vel satis 2.0dci

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Martyn81

vel satis 2.0dci

Bericht door Martyn81 » 14 mar 2014, 22:20

Beste forum lezers,

Ik wil graag een vel satis kopen, een diesel of lpg (30.000km per jaar).
Nu schrik ik een beetje van alle motorschade verhalen van zowel de 2.2 en de 3.0dci. Nu was m'n aandacht gevallen op een 2.0 dci van 2008 in het buitenland. Weet iemand of deze motor ook in nederland geleverd is? En hoe de kwaliteit daarvan is? Zelf heb ik een half jaar in een 3.0dci van 2003 gereden maar het verbuik, lees draaikolk in de tank, vielen me een beetje tegen. Iemand praktijk ervaring met de 2.0dci?
Ik hoor het graag, ook als iemand er een te koop heeft of weet.

groet martijn

Gompie

Bericht door Gompie » 15 mar 2014, 09:28

Bedenk dat alle ervaringen die hier gedeeld worden op dit forum niet een afspiegeling is van de werkelijkheid rond de VS. Dat kan overigens voor ieder bijzonder merk of type gelden. Het is vrij logisch dat er mankementen besproken worden en soms ook vrij uitvoerig. Dat komt doordat de VS geen 'doorsnee' auto is en daardoor in vele opzichten afwijkt van z'n tijdgenoten. Juist die vaak opmerkelijke verschillen/uitdagingen geven voeding aan alle reparatieverhalen. Daardoor lijkt het net alsof de VS meer (negatieve) aandacht krijgt dan hij verdient. Bovendien is dit forum ook geen afspiegeling van de gemiddelde VS-rijder. Veel forumleden zijn occasionrijders terwijl de 'eerste eigenaren' vaak nog niet op dit forum zijn geweest......

Succes met het zoeken!

FastEddy

Bericht door FastEddy » 15 mar 2014, 11:55

De 2.0 dieselversie betreft een beduidend betrouwbaardere motor. Bedenk echter dat Renault een slordige autobouwer is. De betrouwbaarheid en kwalitatieve eigenschappen staan op een bedenkelijk laag niveau. Ook diesels zijn hun terrein niet (pas in de tachtiger jaren begon Renault met diesels in personenauto's; jarenlang waren dat afgeleide versies van benzineblokken). Voor betrouwbare diesels zul je dan moeten zoeken bij Peugeot/Citroen of bij de Duitsers.
Bedenk echter dat Renault eigenzinnige auto's maakt, anders dan andere. De VS is een verrassende auto met veel ruimte, een heerlijk uitzicht, veilig en: je valt op tussen al die grijze muizen (Duitsers, maar ook Peugeot/Citroen maken ronduit saaie auto's, sommige DS versies van Citroen niet meegerekend).
Ik zou zeggen: rij er iig niet in alsof het een Duitser is; je rijdt alles kapot als het hard moet gaan. De VS nodigt trouwens ook niet uit tot jakkeren; je gaat zitten en geniet van het comfort en harder dan 130 wil-ie eigenlijk zelf niet.
Ik heb veel ellende gehad met mijn VS; de teller staat nu op 340K; bij 160K is alle mechaniek (motor, brandstofinjectie, tot aan de brandstoftank toe) vervangen. Daarna was het volop genieten van elke kilometer. Maar ik rij dan ook nooit harder dan 110. En mijn vakantieritten duren nog net zo lang als toen ik met 180 over de Duitse autobaan jakkerde. En een verbruik van 1 liter op 17 km. is toch wel wat anders dan 1:11....
Succes met je zoektocht. Doe het voor het model, niet voor de mechaniek. Het eerste is top, het laatste is Renaultrommel.[/code]

Martyn81

Gekocht!

Bericht door Martyn81 » 07 sep 2014, 12:31

Beste forumlezers

Ik heb de gok genomen, naar italie gevlogen en drie dagen later met een Vel Satis 2.0dci intitiale naar huis gereden. Wat een ellende om een auto uit italie weg te krijgen. Maar inmiddels een nl kenteken en rijdt als een vorst rond. De 2.0dci ( ik heb de 175pk versie) is echt een heerlijk blok, komt vlotter weg dan de 3.0dci voor mijn gevoel. Op de terugweg rustig gereden met m'n nieuwe aanwinst, wist niets van onderhouds historie. Een mooie 1 op 19.3 met een auto van bijna 1700 kilo. Nu nog wat italiaanse parkeerschades wegwerken.
Bedankt voor de reacties op m'n eerdere bericht.
Laatst gewijzigd door Martyn81 op 08 sep 2014, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gompie

Bericht door Gompie » 07 sep 2014, 16:54

Geniet van je mooie aanwinst!! :D

Heino

Bericht door Heino » 07 sep 2014, 21:35

Van harte gefeliciteerd met je aankoop en vergeet vooral niet er héél veel van te genieten!

volgens mij heb jij de sterkste Vel Satis ter wereld ... :shock: :roll: :wink:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Martyn81

Bericht door Martyn81 » 08 sep 2014, 07:22

Haha ja ipv 175pk had ik 1175 getypt maar zelfs de beste tuner haalt dat niet.
Er bestaat een een 150 en een 175 pk versie.
Ik kon in nl maar één enkele 2.0 dci vinden en die had een automaat reed ook heerlijk maar toch voor de moeilijke weg gekozen.
dank voor de felicitaties.
Ik heb nog een paar technische vraagjes maar die zal ik in het juiste forum deel plaatsen.

Davy1979

Bericht door Davy1979 » 08 sep 2014, 15:39

Renault niet thuis in diesel blokken?
Ik heb al met meerdere diesels van verschillende merken gereden en renault heeft wel degelijk een van de beste stilste diesel die er te verkrijgen zijn nu.
Zelf rij ik met benzine omdat ik toch niet heel veel km doe.
Maar uit ervaring van eerdere renaults kan ik zeggen dat ze echt wel goeie diesels hebben.

Bompie

Bericht door Bompie » 11 sep 2014, 21:37

2.0 dCi (175pk) zou een van de betrouwbaardere blokken, zoniet het betrouwbaarste dieselblok voor de VelSatis moeten zijn (volgens m"n toenmalige dealer)
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder

Plaats reactie