accu loopt leeg

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 02 jul 2018, 17:02

Gijs van Banning schreef:Dank voor alle hulp zover, het is gelukt met de multimeter. Op de een of andere manier trekt hij vooral stroom (orde 3 a 4 ampere als ik de deur open doe. Dus denk ik binnenverlichting) als ik die zekering eruit trek, gaat hij naar een reststroom van orde 260 mA.
Is dat een redelijke waarde?
De accu liep in zo'n 5 dagen leeg.
Gijs
- die ruststroom van 260mA is in orde.
- een stroom van 3A levert bij 12 Volt een vermogen op van 36 Watt.
Als je alle lampjes die gaan branden bij elkaar optelt en je komt in de buurt van die 36 Watt, is dat een normale waarde.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 02 jul 2018, 17:08

Ik heb het hele topic nog eens nagelezen.

Gijs: stop even, ik denk dat je mogelijk spoken najaagt.

Pas als je zeker weet dat je laadspanning en accu in orde zijn, kan het zijn dat je een lekstroom hebt die de oorzaak is van het niet starten.

Beantwoord eerst de volgende vragen:
1. hoe oud is je accu (exact, in jaren en maanden)
2. Wat is je accuacpaciteit in AH? Dat staat er op.
2. je hebt een multimeter.
Rij een stukje (pakweg 3 km, zodat de boordspanning normaliseert na het starten) en beantwoord de volgende vragen:
- Wat is je boordspanning bij 2000 toeren?
Hoeveel Volt is die?
- zet de motor uit en meet je boordspanning.
Hoeveel Volt is die?
Laatst gewijzigd door Heino op 02 jul 2018, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 02 jul 2018, 17:23

De spanning kan je ook via het schermpje checken.

Instellingen, systeem Inlogcode 4112 en dan naar werking testen bi j voertuig. Daar zie je de voltage
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 17:46

Beste Heino,

Dank voor je hulp.
Dat ik spoken najaag begin ik ook te geloven. Mijn accu heeft 70 Ah een Bosch en kan 760 A trekken voor het starten. Maar hoe oud hij is dat weet ik niet. Garage zegt dat hij ok is, nagemeten, maar dat zegt misschien niet zoveel.
Alleen ben ik gewend van mijn eerdere Vel Satis, dat hij ook na 3 weken stilstaan als een tierelier startte. Daarom begrijp ik het niet.
Als het alleen om een nieuwe accu gaat, dan ga ik daarvoor. Graag je visie. Ik ga straks je experiment uithalen met spanning acuu meten, rijden en dan weer meten.

met vriendelijke groet,
Gijs

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 17:47

Willem,

ook bedankt, bedoel je gewoon het schermpje van de navigatie?

Gijs

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 17:51

Er staat met grote letters op S6 008, betekent dat dat hij uit 2008 is?

Hans61
Berichten: 469
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 02 jul 2018, 18:55

008 is het typenummer van de accu. Overigens, 260 mA in rust is mijns inziens te hoog. Bij mijn VS meet ik 0,03 A oftewel 30 mA.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 02 jul 2018, 18:59

Gijs van Banning schreef:Willem,

ook bedankt, bedoel je gewoon het schermpje van de navigatie?

Gijs
Jawel. I.p.v. je navigatie instellen ga je nasr instellingen etc.

En voor je gemoedsrust, ook ik heb er een gloednieuwe accu in zitten.
Gewoon dagelijks rijden met de VS,dan merk je ook niets van een ontlading. :lol:
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 19:48

Hoi Hans,

dat is me nogal een verschil tussen 30 mA of 260 mA.
De vraag is wat nu goed is.

Gijs

WillemV
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 02 jul 2018, 20:12

20 of 30 mA is goed, maar soms bereikt de VS dit pas na een uur. Tenminste bij mij wel.

Mij accu is een 12V, 74Ah, 750 A.

En vraag mij zelfs nog af of deze niet te licht is.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 20:25

Heino,

stukje gereden, bij 2000 toeren meet ik 14 volt over de accu.
Stationair idem dito.
als ik dan de motor uitzet, meet in 12 volt.
Dus laadt hij volgens mij netjes bij.
Vraag blijft is een ruststroom van 260 mA normaal of moet dat inderdaad 30 mA zijn?

met vriendelijke groet,
Gijs
Enne misschien zoek ik inderdaad spijkers op laag water.

