accu loopt leeg

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 03 jul 2018, 20:41

De manier om te meten of je computer in rust komt is om dezelfde meetopstelling te maken als waarin jij de lekstroom meet, maar dan met de draden over de grond naar buiten toe uitgevoerd, waarbij je als je niet meet, de Ampéremeter kortsluit. Dat laatste voorkomt dat je Ampéremeter kapot gaat. Bij het meten verwijder je even de kortsluiting op de Ampéremeter, je zet hem aan en je meet de ontlaadsroom. Daarna zet je de Ampèremeter uit en je sluit hem weer kort. Ten overvloede: de draden waarover ik hierboven spreek zitten tussen de + klem van je accu en de accuklem die daar vanaf kwam.

@ Heino, wil je dit eens toelichten?
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1230
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 03 jul 2018, 23:49

Ja hoor, de volledige versie is:

De meting is dezelfde als de lekstroommeting die eerder werd beschreven:

- stroom meten doe je door de Ampèremeter in de stroomkring op te nemen

- als je de accuklem loshaalt om de Ampèremeter in de stroomkring op te nemen, is het zaak om de stroomkring intact te houden door de Ampèremeter éérst vast te maken tussen de accuklem en de accupool en dan pas de accuklem van de accupool los te maken. In dat geval merkt de auto niet dat de stroomkring verandert als je gaat meten en meet je de werkelijke stroom die bij dat moment hoort.
Voorbeeld: je wil de stroom meten van een motorcomputer in ruste (jouw eerder aangehaalde 30 mA). Je haalt de accuklem van de accupool af en sluit de Ampèremeter ertussen aan. De auto was in ruste (30 mA), is dan een moment stroomloos (0 A) en krijgt dan weer een accuspanning. Daardoor is de autocomputer niet meer in ruste, maar staat die in zelfdiagnose met een andere stroomwaarde die daarbij hoort (de door jou aangehaalde 270 mA). Om de juiste stroom te meten, moet je dan eerst een uur wachten totdat de motorcomputer weer in ruste is.
En in dat uur overlijdt je Ampèremeter de hittedood.

- veel Vel Satissen hebben een alarm (de mijne ook destijds), wat bewaakt dat de motorkap dicht is en blijft (een "sabotagealarm", zoals je ook een bewegingssensor hebt als "wegsleepalarm").
Als jij dan op je gemakkie de stroom gaat staan meten onder de motorkap, lukt dat ten eerste niet doordat je de auto niet afgesloten krijgt met geopende motorkap (daarom mijn verhaal over de draden over de grond naar buiten brengen, dan kan de motorkap gewoon dicht tijdens de meting), ten tweede meet het vrij vervelend met een alarm wat afgaat en meet je die stroom er óók nog bij.
Dus: de draden van de Ampèremeter verlengen van buiten de auto tot aan de accupool en accuklem en de meting correct uitvoeren.

- een Ampèremeter kan overlijden aan een te grote stroom die je meet, maar ook aan een te langdurige stroommeting.
Waarom? Intern is een moderne nauwkeurige Ampèremeter niets anders dan een nauwkeurig bepaalde laagOhmige weerstand (vaak een stuk draad van 0,1 Ohm of zo) waarover de spanning wordt gemeten. Via de Wet van Ohm geeft de Ampèremeter een stroomwaarde weer die eigenlijk een spanningsmeting over een weerstand is: de meetstroom gaat door die weerstand (het stuk draad van 0,1 Ohm) en veroorzaakt daarover een spanning die de Ampèremeter weergeeft.
Een goed voorbeeld is een digitale multimeter van de bouwmarkt met een 10 A meetbereik: Je gaat als voorbeeld een stroom meten van 9,5 A op het stroombereik van 10A. De multimeter geeft dan keurig netjes een waarde aan van 9.500 mA oftewel 9,5 Ampère. Als je dat een uur lang doet (bv. om de tijd af te wachten dat je VS in ruste gaat, terwijl je niet weet dat je VS in werkelijkheid een lekstroom heeft van 9 A), warmt de meetstroom van 9,5 A de meter op met een vermogen van I2R, of tewel 9,5A x 9,5A x 0,1Ohm = bijna 10 Watt. Dan wordt je multimeter al heel snel een mini-druipsteengrot, omdat die kokend heet wordt en warmer ...

- daarom adviseer ik om bij langdurige stroommetingen de beide meetdraden die in de Ampéremeter steken, kort te sluiten als je op dat moment niet meet. Als je na een uur wil kijken of de Vel Satis al in ruste is gekomen, haal je de kortsluiting over de Ampèremeter weg (zodat alle stroom op dat moment niet door de kortsluiting-draad loopt, maar door de Ampèremeter). Je meet even en sluit daarna de Ampèremeter weer kort en zet hem uit. De Vel Satis merkt daar helemaal niets van en je meter warmt ook niet onnodig op.
Bij oudere meetapparatuur kan je door de stekkers van de meetdraden een andere draad steken die zo als langdurige kortsluitdraad kan fungeren en zo je Ampèremeter beschermt tegen oververhitting.

- veel mensen denken dat een kortsluiting "slecht" is (voornamelijk door de berichtgeving in de media). Een kortsluiting geeft echter een status aan, namelijk een "laagOhmige overbrugging", die op zichzelf helemaal niet slecht is.
Een "sluiting" is veel erger: dat is óók een overbrugging, maar eentje die niet laag-Ohmig is, maar met een bepaalde, substantiële weerstandswaarde.
Voorbeeld 1: kortsluiting.
In een meterkast gebeurt een overstroming door een lekke waterleiding erboven. Dat kalkhoudende water geeft een laagOhmige overbrugging tussen fase en nul, waardoor een grote stroom gaat lopen (zeg 50 Ampère), die de zekering laat springen. De grote stroom zorgt ervoor dat de zekering heel snel springt, waardoor in een ogenblik alles stroomloos wordt na het springen van de zekering. Er ontstaat in totaal weinig tot geen warmte en er is geen brandgevaar.
Voorbeeld 2: sluiting.
Moeder de vrouw staat te strijken met een oud strijkijzer. Ineens ruikt ze een brandlucht en begint het snoer te smeulen. Door de warmte verkoolt het snoer over een lengte van 10 centimeter en wordt dat roodgloeiend. De stroom die daarbij hoort is 13 Ampère, wat in die 10 cm snoer een hitte genereert van 1800 Watt. De zekering springt niet bij die stroom en alles wordt nog warmer en warmer en veroorzaakt binnen 15 seconden brand in de was waar het snoer van de strijkijzer op rust. Het huis brandt vervolgens helemaal af.

Motto: door een laagohmige kortsluiting gaat zoveel stroom lopen dat zekeringen snel springen en de hitteontwikkeling laag is. Een kortslutiing veroorzaakt vaak alleen een gesprongen zekering, geen verdere gevolgschade.
Door een sluiting ontstaat veel hitte met een stroom die de zekering niet laat springen, wat vaak veel gevolgschade geeft (brand).
In tegenstelling tot wat de media beweren, branden huizen zelden af door kortsluiting, maar vaak wel door de gevolgen van een relatief langdurige sluiting. Als ik mocht kiezen nam ik dus de kortsluiting!

En weet je waarvoor de zekeringen in je meterkast dienen?
- NIET om je apparaten te beschermen: hoe zou een 16 Ampère zekering immers jouw defecte radio moeten beschermen?
- WEL om je bedrading in de leidingen te beschermen: het vervangen van die bedrading is erg duur en daarom heb je een meterkast met zekeringen.
- Als je je apparaten wil beschermen, kan je dat doen door aan de ingang van dat apparaat een relatief kleine zekering op te nemen die de gevolgen van een intern defect in dat apparaat beperken.

Maar ik dwaal af ... :?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jul 2018, 08:08

Beste topicstarter, ik breek even in.

Even voor mijn beeldvorming. Ik ben nl. geen electronica genie. Maar kan wel e.e.a. analyseren.

Dat je de twee draden, welke gekoppeld zijn aan de pluspool etc. is mij helder, daar de VS in ruststand moet komen.
Maar om de zekeringen te checken zal er toch een deur en een motorkap geopend moeten zijn. Als ik de deur handmatig op slot moet doen en deze staat open, dan gaat de VS van mij niet op slot. En blijft er een deel van de computers actief.

Ik ben benieuwt hoe dit dan opgelost moet worden.

In mijn geval is de nav. cd-speler vermoedelijk de boosdoener en moet worden vervangen, kosten rond de €60,00 bij een sloperij.
Ik krijg het ding trouwens niet losgekoppeld met de vier pennen. Moet het hele dashboardkastje soms los?

Gr.
WillemV.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 452
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 07 jul 2018, 08:22

De twee draden methode zoals Heino die beschrijft is alleen om de lekstroom te meten en hoe lang het duurt voordat de motorcomputers in rust komen. Dus de deuren op slot en de motorkap dicht. Heb dit zelf ook eens gedaan, bij mij was het verbruik na het aansluiten van de draden en afsluiten van deuren en motorkap binnen 20 minuten rond de 0,03 A (30 mA. De "tussenstap" van 270 mA heb ik niet geconstateerd.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jul 2018, 08:57

Aha, ik haal dus twee procedures door elkaar.

Ik zal beide procedures nogmaals doorlopen om tot wat waardes te komen.

Feit blijft dat het bijzonder irritant is dat de AGM accu van een paar maanden oud in een korte periode leeg gaat.

Wordt dus weer vervolgd.....
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 452
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 07 jul 2018, 11:22

Ik weet niet of de AGM een goede accu is. Ik heb sinds november vorig jaar een Bosch S5 008 accu (77Ah 780A) in mijn VS 2.0T en die bevalt prima. Is nog te nieuw om iets relevants over te zeggen, maar in januari startte de VS prima na 10 dagen stilstand. Met de Coldax accu die ik voordien had lukte dat niet. Wat opviel was dat de Bosch accu wat groter is dan de Coldax maar eigenlijk precies past.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 07 jul 2018, 12:58

Het punt is dat iedere accuboer maar iets roept. Welke accu is er van orgine geleverd door Renault? Ik kan er niet achter komen.

Ik heb de huidige AGM accu van varta met de volgende specs.

https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/p ... 77-400-078

Mocht de accu toch van de winter niet het juiste resultaat geven, dan kan er altijd nog zo'n Bosch in.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Heino
Berichten: 1230
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 07 jul 2018, 21:18

Als je er niet achter komt waar je acculading blijft, is er nóg een mogelijkheid: een defecte dynamo! Daarnaar kan je je helemaal mottig zoeken.

Het fijne is dat dat gemakkelijk te meten is, liefst met een Ampèretang (omdat de stroom aanzienlijk kan zijn, maar je kunt uitrekenen tegen wat voor een lekstroom jij ongeveer aan kijkt):
- neem de dynamokabel los van de dynamo (dus die dikke rode, die naar de accu loopt) en isoleer meteen het uiteind, bv. met een stuk fietsband of Ducktape
- kijk wel uit: die dikke rode kabel zit ongezekerd aan de accu!
- meet de stroom bij motor uit tussen de kabel die je net hebt losgehaald en de aansluiting op de dynamo waar hij vanaf kwam: dan mag er hoogstens enkele milliAmpères gaan lopen. Als er Ampères gaan lopen, is een diode van je dynamo doorgeslagen (maar dan is je accu ook snel leeg).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 08 jul 2018, 06:38

Heino schreef:Als je er niet achter komt waar je acculading blijft, is er nóg een mogelijkheid: een defecte dynamo! Daarnaar kan je je helemaal mottig zoeken.

Het fijne is dat dat gemakkelijk te meten is, liefst met een Ampèretang (omdat de stroom aanzienlijk kan zijn, maar je kunt uitrekenen tegen wat voor een lekstroom jij ongeveer aan kijkt):
- neem de dynamokabel los van de dynamo (dus die dikke rode, die naar de accu loopt) en isoleer meteen het uiteind, bv. met een stuk fietsband of Ducktape
- kijk wel uit: die dikke rode kabel zit ongezekerd aan de accu!
- meet de stroom bij motor uit tussen de kabel die je net hebt losgehaald en de aansluiting op de dynamo waar hij vanaf kwam: dan mag er hoogstens enkele milliAmpères gaan lopen. Als er Ampères gaan lopen, is een diode van je dynamo doorgeslagen (maar dan is je accu ook snel leeg).
Het is een optie om te overwegen. Gelukkig kan je er bij een VS 3.5 goed bij.....
Van de week alle opties doorlopen.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Gijs van Banning
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:41
Locatie: Noordoostpolder

Bericht door Gijs van Banning » 08 jul 2018, 16:02

Beste Heino en anderen,

dank voor je zeer uitgebreide en nuttige uitleg.
Ik reageer nu pas omdat ik een paar dagen weg was.
Overigens was ik onzorgvuldig in mijn weergave van de spanning op de accu als de motor uitstaat. deze is niet 12,0 maar 12,4 volt.
Ik heb de door jou voorgestelde procedure geheel uitgevoerd en constateer dat de reststroom inderdaad tussen de 0,02 en de 0,03 Ampere ofwel tussen de 20 en 30 mA is. Daarmee moet ik toch wel uiteindelijk tot de conclusie komen dat er eigenlijk niets mis is met de auto, maar dat er allereerst een nieuwe accu in moet en dan lijkt me de voorgestelde Bosch S5 008 van 77 Ah en 780 A een uitstekende keuze en een beetje zwaarder dan wat er nu in zit.
Die ga ik bestellen.
Dan ben ik hopelijk van alle gezeur af. Ik hou jullie op de hoogte.
Dank en met vriendelijke groeten,
Gijs

WillemV
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24
Locatie: Zaandam

Bericht door WillemV » 08 jul 2018, 17:29

Ook ik heb geen gekke waardes. Van 0,77A teruglopend naar 0,03 of 0,02 Ampere.

Ik wil van de week even kijken naar het diode verhaal.

Ik vraag mijzelf dan toch een verkeerde accu aan laten smeren.
Voor de winter misschien toch masr voor de Bosch variant gaan.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Plaats reactie