Navigatie

Technische informatie over de Renault Vel Satis
scooter1

Bericht door scooter1 » 20 jul 2010, 20:38

Bedankt heino voor de goede raad maar helaas het werkt niet! Het begint er al mee dat bv de BeNeLux 495.52Mb. op de site gedownload wordt NZB met 40.1kb. in 1 seconde Wanneer ik dan met Nero het opgeslagen file opzoek en ga branden, vervolgens in mijn navi plaats hij het er nog steeds uitgooit. Er moet iets zijn waardoor hij dat verkleint en vervolgens niet meer kan lezen. Groet, Eric
Renault Vel Satis 3.5 V 6 initiale 5-2003 noir nacré.

gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther » 21 jul 2010, 06:52

Het NZB bestand is niet voor de navigatie bedoeld. Het is een informatiebestand over de te downloaden bestanden. Het NZB bestand kun je openen met bijvoorbeeld grabit. Deze download vervolgens de juiste bestanden van een nieuwsserver. Dit zal een reeks .rar bestanden zijn. Die moet je weer uitpakken en met nero branden als image (via menu-optie recorder / image branden). 't is dus iets meer werk dan alleen downloaden en branden.

Kijk anders eens hier:
http://www.binaries4all.nl/beginners/

Heino

Bericht door Heino » 22 jul 2010, 15:42

Zojuist de V30.1 DVD-versie Renault Carminat Europa ontvangen. Het bestaat uit 1 CD-R (flitspalen GPS locatie) en 1 DVD+R DoubleLayer.

Installatie:
- CD + DVD poetsen
- motor starten en laten lopen totdat de update is voltooid
- oude versie DVD ejecten in de auto en de CD erin steken, wachten totdat de update helemaal is afgelopen (10 minuten + automatische reboot navigatiesysteem). Volg de instructies op het scherm op.
- doe wanneer dat wordt gevraagd de nieuwe DVD er in.

Opmerkingen:
1. Tijdens het upgradeproces kan de taal-instelling worden gewijzigd naar de standaard (Frans). Via het Set-menu kan je dat weer corrigeren.
2. Alle eerder ingebrachte spraakcommando's (telefoon, navigatie) gaan waarschijnlijk verloren. Die moet je opnieuw inbrengen.

Voordelen:
- nieuwe kaarten
- verbeterde TMC (verwerking filemeldingen en omleidingen)
- flitspalen-locaties

Zodra de auto terug is ga ik de update uitproberen......
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Heino

Bericht door Heino » 23 jul 2010, 22:55

Nou, poging 1 (= navigatie versie Phase II, DVD-navigatie met kleurenscherm):

- CD erin en wachten: "laden......" (tot ik er gek van werd)
- na een half uur geen verandering handmatig afgebroken door de CD er uit te nemen, waarna het navigatiesysteem zelf opnieuw opstartte en om de DVD vroeg
- de bij de CD horende DVD 30.1 er in, een kwartier wachten en oef! hij startte weer gewoon op. Geluidsgedeelte doet het weer. Menu "Info" meldde dat versie 2010/2011 er in zat (V30.1).
- bij het ingeven van het adres in de navigatie stond inderdaad het land op "Frankrijk", maar dat was in een handomdraai aangepast.

Morgen even kijken wat het resultaat nou precies is geworden (of alles werkt en er bv. ook flitspalen in staan).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Heino

Bericht door Heino » 17 sep 2010, 17:51

Goed nieuws, de update is nu wel gelukt.
Ik had dat uitgesteld tot na mijn vakantie.
De oorzaak van e.e.a. was dat de Carminat de Verbatim CD-R niet kon lezen en een ander merk (Tevion, van de Aldi) wel.
Ik heb de CD overgebrand naar een ander merk CD-R en die leest hij wel.

Volledige procedure:
- motor starten en de oude navigatie-DVD ejecten, CD V30 erin (voor de duidelijkheid: de CD!) en vergrendelen
- gedurende 15 minuten is het systeem aan het updaten. Gedurende die tijd mag de stroom onder geen beding uitvallen (dus geen contact uit). Er is een voortgangsindicator zichtbaar met Engelse instructies.
- daarna wordt je gevraagd om de CD te ejecten, het systeem uit te zetten (= kaart er uit), 30 seconden wachten en kaart erin. Als het systeem hierdoor opstart qwordet direct gevraagd om de DVD V30 2010-2011. Doe die er in en vergrendel.
- wacht totdat de DVD-upgrade is uitgevoerd. Het systeem reboot uit zichzelf met de DVD er in.
- hierna start het systeem gebruiksklaar op in de Franse Taal. Zoek onder de knop "Set" de taal-instelling ("Langue") en zet die op Nederlands. Hierna begint het systeem de Nederlandse taal te installeren, waarna het reboot.
- daarna is de update uitgevoerd en is het bedrijfsklaar.
- de voicecommando-instellingen voor telefoonnummers waren allemaal gewist.

