Motor houd in

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
rairozay

Motor houd in

Bericht door rairozay » 19 okt 2016, 13:50

Aller eerst mijn naam is Riley.

Ik heb sinds vandaag een Vel Satis 3.0 DCI 2006 spontaan gekocht.Wat een beest van een wagen. De eigenaar had wel verteld dat de auto een probleem hebt.

Het probleem luid als volgt.

Wanneer je gas in een keer doortrapt, houdt de motor in en gaat ie nier harder als 100km. Na je de gaspedaal los laat en weer zachtjes in trapt, pakt ie weer zijn volle toeren. Eigenaar zei, dat bij uitlezen hadden ze gezegd dat het in de injectie het probleem waarschijnlijk zit.

mijn vraag is of iemand hier dit probleem herkent

FastEddy

Bericht door FastEddy » 19 okt 2016, 14:29

Waarschijnlijk gaat de motor in de z.g. "noodloop"; de elektronica heeft dan een probleem ontdekt dat tot schade van de motor kan leiden. In een goede garage kunnen ze bij het uitlezen zien waarom de "noodloop" is gestart.
Is er geen verbale melding van de boordcomputer? En zo ja, wat zegt die "stem" dan?
Mijn gevoel zegt dat het een vervuilde EGR klep is, maar het kan net zo goed een los contact van de motortemperatuurmeter zijn; ik ben echter geen expert....
In ieder geval proficiat met je aanwinst; je zult je wel de koning te rijk voelen in deze "reine des automobiles".

rairozay

Bericht door rairozay » 19 okt 2016, 14:38

Dankjewel.
Ik heb geen foutmelding op het dysplay. Het is puur als je de gas intrapt in een keer dat ie even in houdt, en dan los laten en dan zachtjes in trappen pakt ie weer volledig zijn toeren.

Heino

Bericht door Heino » 19 okt 2016, 21:56

Even logisch beredeneerd:

Als je geen foutmelding krijgt, slaat de motor ook geen noodcode op.
Een fout in de dieseltoevoer (lees: injectoren) ligt dan niet voor de hand.
Dan is het op zijn ouderwets beredeneren wat er fout gaat.
Ik zou ook eens denken richting een lekke luchtslang, waardoor de motor onvoldoende druk kan opbouwen.
Kan je wel het volle vermogen halen bij voorzichtig gas geven (lees: hoge snelheden bereiken)?

Doe de motorkap open en geef eens een paar keer flink gas.
Kijk en luister of je rare dingen ziet/voelt/hoort.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Bart V6 24V

Bericht door Bart V6 24V » 21 okt 2016, 21:38

U bent de gelukkige bezitter van de groene 3.0 dci uit 2006 die vorige week op mp stond ??? Mooie auto. ik heb een vraag over de automaatbak de 6 trapps die weinig voorkomt.
Ik heb je een pm gestuurd.Weet wel wat er aan de hand is met jou motor waarschijnlijk.
Gr Bart.
**Vel satis 3.0 Dci Initiale 2006 Noir Nacré Tabac Perfore**

Plaats reactie