Stationairloop 3.5 v6

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Stationairloop 3.5 v6

Bericht door skyfox » 17 feb 2014, 15:34

Moet de stationairloop van de 3.5 v6 een compleet strakhangende naald in de toerenteller opleveren, of is het normaal dat deze enigzins fluctureert met zeg iets van 50 tpm?

Als hij strak hoort te hangen, en hij fluctueert iets zoals aangegeven, wat is dan doorgaans de oplosrichting hiervan?

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 19 feb 2014, 08:20

Niemand met een 3.5 v6 motor die hier iets over kan zeggen?

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 19 feb 2014, 10:36

Zou je moeten kijken of de bougies ooit vervangen zijn.
Moet volgensmij om de 120.000km.

Je zit er net over heen misschien zou het daar aan kunnen liggen.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 19 feb 2014, 11:39

Ashvan, begrijp ik uit je reactie goed dat het dus wél de bedoeling is dat het stationair toerental strak hoort te zijn ipv licht fluctuerend?

Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan » 19 feb 2014, 11:41

Ik heb zelf geen vel satis dus ik weet het niet.
Ik ben ook op zoek naar een 3.5 v6.
Maar volgensmij hoort de toerental altijd strak te zijn bij wat voor auto dan ook.

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 19 feb 2014, 13:06

Als de motor nog koud is zit mijn toerenteller rond de 900 t/m. Als hij warm is rond de 800 t/m. Het is een 2,0T, maar ik weet niet of dit ook geldt voor de 3,5 motor..... :?:

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 19 feb 2014, 15:29

Gompie, hangt bij jou de toerentellernaald wel strak? Of bibbert deze ook een heel klein beetje, zoals ik omschreef?

Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie » 19 feb 2014, 15:48

Bij koude motor bibbert hij een beetje. Later niet meer.....

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 19 feb 2014, 15:49

Bij mijn 2.0T is sprake van een verhoogd koud stationair toerental en een warm stationair toerental.
Los daarvan staat de naald zo vast als een huis: hij heeft dus géén kleine, kortdurende variaties.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 19 feb 2014, 15:51

Heino, de naald staat ook bij koude motor zo vast als een huis? Of alleen bij warme motor, zoals bij Gompie?

Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther » 19 feb 2014, 19:54

Bij de mijne koude en warm hartstikke vast.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Heino
Berichten: 1236
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino » 19 feb 2014, 20:58

Ook koud zo vast als een huis, totdat hij op weg naar warm geleidelijk zakt.
Dus geen snelle variaties.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox » 19 feb 2014, 21:24

Okee, duidelijk verhaal. Bij aankoop zal ik dan ook van de garagist verwachten dat dit netjes geregeld wordt.

Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn » 26 feb 2014, 13:45

Mijn 3.5L varieert heel licht. Zal ook zo rond de 50 T/m zijn. Heeft hij altijd al gedaan.
Er wordt natuurlijk tijdens stationair draaien van alles aan electriciteit gebruikt. Allerlei brandstofpompen, een dynamo die steeds wordt bijgeregeld, en af en toe een fan die moet draaien. De kachelventilator die geregeld wordt, de automaat die zich aanpast, de stuurbekrachtigingspomp en er zal vast nog wel wat meer zijn wat ik vergeten heb.
Dat bijregelen heeft natuurlijk steeds wat invloed op het toerental omdat er altijd wat vertraging in het bijregelen zal optreden; al is het maar een tiende van een seconde. Zolang dat maar gering blijft is er voor mij niets aan de hand.
Hebben bijna al mijn vroegere motoren gedaan waaronder Alfa diesels, Volkswagen diesel en Laguna diesel. Bij die diesels zat bovendien nog de vreesde EGR klep mee te spelen....
Van mij mag dat toerental dus gerust een beetje varieren.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.

Plaats reactie