Ik heb nu een dag- en een nachtscherm en de flitswaarschuwingen doen het ook goed.
Ik merk wel dat de wijze waarop je een bestemming n de routeplanning invoert, op enkele details is veranderd.
De belangrijkste verbetering is dat TMC nu ook laat zien (in scherm "Birdview" in een tweede kaartje ernaast( op een locale overzichtskaart wat de alternatieve route is ten opzichte van de originele route bij wegblokkeringen (files). Nu kan je dus de nieuwe route zien, je weet hoeveel km dat om is en je weet hoe lang de omleiding extra duurt.
Helaas zijn er nog geen MP3 ID3-tags (= naam van het afgespeelde MP3'tje).

(By the way: de DVD laat zich niet kopiëren, alleen opnieuw branden vanuit de ISO-file.)
Laatst gewijzigd door Heino op 21 sep 2010, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Heino

Bericht door Heino » 19 sep 2010, 22:27

Voor de volledigheid:
De VS leest de DVD correct van het type Platinum DVD+R DL 8x en CD-R van het type Tevion CD-R 80 700 MB 52x.

Bompie

Bericht door Bompie » 19 jun 2011, 11:15

Lees ik dit verkeerd:
hebben we het hier over een update voor de Phase II carminat /cabasse/auditorium/tronic ?
Indien ja :waar kan ik deze downloaden,of wie kan me deze cop***ren tegen vergoeding natuurlijk?
En vervangt deze de normale DVD ,maar nu met flitspaallocaties of heb ik er niks van gesnapt?
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder

Heino

Bericht door Heino » 19 jun 2011, 11:40

Alle vragen: ja!
Het is voor de navigatie/radio in de Phase II, het is voor kaartupdate (DVD) en flitspalen (CD).
Kopiëren gaat niet (is uitgeprobeerd). Je moet een iso downloaden en branden op DVD-DL+R rep. CD-R. Het hangt af van het merk of de gebrande items worden herkend. Herkend = er erschijnen vragen (in het Frans) en een voortgangsbalkje. Niet herkend = de melding om een CD in te voeren blijft staan.

Wellicht is ergens op een torrent of het navigatieforum een ISO te vinden?

Bompie

Bericht door Bompie » 23 jun 2011, 14:19

Er is nu een 31.1 versie ook uit.
Compatible with:

Renault Megane after 01/10/2008
Renault Scenic after 01/09/2006
Renault Koleos after 01/01/2008
Renault Laguna since 01/04/2005
Renault Vel satis after 01/06/2005
Renault Espace after 01/03/2006

Ik ga deze proberen te downloaden en te branden.
De flitspalen CD is er niet bij vermeld zie ik :-(
Info:
http://renault.navigation.com/is-bin/IN ... =OfferList

Bompie

Bericht door Bompie » 27 jun 2011, 18:49

Dit staat er ook op : ter info:

Instructions:

The torrent contains 2 folders: "CD" and "DVD".

1) Burn all files from folder "CD" in the root of a good quality CDR disc
2) Burn all files from folder "DVD" in the root of a good quality DVD+R Dual layer disc
3)Extremely important: leave the engine running during the complete upgrade process in order to avoid ignition switch off which will potentially cause a system crash!!
5) Wait untill the upgrade process is completely finished (will take several minutes) and follow the instructions on the screen
6) Insert the V31.1 DVD and you will have the latest V31.1 map including speed camera warnings

Tips for burning:
- Use good quality discs.
- Burn at the slowest possible speed
- For the DVD always use dual-layer DVD+R discs, DVD-R will not work in your car. I also works in other Renaults and certain Nissan models.

Just burn the contents of the V31.1 directory onto a
DVD+R DL with the following options (UDF/ISO), NO multisession, ISO 9960. Nero recommended.

It is extremely important to use a high quality disc and burn at the slowest speed possible!

Bompie

Bericht door Bompie » 29 jun 2011, 19:08

Brandproblemen.....niet dat het hier brand,maar volgende doet zich voor:
Bij Nero expres heb ik te weinig instelmogelijkheden.
Daar kan ik oa geen No Multisession selecteren.
Ik heb een trial versie van Nero Multimedia Suite 10 gedownload
en bij het onderdeel Nero Burning Rom vind ik de instellingen die jullie aanraden,zijnde : UDF/ISO - ISO 9660 en No Multisession.
Wanneer ik wil branden geeft hij volgende fout en aanbeveling:
Het bestand "cnc_v31.1.iso" is groter dan 2GB en kan daardoor niet worden opgeslagen in een ISO-bestandsysteem.
Gebruik het UDF bestandsysteem voor het schrijven van zulke grote bestanden.

Zal de gebrande DVD dan nog ok zijn als ik enkel UDF selecteer (want ISO 9960 is niet meer selecteerbaar)
Iemand enig idee?

