Ruitenwissers voor weigeren dienst, zware loop.

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
awalpot

Ruitenwissers voor weigeren dienst, zware loop.

Bericht door awalpot » 01 sep 2013, 09:44

Gisteren weigerden mijn ruitenwisssers aan de voorkant dienst. Er zit nog wel beweging in, echter het lijkt of het erg zwaar loopt. Heeft iemand hier evaring mee?. Hoe ziet de aandrijving eruit, een motor met een gekoppeld arm mechanisme?

De oorzaak van vernoemd probleem gevonden, en opgelost. De ruitenwisser armen zitten gemonteerd op aluminium asjes. Deze asjes draaien in stalen glijbusjes. Het toegepaste smeermiddel in de glijbusjes was verhard, zodat er zodanig veel wrijvingsweerstand optrad dat er bijna geen beweging meer in zat. Het geheel goed schoongemaakt en met voldoende vet weer in elkaar gezet. Overigens is de combinatie van aluminium en staal merkwaardig, dit geeft gegarandeerd spanningcorrosie op het moment dat er onvoldoende isolatie, lees smeermiddel, aanwezig is. Waarom geen bronzen busjes?, zal wel te duur gewesst zijn.
Laatst gewijzigd door awalpot op 04 sep 2013, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005

André Vos

Bericht door André Vos » 01 sep 2013, 12:18

idd 1 motor met gekoppelt mechanisme. bij mij was een kogelgewricht losgeraakt waardoor alleen de bestuurderzijde wiste
om dit te bekijken heb je een waarschijnlijk een poulitrekker nodig omdat de wissers meestal vrij zwaar los gaan zodra je die los hebt kan je die 2 plastik kappen weghalen en dan kan je alles mooi bekijken en of demonteren
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2

Hans61

Bericht door Hans61 » 01 sep 2013, 16:10

ik heb de wisserarmen er ook af gehad i.v.m. het schoonmaken van de paravaan. Ik gebruik geen poulitrekker omdat het m.i. zonder ook kan. Wisserarmen omhoog, dopjes en moeren er af. De as inspuiten met WD40 en laten intrekken. De wisserarm vasthouden en met een kunststof hamer of houten steel ter plaatse van schroefdraad een paar keer even aantikken (laten schrikken). Daarna de wisserarm stevig vastpakken en zachtjes wiebelend op de schroefdraad er af trekken. Lukt mij altijd, ook bij al mijn vorige auto's. Hopelijk zit het net als bij André in het mechanisme en niet in de motor zelf.
Vel Satis Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

Plaats reactie