maart 2001 presentatie Vel Satis

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1585
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

maart 2001 presentatie Vel Satis

Bericht door Gompie » 17 sep 2007, 18:08

Renault Vel Satis moet Safrane doen vergeten

07 Maart 2001 12:00

Bijna vijf meter aan limousine
Begin volgend jaar leverbaar

Afbeelding



De Vel Satis, zo heette het nieuwe topmodel van Renault al in 1998, toen het merk haar toenmalige concept car voor het eerst aan het publiek toonde. In Genève is nog drie dagen de definitieve versie te zien. Het eindresultaat van de ontwikkeling mag er zijn. En dan bedoelen we hier niet alleen het design (Renault noemt zich niet voor niets 'Createur d'Automobiles'), maar ook uitrusting en motorisering zijn op topniveau uitgevoerd. Luxe, hightech en een relatief forse hoogte zijn kernbegrippen. Naar verwachting wordt de Vel Satis begin volgend jaar leverbaar.
Met een lengte van 4 m 86 is deze Vel Satis duidelijk een toplimousine. Maar ook de hoogte valt op: 1 m 58 en dat is gemiddeld zo'n 13 cm hoger dan de vergelijkbare modellen van de concurrentie. Kenners van de Safrane zullen overigens ook merken, dat de nieuweling hoger zit; de zitpositie scheelt hier zo'n 10 cm.

Het interieur van de auto is bewust licht gehouden. Geen protserigheid, moeten de ontwerpers gedacht hebben. In plaats daarvan zien we strakke lijnen, geperforeerd leder in de zitting en rugleuning van de stoelen, die overigens voorzien zijn van geontegreerde driepuntsgordels. Ook het vele glaswerk (zeker aan de achterzijde ruim aanwezig) draagt bij aan de lichte sfeer van de auto.

De binnenzijde is ook vorstelijk bedeeld met comfort verhogende attributen. Zo is er bijvoorbeeld een DVD speler en een video systeem voor de achterpassagiers; de bestuurder zelf is meer gebaat bij een navigatiesysteem en dat is er dan ook. De elektronische routeplanner houdt overigens rekening met de door de via de FM band uitgezonden verkeersinformatie.

Net als bij de nieuwe Laguna, is ook de Vel Satis voorzien van de Renault kaart, die een sleutel overbodig maakt en de diverse persoonlijke instellingen van twee bestuurders feilloos herkent. Een handrem ontbreekt. Hoewel, hij is wel aanwezig, maar wordt automatisch in- en uitgeschakeld. Een radarsysteem peilt de afstand tot de voorganger en past de snelheid van de auto zo nodig aan. Voorzieningen als het automatisch inschakelen van koplampen, een regelsensor, parkeerhulp, bandenspanningsmeter en ESP behoren tot de voorzieningen van deze Vel Satis.

De keuze in motorisering van deze Vel Satis bestaat vooralsnog uit een 3.5 V6 benzinemotor en een 3.0 V6 diesel. De eerstgenoemde is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De zescilinder ontwikkelt een vermogen van 235 pk (6000 tpm), terwijl de grootste trekkracht (330 Nm) bij 3300 tpm beschikbaar komt. De 3.0 turbodiesel is geconstrueerd met vier kleppen techniek, beschikt over een varabele turbo, heeft aluminium cilinderkoppen en maakt gebruik van de inmiddels welbekende common rail techniek. Aan vermogen mag de bestuurder hier straks maximaal 180 pk verwachten (4400 tpm), terwijl de maximale trekkracht van 350 Nm al bij 1800 tpm beschikbaar is. Zowel de benzinemotor als de diesel zijn gekoppeld aan een proactieve vijftraps automaat met tipstand.

Gebruikersavatar
Sebastiaan H
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 sep 2009, 22:59
Locatie: Dronten

Bericht door Sebastiaan H » 06 jan 2010, 21:26

Heeft iemand ooit een Velsatis gezien welke dat lichtblauwe dash verlichting heeft???
Ex-Renault VelSatis 2.0T Initiale '04

Plaats reactie