen zekering defect lijkt te zijn

De rode ader van de navigatiecomputer zit helemaal links bovenin op positie 20 (van de half lege stekker). Hier moet ook 12V op staan, maar dat had je gecontroleerd.

Als je de spanningen van het scherm en de wisselaar nog wilt checken:

Wisselaar: hieronder een eenvoudig tekeningetje:

-----------------XXXX------------------- -> XXX = ontgrendeling
------------------------------------------
12 11 10 09 08 07 06 05 04 03 02 01
24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13
------------------------------------------

Je kijkt er vanaf de aders op. Je moet 12V meten op de volgende aders bij ingeschakeld contact:

Ader 03 (bij mij paars, ader 4 is leeg)
Ader 15 (bij mij geel, ader 16 is leeg)
Ader 22 (bij mij rood)

Scherm: rode ader rechts onderin de stekker (ader 14), naast de zwarte ader van de massa (ader 13). Onderkant is de rechte zijde, bovenkant is de kant met de ontgrendeling, eigenlijk is de telling gelijk aan de telling van de wisselaar hierboven.

In principe zijn dan vrijwel alle mogelijkheden langsgelopen. Er blijft er zo eentje over en dat is de wisselaar in het dashboard. Dat is de unit met de ronde aan/uit knop in het midden. Als je die loskoppelt, dan gaat het gehele systeem uit. Die zou je nog eens kunnen omruilen met de oude wisselaar.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 20:35

RichTip, wil je nog even meekijken:

- Alle massa's 0.1-0.3 ohm is ok
- Wisselaar: aders 03+15+22 allemaal 14.25 V (ader 3 is bij mij niet paars maar geel)
- Scherm: moet ik later doen, zal ook oude uitbouwen
- Nav-computer ader 20 inderdaad 14.25 V maar ader 5 is ook rood en heeft geen spanning. De (bijbehorende) zwarte ader 24 schuin daaronder heeft geen aardcontact.
- wisselaar moet ik nog uitbouwen uit oude VS, hoop op tijd
- onder asbakje geen zekering gevonden, alleen een grote stekkerkoppeling en twee kleine stekkerkoppelingen, alle zonder zekering

Het blijft raar dat als enige gekkigheid de accu helemaal leeg en kapot is geweest, terwijl alles er nu op wijst dat de boel ondanks voeding aanwezig toch helemaal stroomloos staat.

Sjapp

Bericht door Sjapp » 24 apr 2018, 20:55

Een schema (beetje vaag) van PhaseII VS navigatie staat op http://www.renault-initiale-paris.com/t ... munication

Sjapp

Bericht door Sjapp » 25 apr 2018, 23:56

Deze thread krijgt een vreemd vervolg.

Vandaag alle losgemaakte onderdelen (audio tuner, nav-dvd-calculateur, cd-wisselaar met enkele middenknop) na een nacht geheel los te hebben gelegen weer ingebouwd...en met een ratelend geluid starten radio en navigatie op !. Na een kwartier rijden stopte onderweg de hele boel echter abrupt. Verschuiven van de nog losliggende kastjes hielp niet, maar misschien toch losse draden/contacten van stekkers. Na een tussenstop bij start ging meteen alles goed aan, en weer na enige tijd abrupt alles uit, bij rustig rijden op vlakke snelweg. Ik heb toen onderweg de wisselaar (zoals die aanwezig was in de nieuwe VS met destijds kapotte en lege accu) omgewisseld naar de uit oude VS gehaalde oude wisselaar. Sindsdien loopt alles zoals hoort, maar ik zal het nog even aankijken voordat ik dashboard weer netjes bouw.

Lessons learned
1. De dvd-nav is niet kapot gegaan van lege accu (Heino)
2. Terwijl alle stekkers goede 12 volt hadden, kunnen stekkers na 3 jaar stilstand voor de zekerheid met contactspray ingespoten worden
3. Kort de stekkers los nemen helpt niet, een nacht reset de wisselaar misschien.
4. In dit geval lijkt de wisselaar intern kapot te kunnen gaan ten tijde van kapotte accu. Euvel kan een backup batterij zijn, printplaatbreuk, afslag door interne checks door alle kastjes...??

Update volgt na langer gebruik van Cabasse systeem. Tot zover ook dank aan Heino en Richtrip. Ik heb als het goed gaat dus audiokastje, nav-dvd-kastje en (kapotte ?) wisselaar VS Phase II liggen. Kan Richtrip die nog gebruiken ?

RichTrip

Bericht door RichTrip » 26 apr 2018, 21:20

Maar toch mooi dat je wat verder bent dan!

Het lijkt er dus op dat het toch aan de wisselaar ligt, dat gaf ik al als tip nadat bleek dat alle relevante spanningen aanwezig waren. Maar het is wel een probleem dat ik niet eerder heb meegemaakt, dat een wisselaar zover kapot is, dat het systeem hem aanmerkt als zijnde niet aangesloten en er dan helemaal mee ophoudt.

Ik kan de wisselaar wel voor je testen, maar dan moet je hem een keertje opsturen. En ja, ik kan alles gebruiken waar Cabasse op staat ;)

Plaats reactie