Koelvloeistof

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Koelvloeistof

Bericht door GreenPetrolhead » 06 aug 2017, 06:44

Hier een oproepje voor de techneuten: zijn op vakantie en lekker aan het toeren met de Velsatis (2 ltr. 2003) en hebben een klein probleempje n.m. dat we geregeld koelvloeistof moeten bijvullen. Voor vertrek 2 liter laten bijvullen. De motor blijft keurig op temperatuur, zelfs in de file.
Starte op een gegeven moment niet meer: volgens ANWB-man trok de ventilator de accu leeg, die daarna ook vervangen is. De garage waar we haar gekocht hebben heeft er een veel te klein ding in geleverd. Misschien de oorzaak van een heleboel storingen. Vorige week in Italië airco maar weer laten nakijken en afgevuld. Nu na paar dagen doet ze het niet naar behoren. Geen ijskoude werking, en af en toe gewoon warme lucht. Indien op automatisch, heel ff koud. Wat kan er loos zijn? Alvast bedankt bij voorbaat voor de reacties.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

WillemV
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 06 aug 2017, 08:03

@ de lekkage, is er koelvloeistof gevonden onder de VS? De reservoirs willen nl. nogal een scheuren en dan raak je je koelvloeistof kwijt.

Zit er sludge, een soort van wit/grijze vettigheid rondom de olie vuldop,
Als dat zo is dan bestaat de kans dat je een lekke koppakking hebt.

@ mega veel problemen c.q. storingen kunnen de voortkomende bij een accu, ik zelf kreeg gekke storingen toen mijn accu op zn einde was. Weinig ampere en te weinig voltage. Ik heb nu er giga zware accu in mijn VS. Helaas kan ik geen foto maken of aangeven welke accu erin zit.
Vrouwlief is met de VS naar haar werk. Ik zal vanavond even kijken.

Aan de andere kant moet een Renault dealer in de buurt je auto door kunnen meten en de fouten analyseren. Misschien ligt de oorzaak mbt het de accu problematiek in de dynamo.

Vanaf een afstand is het lastig oordelen.

Ik wens je ieder geval veel wijsheid en succes.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Hans61
Berichten: 503
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Bericht door Hans61 » 06 aug 2017, 08:08

wat de koelvloeistof betreft: zoals WillemV aangeeft is het koelvloeistofreservoir de eerste verdachte. Heb dit zelf ook gehad, dus voel eens aan de onderkant van het reservoir.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 06 aug 2017, 14:21

Dank voor de reacties!
Accu is het probleem niet meer: in NL door Renaultdealer voor 188 euro een nieuwe echte Renault accu gemonteerd. Voor zover ik kan kijken lekt er geen
vloeistof ergens weg . Ga morgen langs Renault garage.
Laatst gewijzigd door GreenPetrolhead op 11 aug 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

WillemV
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 06 aug 2017, 14:27

Een punt is dus opgelost. Ik ben benieuwd wat er verder uitkomt.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 06 aug 2017, 14:41

GreenPetrolhead schreef:Dank voor de reacties!
Accu is het probleem niet meer: in NL door Renaultdealer voor 188 euro een nieuwe echte Renault accu gemonteerd. Voor zover ik kan kijken lekt er geen
vloeistof ergens weg . Ga morgen langs Renault garage!
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 11 aug 2017, 22:01

Hier zoals beloofd het verdere verloop en gelukkig goede afloop. Gisteren bij Renault "Vertragshaendler" e.e.a. laten servicen. Zoals al aangegeven hier door de medeforummers zaten er idd 2 scheurtjes in het reservoir. Gelukkig geen lekke kopppaking. Eerste verdachte was de vuldop, was de goedkoopste oplossing geweest. Helaas.
2e probleem met de niet lekker koelende airco ook opgelost: klein filtertje in het aircosysteem moest vervangen worden. De gangbare aircoboeren weten natuurlijk niets van dit filtertje. Blijkt wel weer hoe belangrijk een bezoek aan een Renaultgarage is.
Volgende project thuis in NL is verder kijken of het echt nodig is om OEM
7701050147 te vervangen. Hikken hier al een tijdje tegenaan.
Beslissen na de vakantie of de VS mag blijven of dat ze naar een ander baasje gaat. Nog nooit zo veel ellende qua storingen en reparaties meegemaakt met een auto.
Rijden ook SAAB, Lancia, Peugeot en FIAT , dus zijn wel redelijk gewend aan een occasioneel telefoontje richting de ANWB wegenwacht, maar dit "project VS" slaat alles. Hopende dat alles heel blijft. Gr. PieterAfbeelding
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 11 aug 2017, 22:10

Hier nog een fotootje van het filtertje ( zo groot als een vinger). Lukt niet....iemand behoefte aan foto? Probeer het morgen nogmaals vanaf PC...
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

WillemV
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 nov 2016, 20:24

Bericht door WillemV » 12 aug 2017, 07:09

Het is een auto uit 2003 en die kunnen wat gaan mankeren.
En ja het is een auto van een hoger segment en dan kan het in de papieren lopen.

En ook ik heb er wat energie en geld tegen aan mogen gooien en op wat zaken na is die van mij weer top.

Dus geef nog niet op, de reparaties betalen zich op een gegeven moment uit. Wel is het zo dat je bij verkoop daar niets van terug ziet.

O ja, het fotootje van het airco frutseltje wil ik graag zien.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 14 aug 2017, 21:10

WillemV schreef:Het is een auto uit 2003 en die kunnen wat gaan mankeren.
En ja het is een auto van een hoger segment en dan kan het in de papieren lopen.

En ook ik heb er wat energie en geld tegen aan mogen gooien en op wat zaken na is die van mij weer top.

Dus geef nog niet op, de reparaties betalen zich op een gegeven moment uit. Wel is het zo dat je bij verkoop daar niets van terug ziet.

O ja, het fotootje van het airco frutseltje wil ik graag zien.
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

GreenPetrolhead
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2016, 06:51

Bericht door GreenPetrolhead » 14 aug 2017, 21:17

@Willem: dank voor je reactie. Klopt inderdaad. VS is een mooie en prijzige auto qua onderhoud. We genieten ondanks alle tegenslag best wel van het rijgenot en comfort. Staan hier ook nog wat klusjes voor de deur. Vorige week voor het eerst eens ff flink gecruised met 150, en dan loopt ze toch ook wel mooi. Tanken nu uitsluitend 98 en 102.
95 en E10 is toch niet echt goed voor de VS.
Jammer dat ik de foto niet kan opladen. Heb het met GSM en nu laptop geprobeerd.
Beide geen kinderachtige apparaten, toch loopt de boel vast...........
Misschien dat de moderator wat tips heeft?
Gr.
Pieter
Vel Satis 2.0 Turbo aut. PH l
Lancia Thema 2.0 16V
SAAB 9000 CDE
Peugeot 604 GTI

Plaats reactie