accu loopt leeg

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

accu loopt leeg

Bericht door Gijs van Banning » 15 jun 2018, 15:21

De accu van mijn Vel Satis loopt steeds leeg.
Ik ga morgen met een multimeter aan de gang. Maar wat verdacht is is dat de temperatuursensor ( die zit in de rechter buitenspiegel) foute waarden aangeeft. Dus zou het probleem ook wel eens in die rechter buitenspiegel kunnen zitten.
Heeft hier iemand ervaring mee?

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 16 jun 2018, 07:12

Hallo,

Laat iedergeval de accu doormeten, ik ben weken zoet geweest met het zoeken naar de boosdoener. Bij mij was het waarschijnlijk de navigatie box (de cd ging bij het uitzetten van de motor er steeds uit en in) daarnaast was er iets met de vergrendeling en dat allemaal met een accu die te weinig capaciteit had.

Het steeds apart los trekken van de zekeringen geeft aan waar je in welke hoek moet zoeken. Feit blijft dat als ik de auto vier dagen of meer niet gebruik dat de accu leeg raakt. Het zij zo. 8)

Succes
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 16 jun 2018, 10:45

- de accu kan niet leeg raken van een defecte temperatuursensor, eerste verdachte is de accucapaciteit, pas daarna ga je op zoek naar een stroomverbruiker. Want een Vel Satis "vreet stroom voor ontbijt, lunch en diner".

- de temperatuursensor voor de aanduiding van de buitentemperatuur zit inderdaad in je rechter buitenspiegel. Je komt daarbij door de spiegel maximaal naar binnen te zetten en met een plamuurmes achter de spiegel (dus tussen spiegel en spiegelhuis in) het glas uit zijn vergrrendeling te wippen. De draden van de sensor knip je in de spiegel door en je meet over de sensor heen. Oneindig is kapot. Een nieuwe sensor is dan snel gehaald en ingebouwd. Soldeer de draadjes aan elkaar en isoleer ze met krimpkous.

Een Vel Satis accu moet van exact het juiste type zijn voor jouw auto.
Als de accu de 4 jaar nadert, is hij in elk geval kapot: de inwendige weerstand is dan zo ver toegenomen, dat je allerlei fake foutmeldingen gaat krijgen in je dashboard, ook al start de auto er nog wel mee.

Vervangen accu:
- Zorg dat je de radiocode altijd bij je hebt, noteer die ergens.
- een Vel Satis overleeft qua accucapaciteit zelden 2 weken zonder starten/rijden. Als ik in ene vakantiepark was, maakte ik uit voorzorg elke 4 dagen een ritje met de auto.
- De ramen leer je opnieuw in door ze open te "schokken", weer dicht en de knop in de omhoogstand 10 seconden vast te houden.
- op basis van ervaring raad ik altijd aan om de auto met behulp van een startbooster op spanning te houden tijdens het vervangen van de accu. Als je voorzichtig werkt, lukt dat.
Je kunt ook gewoon de oude accu eruit halen, de nieuwe accu erin zetten en de radiocode en raam-inleerprocedure toepassen. Dat kan zomaar goed gaan, maar voor hetzelfde geld krijg je een hele serie foutmeldingen om je oren.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Heino
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 16 jun 2018, 10:48

Dubbelpost ... :oops:
Laatst gewijzigd door Heino op 18 jun 2018, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 sep 2012, 12:16

Bericht door RichTrip » 18 jun 2018, 14:47

De temperatuursensor is niets meer of minder dan een temperatuurgevoelige weerstand. Een defecte sensor (lees: weerstand) kan er dus niet voor zorgen dat de accu leegloopt.

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 30 jun 2018, 14:26

hmmm, in 8 jaar 310.000 km gereden met mijn oude Vel Satis. Net verkocht met tellerstand 430.000 km. Nooit problemen gehad met de accu. Stond regelmatig twee weken stil op Schiphol en startte dan weer als een tierelier.
Het rare is dat de temperatuursensor soms - 27 graden geeft. Eens dat het die sensor zelf niet zal zijn, maar misschien wel de verwarming van de buitenspiegel of zo.
De accu is nagemeten en is goed bevonden. Moet ergens anders zitten. Probleem is dat je dan de lekstroom moet kunnen meten en vervolgens een voor een alle zekeringen eruit moet trekken. Probleem is dat die stroommeters voor gelijkstroom vrij duur zijn en niet erg goed werken. Weet iemand anders een manier om dat door te meten?
Heb wel een multimeter, maar niet voor gelijkstroom.

