Koelvloeistof verlies door turboslang

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
RenaultFrank

Koelvloeistof verlies door turboslang

Bericht door RenaultFrank » 11 jan 2019, 16:49

Gisteren een klein predicament, ik was de olie aan het bijvullen, kwart litertje bijvullen voor 6k kilometer. Wat mij opviel was dat het koelvloeistofpeil iets lager dan normaal stond. Een op onderzoek uit. Ik heb dit al eens eerder gehad en toen was er een minieme lekkage bij van de koelvloeistofslang van de turbo. Deze had ik iets aangedrukt en heeft daarna (>6000 km) het prima gedaan maar was natuurlijk wel de mogelijke verdachte. Spiegeltje erbij en speuren maar en in der daad een klein druppeltje hing aan de slang. Op de plek direct daaronder een klein plasje koelvloeistof op de versnellingsbak.
Bij het proberen van het opnieuw aandrukken zwikte de slang en brak op het plastic gedeelte in tweeën met een guts koelvloeistof eruit. De slang die direct aan de turbo zit zit op het hoogste punt en daar kwam maar een heel klein beetje vloeistof uit. Het andere eind omhoog bewogen en daar stopte gelukkig de stroom. Het was weer even achteruit bidden omtrent deze situatie: de auto is immobiel geworden.

Nu de slang weer aan elkaar krijgen was de eerste vereiste, het plastic tuutje verbind, zie bijlage's.
Op de fiets gesprongen en naar de garage gereden, de eerste kon mij helaas niet helpen aan een stukje radiatorslang. Op naar de tweede, van hun kon ik gelukkig een stukje gebruikte slang krijgen. Deze heb ik met grootte moeite en door gebruik te maken van de nodige hitte (uit de verfstripper) en een conisch gedeelte van de hogedrukreiniger kunnen oprekken zodat de slang (uiteindelijk) over het afgebroken brede deel kon krijgen. Het smalst deel ging gelukkig makkelijker. De set waarmee je slangenklemmen op bijna iedere grootte kunt maken maakte het compleet.

Nu op zoek naar een nieuwe slang, heb deze toch maar bij de dealer besteld en vanmorgen kon ik deze ophalen, kosten 45 euro incl.

De gerepareerde slang heeft gelukkig zijn werk gedaan. Ik kon vanmorgen dus de slang ophalen en heb deze vanmiddag geplaatst.

Eerst de accu eruit, de computer losgekoppeld, de accubak verwijderd, hieronder zit nog een computer en de houder. Hieronder bevindt zich de elektrische pomp die de turbo extra kan koelen waar de gewraakte slang op aangesloten zit. De andere kant bij de turbo kan je gelukkig makkelijk bij.

De nieuwe slang geplaatst en de boel in omgekeerde volgorde weer teruggeplaatst al met al 45 minuten werk.

De oude slang heeft zijn werk goed gedaan en om de foto's te maken moest deze weer uit elkaar. Hier moest toch een mes aan te pas komen de reparatie los te krijgen.

Al met al gelukkig ben ik weer mobiel.
Prettig weekend.....
Bijlagen
IMG_0719kl.jpg
IMG_0719kl.jpg (117.04 KiB) 875 keer bekeken
IMG_0718kl.jpg
IMG_0718kl.jpg (96.41 KiB) 875 keer bekeken
IMG_0717kl.jpg
IMG_0717kl.jpg (110.56 KiB) 875 keer bekeken
Renault Vel Satis 2.0T Privilege aut 2005 (P1) Vert Abysee, Beige Leder

Plaats reactie