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 02 jul 2018, 20:33

Hoi,
Ik heb eens even gerekend, maar met een verbruik in rust van 260 mA bij 12 Volt en een capaciteit van 70 Ah is de accu in 22 uur leeg. Dus denk ik dat die 260 mA inderdaad veel te hoog is.
Gijs

RenaultFrank
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

Te laag

Bericht door RenaultFrank » 03 jul 2018, 08:06

Als de motor uit staat is 12 volt veel te weinig, een goede accu heeft 12,6 /12,7 volt in rust. Ik denk dat de accu toch aan z'n einde is.
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

RenaultFrank
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 mei 2018, 19:03
Locatie: Hippolytushoef

vol

Bericht door RenaultFrank » 03 jul 2018, 08:08

Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 jul 2018, 15:45

- de gemeten spanningen zijn redelijk in orde, ik ben inderdaad iets hogere spanningen gewend. De laadspanning vind ik wat laag, minimum is 13,9 Volt en daar zit je boven. Maar hij zou best 14,4 Volt mogen zijn en dat scheelt heel wat in de acculading die je erin pompt.
- 12 Volt voor een accu in ruste wil zeggen dat je geen kapotte cel hebt. Maar het kan niets zeggen over de huidige capaciteit van je accu.
Bij een Vel Satis geldt: is je accu ouder dan 3 jaar? En heb je klachten (in de vorm van foutmeldingen)? Dan vervang je de accu. Meer kan je er eigenlijk niet over zeggen.
- zowel 30 mA als 260 mA zijn in orde.
Waarom?
Op het moment dat je de motor uit zet, gaat de motorcomputer over naar stand "zelfdiagnose" en verbruikt daarvoor pakweg 300 mA. Pakweg 1 uur nadat de auto wordt afgesloten gaat de motorcomputer uit zichzelf over van zelfdiagnose naar rust. En dan daalt het verbruik naar zo'n 30 mA.
Die 30 mA kan je dus alleen correct meten als de auto meer dan 1 uur is afgesloten (zoals in "op slot gezet") en nog steeds afgesloten is. Dat bereik je alleen door een meetopstelling te maken waarbij je de accu overbrugt met een Ampèremeter en na meer dan 1 uur de ontlaadstroom te meten.
(- daarom is het ook een slecht idee om je auto niet afgesloten in je garage te zetten: je sloopt je accu.)

Maar nu eens even rekenen:
- 1 uur maal 260 mA = 0,26 Ah.
- hierboven zeg je: "De accu liep in zo'n 5 dagen leeg.".
Ik neem even aan dat je vlot start met 35 Ah overblijvende capaciteit. Dat is héél ruim genomen, want geratel van relais betekent "leeg".
We rekenen even met 20 Ah.
- dus na 5 dagen (= 120 uur) raak je 120 x 0,03 A = 3,6 Ah kwijt en samen met
de 0,26 Ahh is dat pakweg 4 Ah.

Er zijn dus een paar mogelijkheden:
1. je computer komt niet in rust. Dit is een veel voorkomend probleem en dan kan je na 45 Ah / 0,3 A = 150 uur niet meer starten. Dit getal komt in de buurt van jouw verschijnselen.
2. je accu is toast.
Ik denk dat dit deels óók het geval is en dat je van de originele 70 Ah nu na enkele jaren nog bv. 50 Ah over hebt. Dat is een reëel getal, omdat jij nog geen vreemde foutmeldingen in je display hebt gekregen. Je hebt dus normaal gesproken genoeg aan wat overblijft van de 50 Ah om foutloos te kunnen starten en rijden, maar je komt na enkele dagen in de (start)problemen.

De manier om te meten of je computer in rust komt is om dezelfde meetopstelling te maken als waarin jij de lekstroom meet, maar dan met de draden over de grond naar buiten toe uitgevoerd, waarbij je als je niet meet, de Ampéremeter kortsluit. Dat laatste voorkomt dat je Ampéremeter kapot gaat. Bij het meten verwijder je even de kortsluiting op de Ampéremeter, je zet hem aan en je meet de ontlaadsroom. Daarna zet je de Ampèremeter uit en je sluit hem weer kort. Ten overvloede: de draden waarover ik hierboven spreek zitten tussen de + klem van je accu en de accuklem die daar vanaf kwam.

Als je auto niet in rust komt, moet je zoeken naar iets wat hem wakker houdt. Ik denk dat de technische artikelen op deze website daar wel iets over roepen qua mogelijke oorzaken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie