Automaatvraagje ...

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Heino

Automaatvraagje ...

Bericht door Heino » 25 aug 2017, 17:08

Hoi VS'ers,

Tegenwoordig rij ik een Ford automaat, maar hier zit veel (conventionele) automaat-ervaring, dus laat ik mijn vraag hier maar eens stellen.
Mijn Mondeo van 2001 heeft een conventionele (type CD4E) automaat: een vierversnellings-automaat met koppelomvormer en de vier als uitschakelbare overdrive uitgevoerd.
Tot op heden rijdt de automaat (en de rest van de auto ook) als nieuw, terwijl van deze bakken bekend staat dat ze vanaf 150.000 km problemen beginnen te geven en dat het rond de 200.00 vaak "over" is (maar er zijn er ook die met 300.000 nog rijden).
Vorig jaar (180.000 km) was de (nog originele) automaatolie helderrood en goed op peil: niets aan gedaan. Ook nu nog (196.000) is het peil prima in orde, maar is de kleur van de automaatolie nog steeds rood, maar met een zweempje bruin erin. De olie ruikt normaal (niet verbrand) en de bak rijdt nog steeds zonder problemen.

Gezien de staat van de auto (prima! en goed onderhouden) wil ik er nog graag enkele jaren in blijven rijden.
- Inmiddels weet ik dat ik het automaatolie-filter niet kan wisselen (dat zit midden in de bak ingebouwd en ook met het carter er onderuit kan je dat niet gemakkelijk wisselen).
- een flush kan ik niet in de buurt uit laten voeren en die gaat ongever 400 Euro kosten
- ik weet hoe ik zelf gemakkelijk de automaatolie kan verversen, maar er wordt gewaarschuwd dat dat niet hetzelfde resultaat geeft als een flush (want er blijft veel oude olie in zitten).

De auto heeft zich zojuist prima gehouden tijdens de vakantie in Frankrijk en de rit heen en weer, met 5 personen en een hond er in (op vlakke weg met gemak op de CC 120 km/uur), alle meuk in de kofferbak en een 650 kilo vouwwagen er achter, waarbij we ook de horde "Luik" hebben genomen. Wel hebben we de automaat ontzien door de bak handmatig lang in de 4 te houden (dus niet met loeiende motor en op vol vermogen de berg bestormd) en waar de snelheid te ver terugliep, gewoon rustig in de 2 de (steile) berg op te klimmen. (En dat is wel effe wat anders dan met de VS 2.0T gewoon diezelfde berg op stormen ...).
Het benzineverbruik was met de Mondeo 2.0 met die rijstijl tijdens heen- en terugreis 1 op 10,5 km. Prima waarde!

Ik overweeg om gewoon door te rijden zonder ingrepen in de automaat en te kijken hoe ver ik kom.
Wat denken jullie daarvan?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

WillemV

Bericht door WillemV » 25 aug 2017, 17:40

Heino,

Persoonlijk ben ik van mening dat je er niets aan de automaat moet doen. Dat de olie nog 'rood' is geeft mij ook een goed gevoel.

Gewoon blijven rijden met deze bak en zolang je er voorzichtig mee blijft omgaan zit je goed.

Tis dat mijn VS soms in zijn drive klapt en daar op termijn wat mee moet, anders bleef ik ook van de bak af.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002

Plaats reactie