koelventilator lage snelheid

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

koelventilator lage snelheid

Bericht door Hans61 » 06 mei 2018, 18:55

Mijn climat control functioneert qua temperatuur zoals het hoort maar er doet zich toch een vreemd verschijnsel voor. De koelventilator draait alleen op hoge snelheid terwijl die vroeger bij het inschakelen van de airco altijd langzaam begon te draaien. Nu draait ie niet of op volle snelheid. Heeft iemand een verklaring voor dit verschijnsel?
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

MarcoW
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 aug 2017, 12:25

Bericht door MarcoW » 07 mei 2018, 19:14

de regelunit defect? Misschien eens uitlezen?

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 sep 2012, 12:16

Bericht door RichTrip » 07 mei 2018, 21:28

De koelventilator zit achter de radiateur, je bedoelt wss de interieur ventilator (kachelmotor). Je hebt vrijwel zeker een defecte kachelweerstand.

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 08 mei 2018, 07:39

ik bedoel de koelventilator die zowel de radiateur van het koelsysteem als de condensor van de airco bedient.
Op de zekering/relaisplaat bij de accu zit een relais (nr.2) met de omschrijving koelventilator langzaam, dus heb ik deze uitgewisseld met een identiek relais maar helaas (relais nr. 2 op blz. 81C-17 van het bestand MR353VELSATIS8).
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 09 mei 2018, 14:48

Het systeem werkt op zich goed want ook met de afgelopen warme dagen is het interieur vrij snel op de gewenste temperatuur. Maar wat wel opvalt is dat bij file rijden en in stadsverkeer de koelventilator dan telkens kort maar hevig draait en niet meer op de langzame stand. Ik heb dit al een paar keer gecheckt onder de motorkap met ingeschakelde airco/climat maar wat het draaien betreft is het alles of niets en dat was eerst niet zo.
Het zou idd wel eens in de regelunit kunnen zitten. Heel sporadisch doet de cc direct na vertrek helemaal niets en komt pas na een kwartier tot leven. Misschien dat de langzame snelheid van de koelventilator niet meer door de cc wordt aangestuurd.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

André Vos
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 jul 2011, 14:06
Locatie: Koudum

Bericht door André Vos » 10 mei 2018, 18:44

is het niet zo dat met warme dagen in de file de motor de fan aanstuurt?
Zonder fan in de file heeft je radiateur te weinig koelvermogen
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 11 mei 2018, 08:26

André, je opmerking heeft me weer aan het denken gezet. In het bestand MR353velsatis01 kwam ik op blz. 17B31 het volgende tegen:

"– De koelventilateur wordt met de lage snelheid aangestuurd als de koelvloeistof warmer is dan 98 ºC en wordt weer
uitgeschakeld zodra de temperatuur onder 95 ºC zakt,
– De koelventilateur wordt met de hoge snelheid aangestuurd als de koelvloeistof warmer is dan 102 ºC en wordt
weer uitgeschakeld zodra de temperatuur onder 99 ºC zakt"

conclusie 1:
De lage snelheid werkt dus bij mij niet meer.

conclusie 2:
Het inschakelen van de koelventilator zodra de airco aan de slag gaat -wat bij mij dus niet meer werkt- is dus ondergeschikt aan het koelsysteem van de motor.

Overigens is mijn koelvloeistof altijd op peil (sinds het vervangen van het gescheurde expansievaatje) en geeft de koelvloeistofmeter op het dashboard bij warme motor ongeacht de weersomstandigheden of filerijden altijd exact dezelfde stand aan.

Op zich kan ik de auto onder alle omstandigheden goed gebruiken dus ik kan het ook zo laten. Het is alleen een raar gehoor als voor een verkeerslicht of in de file de koelventilator telkens vol aan de bak gaat.




:)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 11 mei 2018, 08:43

Ik zat gisteren aan exact het zelfde euvel te denken, maar ik had eerlijk gezegd geen zin om dat na te gaan zoeken.
Je bent er nu nog een klein stapje vanaf wat precies de lage snelheid triggert en wat de hoge snelheid: de triggering van de lage snelheid ontbreekt OF je koelfan heeft separate wikkelingen voor lage en hoge snelheid.
De laatste optie lijkt mij de meest voor de hand liggende.

Je kunt dat gewoon nameten in de stekker van de koelfan: wanneer krijgt iets spanning bij de hoge snelheid (die contacten zijn goed) en welke van de andere contacten wordt verandert vóórdat de hoge snelheid inschakelt, maar heeft geen invloed op de fan (hij gaat niet draaien)?

Je lage snelheid is er niet voor niets en ik zou het repareren.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 11 mei 2018, 09:28

Goeie tip, Hein. Ik ga me maar eens concentreren op de koelventilator zelf. Jammer dat ik geen elektrisch schema heb welke kleur draad waar voor is. Maar proefondervindelijk met de multimeter kan uiteraard ook.
Zodra ik wat meer weet horen jullie van me.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 11 mei 2018, 15:13

de motor van de koelventilator heeft een 2-polige stekker waarop rond de 14 volt staat op het moment dat ie met hoge snelheid draait.
Ik neem dus aan dat het langzaam draaien getriggerd wordt door een lagere spanning (7 of 8 volt of zo). Het zou best kunnen zijn dat de motor van de koelventilator dit niet (meer) aankan en bij de lage spanning niet meer op gang komt (heeft ie eigenlijk koolborstels?)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 11 mei 2018, 19:57

ik heb inmiddels op internet gelezen dat een niet juiste lage en hoge druk van het aircosysteem kan leiden tot problemen met de aansturing van de koelventilator. Aangezien ik er zo niet uitkom en geen onderdelen blindelings wil vervangen ga ik de airco laten nakijken en de regelunit laten uitlezen.
Merci voor het meedenken en ik laat de oplossing nog weten uiteraard.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 13 mei 2018, 12:27

Toch nog een vraag: in het kunststof huis van de koelventilator zit een rechthoekig blokje met 2 draden, die zijn aangesloten op de draden die naar de motor van de koelvin gaan.
Het blokje zit vlak tegen de radiateur van het koelsysteem.
weet iemand waarvoor het blokje dient (misschien een temperatuurgevoelige weerstand?)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Hans61
Berichten: 488
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 14 mei 2018, 12:11

Probleem opgelost. Het zwarte blokje, boven in het huis van de koelventilator is inderdaad een temperatuurgevoelige weerstand en die was kapot. De waarde zou 0,69 ohm moeten zijn maar de weerstand was oneindig. Ook na een beetje verwarmen veranderde dat niet. Op de sloop bij mij in de buurt een andere (uit een Laguna) gehaald die wel de juiste waarde aangaf en de koelventilator begint weer zachtjes te draaien zodra de compressor inkomt. Kosten €5. Nieuw op internet gezien voor rond de €25.
Het onderdeelnummer is 7701049661.
Ik was er inderdaad bijna Hein, het laatste stapje is nu gezet.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Heino
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 14 mei 2018, 17:22

Goed gedaan! :shock: :D :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie