Telefoneren met je auto.... Hoe???

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Heino

Telefoneren met je auto.... Hoe???

Bericht door Heino » 20 apr 2009, 20:13

Gisteren heb ik Jan snel laten zien hoe het werkte om de ingebouwde telefoon-functie te gebruiken in de Vel Satis. Ik kan mij echter voorstellen dat het wat te snel ging. Daarom hieronder een verhaal hoe het ongeveer werkt.
De in gebruikname is (als dat meteen de eerste keer lukt) een kwartiertje werk, het vullen van het adresboek van de auto is wat meer werk.

Dus, puntsgewijs:

1. Op je telefoon Bluetooth aanzetten:
(Zonder Bluetooth werkt het niet.)
Je vindt in de menu’s van jouw telefoon hoe je Bluetooth aanzet en als het aan staat zie je meestal een blauw symbooltje in het beeldscherm van je telefoon.
Let op: Met Bluetooth aan vreet je telefoon stroom, dus je moet hem vaak opladen anders is hij leeg. :cry:

2. De telefoon aanmelden in je auto
(ik heb een Phase 2 en ik beschrijf het hoe dat bij mijn auto gaat):
Auto op contact zetten (kaart erin) of motor laten draaien (dat adviseert de dealer om lege accu’s te voorkomen).
Zorg dat je telefoon aan staat, dat de telefoon in de auto is en dat Bluetooth aan staat
Ga naar het “Set” menu, naar “Telefoon”, “Opties Bluetooth”, “Registreren van Bluetooth-telefoon”. Dit is de optie om een nieuwe telefoon aan te melden. Activeer deze optie en wacht even totdat jouw telefoon zicht meldt. Daarna voer je de code in (ik meen dat dat “1234” is) en het scherm van je auto laat zien (bij mij na elke motor-start eerst via een melding midden in beeld en daarna rechtsboven met een soort trechtertje) dat je telefoon is gevonden.
Vanaf dat moment kan je ermee bellen.

3. Ter controle: bel met je telefoon iemand, terwijl je in de auto naar de radio luistert.
Als het goed gaat, schakelt de radio op “Mute” en klinkt je telefoon.
Dan werkt het enz. enz.
Inkomende gesprekken aannemen:
Neem op met de rechterknop bovenop op je rechter audio-satelliet en voer het gesprek. Beëindig het gesprek met nogmaals dezelfde knop (of die ernaast, dat weet ik niet meer).

4. Nu moet je het adresboek van de auto nog vullen, anders kan je niet bellen !
(In den beginne kon je voor diverse typen telefoons een “cradle” bestellen voor in de middenconsole. Daarin deed je de mobiele telefoon en dan kon je rechtstreeks bellen vanuit het telefoonboek in de telefoon. Die cradles zijn allang niet meer leverbaar, waardoor je alleen nog een verbinding tussen de auto en de mobiele telefoon kunt maken via Bluetooth. Daardoor kan je geen gebruik maken van de gegevens in de mobiele telefoon, maar hem wel gebruiken om ermee te bellen. Het telefoonboekje zul je dus opnieuw moeten invoeren “in de auto”.)
Ga met de knop “Set” naar “Telefoon” en “Adresboek”.
Vul dat adresboek met het telefoonnummer en de naam waaronder je dat wil opslaan.
Geef voor de belangrijkste telefoonnummers een gesproken naam mee (bv. het gesproken woord “Thuis” voor je eigen huis-telefoonnummer).

5. Bellen in de auto:
Je telefoon moet (met Bluetooth aan) aan staan en ergens in de auto liggen.
Druk met het contact aan éénmaal op het drukknopje in de linker richtingaanwijzer-stengel en je wacht tot je kunt spreken:
A: Zeg het woord “Bel” en één van de woorden die je eerder hebt ingesproken voor een telefoonnummer, bv. “Bel thuis”.
De auto herhaalt het commando (ter controle, dat niet een verkeerd nummer wordt gebeld) en begint nu te bellen.
Gesprek afbreken/beëindigen: druk op de knop bovenop de rechter audiosatelliet.
B: Zeg het woord “Adresboek” en noem dan het nummer voor de naam van wie je wil bellen ( bv. “Adresboek”, “acht”).

6. Tip:
Je kunt in de auto alle volume’s aanpassen met de radio-knoppen “Volume +” en “Volume –“ aan het stuur.
Dat geldt uiteraard voor het volume van de muziek, maar ook dat van de telefoon, navigatiemeldingen, RDS-file meldingen enz. terwijl het geluid daarvan op dat moment klinkt.

7. Laden in de auto:
Ik heb een universeel setje gekocht (aanbieding bij de Lidl), waarmee ik in het middenvak tussen de voorstoelen m.b.v. het daar aanwezige 12 Volt stopcontact in de auto de telefoon kan bijladen. Mijn telefoon ligt daar dus altijd als ik rij en hij loopt niet leeg. Zo’n 12 Volt laad-setje kan je in de telefoonwinkel voor jouw telefoon kopen.

Succes!!!!

Hein.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Thijs_U

Bericht door Thijs_U » 02 sep 2015, 11:19

De laatste tijd werkt de verbinding bij mij niet als ik gebeld wordt in de auto.
De beller verstaat me wel maar ik niet andersom.

Iemand een tip?
Safrane 2.0 (1997)
Scénic 1.6 16V RXE (2000)
Grand Scénic 1.6 16V Prive.Luxe (2003)
Vel Satis 2.0 Turbo 16V Exception, AUT (2006)

Heino

Bericht door Heino » 02 sep 2015, 23:10

Het volume hoger instellen in het telefoonmenu?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Plaats reactie