Heino

Bericht door Heino » 29 jun 2011, 20:19

Mij lijkt de meest waarschijnlijke oorzaak (ziver op de 2 GB begrenzing gebaseerd):

Heb jij als bestandssysteem waarop je Operating System staat FAT32?
Zo ja, dan is dat de meest waarschijnlijke oorzaak van de begrenzing op 2 GB (= adresseringsgrens van een 32 bits code).
Je komt daarvan in dat geval af door je Operating Systeem opnieuw te installeren op de harddisk, waarbij je aan het begin van de installatieprocedure als operating system voor de Windows-partitie NTFS selecteert.
Iedereen roept dat je ook je partitie kunt converteren van FAT32 naar NTFS (elke Windows versie heeft daar een werkend tooltje voor bijgeleverd) en dat werkt ook wel, maar met allerlei onvoorziene bijwerkingen waar je later tegenaan loopt (afwijkende rechten en zo).
Je kunt zlef controleren of het daaraan ligt: als jij bestanden op je Windows-partitie hebt die grote zijn dan 2,2 GB (bv. de ISO), dan is bovenstaand verhaal niet van toepassing.

In hoeverre het UDF-format een oplossing biedt weet ik niet, maar als je dat aangeeft in Nero en de foutmelding blijft achterwege, lijkt mij dat de juiste oplossing.

Een workaround is om de ISO via USB-stick of externe HD mee te nemen naar een computer die wél volledige 8,5 DVD-DL +R kan branden en het branden daarop te doen.

Bompie

Bericht door Bompie » 30 jun 2011, 13:46

Hey Heino,
thnx voor de info.
M'n zoon houd er zich een beetje met bezig en dit is de stand van zaken tot nu toe:
- DVD gebrand met IMAGE (wegens foutmelding : Het bestand "cnc_v31.1.iso" is groter dan 2GB en kan daardoor niet worden opgeslagen in een ISO-bestandsysteem.
Gebruik het UDF bestandsysteem voor het schrijven van zulke grote bestanden.) => na het branden foutmelding dat branden niet geslaagd is.
- DVD gebrand met UDF => geen foutmeldingen,ook niet na het branden.
Het vervolg:
Alles uit de DVD verwijderd met draaiende motor.
CD ingestoken => deze installeerd zich perfect.
Maar dan wordt er het volgende gevraagd :
Sluit het systeem af en wacht 30 seconden,start op en steek de DVD in.
Daar zit een probleempje denk ik.
Ik krijg de navigatie niet uit zonder de motor stil te leggen,drukken op de knop van de radio lukt niet.
Dus heb ik de motor uitgelegd en 30 seconden gewacht.(zit hier misschien mijn fout?)
Daarna wagen terug gestart en DVD er in geplaatst zoals er gevraagd wordt.
En daar doet ie dan niks meer en geeft een foumelding.
Flitslocaties ,geluidssignalen hiervoor (belachelijke toontjes :? ) en andere instellingen zijn nu wel mogelijk (door de CD).
Navigatie update is dus voorlopig mislukt.
Bij het terugplaatsen van de oude DVD (V25) geen problemen,alles terug ok.
Bij het checken van de originele DVD op mn pc ziet men bij eigenschappen dat dit UDF bestanden zijn die idd niet multi session geschreven zijn.
To be continued.... :roll:
Meer info of zo..shoot....

Heino

Bericht door Heino » 30 jun 2011, 15:08

Bompie schreef: Daarna wagen terug gestart en DVD er in geplaatst zoals er gevraagd wordt.
En daar doet ie dan niks meer en geeft een foutmelding.
Nou, dan ben je al halverwege: de update van de CD is gelukt, die van de DVD nog niet.
De reden daarvoor is met zekerheid dat je Carminat de DVD niet kan lezen:
- je eject de huidige DVD en bekijkt de melding die het systeem dan geeft (iets van "voer de DVD in" of zo, maar dan in een andere taal).
- wat je er ook verder in doet: het sluiten van het slotje geeft de Carminat de opdracht om de ingebrachte schijf te gaan lezen. Als er niets gebeurt en dezelfde melding blijft staan, dan kan het systeem de schijf niet lezen.
Ouwe schijf er in en doorrijden.

Ik raad je aan om de niet werkende vers gebakken DVD in de computer te stoppen (in de brander of DVD-speler) en met de verkenner in de eigenschappen te kijken: de schijf moet aan beide zijden vol zijn, dus iets van 8,5 GByte aan data bevatten.
Als dat niet zo is, is het branden niet goed gegaan. Als dat wel zo is, is de reflectie van de gebrande DVD te laag den moet je opnieuw branden met een ander merk DVD. Bij mij zit er een Platinum DVD +R DL 8x in en dat werkt bij mij.

Bompie

Bericht door Bompie » 30 jun 2011, 15:27

Thnx Heino,
ik voel dus idd dat we op het goede spoor zitten,
en volgens dat ik zie op het lagunaforum zijn er ook vrij veel problemen met
het branden of lezen.
Een optie die men daar ook gaf (niet dat ik weet of dit zoveel verschil zal uitmaken) is de bestanden los in Nero te slepen en niet het volledige ISO bestand in 1 maal.
Ook raad men volgens velen Verbatim DVD+R -DL aan,daar ben ik dus net even snel om geweest.
En ben er nog eens eentje aan het branden.
Is me wel opgevallen :dat na de update met de CD en met de oude DVD navigatie er in , er geen flitspalen te zien zijn op de display op een plaats hier dichtbij (vaste flitspalen,die er toch al een paar jaar staan)....raar.

Plaats reactie