RenaultFrank
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Multimeter

Bericht door RenaultFrank » 01 jul 2018, 07:41

Hoi Gijs,

De meeste multimeters hebben wel een aansluiting voor gelijkstroom A = maar op een aparte ingang. Meestal tot 10 ampere. Deze zijn voor weinig in de bouwmarkt verkrijgbaar < 10 euro.

He lastige is dat de stroom die door deze meter mag niet voldoende is om hem te gebruiken met contact aan. Gelukkig zit daar jouw probleem niet. Als je zo'n meter tussen de + van de accu en de + draad zet kan je kijken wat de ruststroom is (dus niet het contact aan/kaart in het slot plaatsen). Een ruststroom van een 200 mA is denk ik wel het maximum wat er mag lopen. Dan een voor een de zekeringen trekken / terug plaatsen en kijken in welk circuit het probleem zit. Als dat gededuceerd is wordt het verder zoeken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als de spanning van het systeem is geweest moet je misschien wel alles weer inleren raampjes radio enz.

Succes Frank
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 01 jul 2018, 08:46

Ik heb mijn multimeter op ampere gezet, zie de uitleg die altijd bijgevoegd is en daarna de pluskabel van de accu losgemaakt, maar nog niet losgekoppeld. De accuklem voorzichtig omhoog geschoven en de plus (rode) draad van de multimeter klemgezet tegen de accupool en toen de min (zwarte) draad vastgekoppeld aan de accuklem. De klem kan nu los gehaald worden van de pool en is je multimeter een onderdeel geworden van je auto. Nu kan je de zekeringen met een gebogen punttangetje er een voor een loshalen. Vergeet ook de twee zekeringen onder de asbak niet te checken.

Start de auto aub niet als deze constructie gemaakt heb.

O ja, hoe snel loopt je accu eigenlijk leeg? Een dag, vier dagen?
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 01 jul 2018, 17:57

Begin bij de zekeringen naast de accu. Er zijn er dacht ik 3 die als omschrijving " interieur" hebben.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 12:05

Dank voor alle hulp zover, het is gelukt met de multimeter. Op de een of andere manier trekt hij vooral stroom (orde 3 a 4 ampere als ik de deur open doe. Dus denk ik binnenverlichting) als ik die zekering eruit trek, gaat hij naar een reststroom van orde 260 mA.
Is dat een redelijke waarde?
De accu liep in zo'n 5 dagen leeg.
Gijs

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 12:08

Die zekeringen naast de accu begrijp ik niet helemaal. Zitten daar ook nog zekeringen?
Ik heb een gewone zekering voor de binnenverlichting van 15 a.
Maar de vraag is of 3 A niet normaal is als je de deur open hebt?
Gijs

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 12:10

Wat dient de accu capaciteit van een Vel Satis ongeveer te zijn?
Gijs

WillemV
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 02 jul 2018, 12:13

Let wel dat de systemen na een uurtje pas uitgaan.

Ik ervaar trouwens dat de accu na vijf dagen als normaal. Van de zomer is de vs tijdens mijn vakantie 2 tot 3 maal gestart geweest door mijn dochter.

De VS wordt straks minder gebruikt en dan gaat deze in de garage op een oplader c.q druppellader. Ik moet alleen nog even kijken welke druppellader.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 12:38

Er zit nu een Bosch accu in met een capaciteit van 70Ah en 760A (EN).
Gijs

Hans61
Berichten: 502
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 02 jul 2018, 14:12

naast de accu zitten de hoofdzekeringen, waaronder 3 van resp. 60, 70 en 70 Amp. Ik heb eens van een wegenwacht geleerd om bij elektrische problemen bij de bron te beginnen en van daaruit verder te zoeken. Zie ook werkplaatshandleiding MR353VelSatis8.pdf, blz 81C-16.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie