Werking ruitenwissers voor

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
RenaultFrank

Werking ruitenwissers voor

Bericht door RenaultFrank » 17 dec 2018, 08:59

Geachte forummers,

Ik heb de laatste tijd af en toe dat de ruitenwisser voor stopt en de melding SERVICE op het display verschijnt. De ruitenwisser stat op een willekeurige stand op het raam dus niet op een zelfde plaats. Soms gaat hij even later weer verder met zijn werking maar soms ook niet.
De storing bleef de laatste keer aanwezig en ben ermee naar de Renault dealer gereden, daar heb ik de motor laten draaien zodat alles aan bleef staan. Ik gauw naar binnen en mijn vrouw zat in de wagen te wachten. Toe ik iets laten met een monteur terug kwam vertelde min vrouw dat ze een geluid hoorde, het bleek dat de ruitenwissers maar weer hadden besloten te gaan werken en waren terug gesprongen in de rust stand. De monteur kon onverrichte zaken weer aan zijn werk, kostte gelukkig ook geen uitlezing a 50 euro.

Heeft iemand dit euvel al eens aan de hand gehad?

Zit het in de ruitenwisser motor of is het de automatische interval.

Graag reacties.
Groet,
Frank
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Heino

Re: Werking ruitenwissers voor

Bericht door Heino » 17 dec 2018, 16:34

Volgens mij heeft de Vel nog het oude type* ruitenwissermotor, met een overnamecontact in de ruitenwissermotor.
Ik vermoed dat dit contact de oorzaak is.
In dat geval zul je waarschijnlijk de ruitenwissermotor moeten vervangen.

* hedendaagse luxe auto's hebben niet meer zo'n contact, maar een potentiometer ingebouwd zitten in de ruitenwissermotor. Bij dit type wordt in de comfortcomputer ingesteld op welk punt de ruitenwissermotor stopt. Vaak is er dan ook een "service-stand", waarbij de ruitenwissers hoger stoppen zodat je de wisserbladen eenvoudiger kunt vervangen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 18 dec 2018, 09:19

Bedankt voor de reactie, zal eens gaan kijken.

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 19 dec 2018, 15:54

Het vervangen van de ruitenwisser motor is fluitje van een cent. Eerst in de Dialogys gekeken hoe het zit. Ook bij de onderdelen gekeken welk onderdeel erin moet. De Dialogys stelt dat het gehele mechaniek in een keer vervangen moet worden. Heb net voor inspectie de ruitenwissers en de plastic beplating eraf gehaald, hier blijkt uit dat de motor gewoon los vervangen kan worden, gelijk het onderdeelnummer opgeschreven. Net een andere motor bij een auto-recycler besteld. Gelukkig kan je bij de onderdeel zoeker een ruime keuze maken. De prijzen lopen nogal uiteen. Heb nu een motor voor een zeer schappelijke prijs met 3 maanden garantie aangekocht. Deze zal eerdaags wel binnenkomen. Voor de zekerheid de contacten van de oude motor ingespoten met contact spray, wie weet helpt dit ook. De contacten zagen er in ieder geval als nieuw uit.

Ik zal later het resultaat hier doorgeven.

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 20 dec 2018, 19:01

Van morgen de wissermotor binnen gekregen en deze middag in de wagen gezet. Helaas maakt deze motor nogal wat lawaai, heb de auto recyclers gebeld, ik kon wel even het geluid laten horen door de telefoon, zij gaan een andere opsturen. Helaas hebben ze niet eenzelfde motor meer liggen maar wel een uit een Espace. Het verschil in de nummers is origineel in de VS is 0390241805 deze had ik ook als reservedeel opgestuurd gekregen, het onderdeel dat nu opgestuurd wordt heeft nummer 0390241857, de aansluitingen zien er hetzelfde uit. Morgen komt de motor binnen en zullen we zien of het gaat werken.

Hieronder een bedenksel waarom mijn motor er mogelijk mee uit scheidt. Het begint met een stukje uit de documentatie MR353VELSATIS8 (pagina 200) die mogelijk de reden aangeeft zie bij BIJZONDERHEDEN. Misschien kan iemand hier ook eens over nadenken en een post aan wagen....

REGENSENSOR-WERKING
WISSEN-SPROEIEN Ruitenwissermechanisme voor 85A

Het huis met hulporganen interieur (UCH) verzamelt de informatie van de regensensor. Deze zorgt voor het automatisch inschakelen van de ruitenwisser en het regelen van de wissnelheid afhankelijk van de hoeveelheid water op de voorruit.
Voor het inschakelen van deze functie zet u de ruitenwisserschakelaar in de intervalstand. Iedere verandering van de stand van de ruitenwisserschakelaar schakelt deze functie weer uit.

BIJZONDERHEDEN:
● Als de kracht naar de ruitenwisserarmen te groot is (bijvoorbeeld: bij snel rijden), schakelt het huis met hulporganen interieur (UCH) automatisch over naar de lagere wissnelheid.
● Als de ruitenwissermotor is geblokkeerd (bijvoorbeeld: vastgevroren), schakelt het huis met hulporganen interieur (UCH) automatisch de voeding van de motor uit.

Ik heb het motorhuis van de ruitenwissermotor die uit mijn VS kwam voorzichtig geopend en daar zit wel het een hoeveelheid aan koolstof in dat van het verslijten van de koolborstels komt en op de print ligt.
Mijn idee is dat misschien dit koolstof invloed heeft op de geleiding op de print en de UCH doet denken dat de wissers teveel kracht vragen en daardoor het bij de tweede bullit genoemde in werking zet.

Ga nu eerst even met de motor rijden (die nu nogal wat geluid maakt, misschien wordt het met gebruik weer wat minder) een kijken of het probleem zich nog voor doet. Het is super vervelend als jouw wisser ermee stoppen.

Tot zover dit relaas...

Heino

Bericht door Heino » 21 dec 2018, 10:04

Als je het zo bekijkt zijn er 4 mogelijke oorzaken waardoor de wisser midden in een slag stopt:
1. de spanning op de ruitenwisser motor valt weg
2. de contacten van het overnamecontact werken niet goed meer
3. het mechaniek loopt te zwaar waardoor de motor het niet meer trekt
4. de motor zelf is zover versleten dat hij ermee ophoudt tijdens het wissen

Je hebt 2 gecontroleerd: dat lijkt niet voor de hand liggend.
Wat wel merkwaardig is dat de melding SERVICE verschijnt. Het enige wat ik kan bedenken, is dat de comfortcomputer óók van de ruitenwissermotor de stroom meet en dat die te hoog wordt. Maar dit weet ik niet zeker.

Probeer eerst eens de nieuwe motor en kijk dan ook eens hoe zwaar je mechaniek loopt. Soms zitten de asjes van de ruitenwissers zo vastgerot door roest en vuil dat je ze er niet eens meer uit krijgt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 21 dec 2018, 11:09

@Heino, bedankt voor het meedenken.

Al het mechaniek loopt zeer soepel en kan gemakkelijk met de hand worden bediend.
IK zal straks eens een fotootje maken van het binnenwerk van de ruitenwissermotor voor ieders interesse en vermaak.
De motor heeft in het geheel (volgens mij) geen sleepcontacten meer maar een soort ferriet ring (mogelijk een magneet) die signalen doorgeeft aan de printplaat waar een aantal HALL sensoren zitten (Denk ik voorlopig en ga ik nog uitzoeken.) Die stuurt de signalen door aan de microprocessor die ook op de print zit. De aansluitingen van de connector naar de auto heeft vier draden:
permanet +12V,
aarde (-),
+ na inschakelen contact,
Controle signaal

In het schema komt het controle signaal direct direct van de regensensor (1415)
De ruitenwissermotor is 212, de ruitenwisserschakelaar is 145
De passenger compartment computer is 645

Nu maar hopen dat niet de regen/licht sensor de zaak verstoort. Eigenlijk lijkt dat mij onwaarschijnlijk omdat de lichten het wel automatisch doen.

Zo juist is de tweede ruitenwissermotor binnen van Reclycar De Boer (2e) deze komt van een Espace en heeft het nummer 0390241857 (de orginele VS motor 0390241805) zo op het zicht zien ze er identiek uit.

Zie later meer hier.....
Bijlagen
ruitenwisserSchema.jpg
Schema ruitenwisser
ruitenwisserSchema.jpg (233.83 KiB) 1348 keer bekeken

Hans61

Bericht door Hans61 » 21 dec 2018, 11:24

Ik kon uit de berichten niet goed opmaken of het stilvallen en/of niet terugkeren in de ruststand van de wissers ook optreedt als je het bedieningshendel in de stand continue wissen (langzaam of snel) zet. Is dat wel zo, dan is de kans dat de regensensor de boel verstoort minimaal.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 21 dec 2018, 12:01

@Hans,

Klopt in der daad dat ik dat niet heb vermeld, wist het niet zeker meer of dat het geval is.
Het is wel zo dat als de motor was stilgevallen deze in geen van de standen nog bewoog, vandaar dat het vermoedde bestaat dat er in de motor iets niet goed meer werkt.

Heb net de ontvangen ruitenwissermotor uit de Espace aangesloten op de stekker en deze doet het zoals met mag verwachten.
Hij is nog niet ingebouwd vanwege de regen, als het wat droger is zal ik hem plaatsen.
Handig om te weten is dat de 0390241857 dus ook werkt in een PH1.

Ik zal later een verder verslag doen en een operatie met foto's van mijn oude wissermotor.

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 22 dec 2018, 16:24

Vanmiddag de motor maar eens gesloopt.

Aan de kant van de sleepcontacten (koolborstels) erg veel slijpsel.

De werking van deze motor:
De microprocessor krijgt van de computer in het interieur (UCH) stuur een signaal naar de motor voor de activatie (evt van de regensensor.
Als de motor draait draait ook de magneetring en het signaal wordt door de magneto resistive position sensors gemeten en doorgegeven aan de microprocessor op de printplaat die op zijn beurt de motor aanstuurt/stopt. daarnaast geeft deze ook informatie terug aan de UCH.

Ik ga er voorlopig vanuit dat de koolstof op de print voor een weerstandsbrug heeft gezorgd en de werking van de elektronica heeft verstoort.

Met het plaatsen van de andere motor nog geen foutmeldingen gehad.
Laten we zeggen "houden zo"
Bijlagen
RuitenwissermotorOpen.jpg
Ruitenwissermotor open
RuitenwissermotorOpen.jpg (180.51 KiB) 1328 keer bekeken

Hans61

Bericht door Hans61 » 23 dec 2018, 09:41

fijn dat het is opgelost, dit probleem en de oplossing + plaatjes nog niet eerder gezien!
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

RenaultFrank

Bericht door RenaultFrank » 23 dec 2018, 11:00

Bedankt Hans,

Voor de technici onder ons. De motor wordt door een 72314/NJA Microprocessor met PWM (Pulse Width Modulation) via een HIP4082xx (Moeilijk te onderscheiden door de lak op de print) H-bridge MOSFET driver aangestuurd. De communicatie verloopt via een SPI/SCI serieel kanaal met de buitenwereld. Zal eens kijken of ik hem met een Arduino oid ook kan aansturen.

Heino

Bericht door Heino » 23 dec 2018, 13:33

En dat in een auto die in 2002 uit is gekomen en dus nog veel eerder werd ontworpen!
Het klopt dus dat in de VS veel nieuwe techniek werd geïntroduceerd: veel van dit soort details beginnen bij andere merken pas recent door te druppelen.

Plaats reactie